لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۸

«ضرب و شتم شدید» زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین توسط ماموران و زندانبان


مخالفان در ایران روز پنجشنبه، ۲۸ فروردین، خبر دادند که ماموران و زندانبانان اوین اقدام به ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ کرده‌اند که در پی آن، شماری از آنها دچار جراحت شده و به مراکز درمانی بیرون از زندان منتقل شده‌اند. دختر یکی از زندانیان این بند در گفت‌وگو با رادیو فردا این خبر را تایید کرده است.

سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی از رهبران مخالفان در ایران، در گزارشی از این درگیری، خشونت زندانبانان را «بی‌سابقه» توصیف کرده است.

این سایت، ماموران مهاجم به بند ۳۵۰ زندان اوین را «عوامل اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات و بیش از یکصدنفر از سربازان گارد سازمان زندان‌ها» معرفی کرده و نوشته است که «تهاجم امروز در پی اعتراض و مقاومت زندانیان در برابر برنامه خشن بازرسی به وقوع پیوست و بیش از پنج ساعت به طول انجامید. ماموران از کلیه عملیات خود فیلم و عکس تهیه کرده‌اند».

به نوشته کلمه، «شدت برخورد و خونریزی در بند ۳۵۰ به حدی بود که در هنگام انتقال زندانیان مجروح به انفرادی و بهداری زندان، مینی بوس حامل آن‌ها خونین شد. همچنین محوطه هواخوری این بند نیز به خون زندانیان آغشته شد».
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:28 0:00
لینک مستقیم

بستگان شماری از زندانیان این بند که عمدتا از زندانیان سیاسی و عقیدتی هستند به رادیو فردا گفته‌اند، هنوز خبری از داخل زندان دریافت نکرده‌اند.

ساعاتی بعد، مائده سلطانی، دختر عبدالفتاح سلطانی وکیل زندانی، در گفت‌وگو با رادیو فردا تایید کرد که این درگیری رخ داده است.

وی اظهار داشت: «متاسفانه این خبر صحت دارد و امروز حدود ۱۰۰ نفر از مامورین ضدشورش به بهانه بازرسی بند ۳۵۰ وارد زندان شدند و خیلی وحشیانه به زندانیان حمله ور شدند، آن‌ها را ضرب و شتم کردند و تا جایی که من خبر دارم سر آقای امینی را شکستند و سه تا از دنده‌های دکتر اسماعیل برزگری را خرد کردند».

خانم سلطانی افزود: «آقای عماد بهاور و غلامرضا خسروی نیز مورد تهاجم قرار گرفتند و زخمی شدند، و حدود ۳۰ نفر از زندانیان از جمله پدرم را به انفرادی زندان اوین انتقال داده‌اند».

وی در این زمینه به نام افراد دیگری چون «مهدی خدایی، یاشار دارالشفاء، مهرداد آهنخواه، غلامرضا خسروی، اسدالله هادی، رضا منفرد، سیمکوه، خلقتی، سهیل بابادی، علی عسگری، سروش ثابت و اسدالله اسدی» اشاره کرد که جزء ۳۰ نفر انتقال یافته به زندان انفرادی هستند.

خانم سلطانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به «قطع تماس تلفنی زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین چطور می‌توان به صحت این خبر اعتماد کرد»، گفت: «با توجه به اینکه امروز پنجشنبه است، فردا هم جمعه است و ملاقاتی وجود نداشته، قطعا این اطلاع رسانی نمی‌توانسته صورت گیرد اما خانواده‌ها از طریق ماموران زندان و افرادی که آنجا به زندانیان کمک می‌کنند و در این مدت اطلاع رسانی کرده‌اند با زندانیان در تماس هستند».

وی افزود: «مثلا در مورد اعتصاب غذای پدرم، مدام اخبار از زندان اوین بیرون می‌آمد، ما هم نمی‌دانستیم از چه طریقی و چه کسانی، ولی اخبار به صورت موثق می‌آمد بیرون و من هم از راه‌های موثق خبردار شدم که ۳۰ نفر را امروز به زندان انفرادی انتقال داده‌اند».

زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین سال‌هاست که از داشتن حق تماس تلفنی محروم هستند.

در همین حال، غلامحسین اسماعیلی رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، هر گونه درگیری و ضرب و شتم زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین توسط ماموران و زندانبانان را تکذیب کرده است.
XS
SM
MD
LG