لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

کارزار در فيس بوک، بهای شير و لبنيات در عربستان را کاهش داد


پيوستن گسترده و بسيار سريع مردم عربستان سعودی به يک کارزار اعتراضی در فيس بوک عليه قيمت های بالای شير و لبنيات در کشورشان، موجب هراس بزرگ ترين کارخانه های توليد شير و لبنيات شد، به گونه ای که کاهش چشمگير قيمت ها، سعودی ها را سرمست از موفقيت خود کرده و آنها را حال به انديشه ی تلاش برای کاهش قيمت کالاهای اساسی ديگر انداخته است.

تنها چند روز پس از آنکه سعودی های بسياری به اعتراض فيس بوکی پيوستند، کارخانه اصلی لبنيات کشور از بيم تحريم شدن فرآورده هايش از سوی مردم، بهای محصولات خود را به ميزان محسوسی کاهش داد.

اعتراض فيس بوک با ابتکار شماری از مدیران جوان شرکت المراعی عربستان آغاز شد اما بلافاصله به موج عظيمی تبديل شد که موفقيت نهايی را درپی آورده است.

صفحه فيس بوک با نام «کمپين سعودی برای تحريم شرکت المراعی» به فعاليت پرداخته بود. اين شرکت، يکی از بزرگ ترين توليدکنندگان فرآورده های لبنيات در عربستان است.

شرکت «المراعی» که سعودی ها محصولات و فرآورده های آن را با شعار هميشگی «کيفيت قابل اعتماد» می شناختند، از اول ژوئيه به افزايش قیمت شير و برخی ديگر از فرآورده های مورد مصرف روزانه مردم اقدام کرده بود.

اين شرکت در سال های اخير شماری از جوانان تحصيلکرده را در کادرهای مديريت خود استخدام کرده بود تا نشان دهد که برای آموزش جوانان دانش آموخته اهميت قائل است و شرکتی است که به نيازهای جامعه مدرن، بويژه لزوم کاهش بيکاری درميان فارغ التحصيلان دانشگاهها توجه دارد.

«المراعی» در مالکيت شاهزاده سلطان بن محمد بن سعود است که او صاحب يک کارخانه معظم سيمان، کمپانی عظيم بيمه مشترک سعودی- بحرينی و شرکت های پتروشيمی بسياری در عربستان است.

اما شرکت «المراعی» نمی توانست حدس بزند همين مديران جوانی که استخدام می کند، اعتراضی جدی را در راستای همگامی با عامه مردم، سامان می دهند و تنها در انديشه کسب سود بيشتر برای شاهزاده سلطان نيستند.

اعتراضی که همين مديران جوان در فيس بوک بوجود آوردند، موجب شد که تنها در عرض دو روز، هموطنان شان تقريباً از خريد فرآورده های شرکت «المراعی» دست بکشند.

نه تنها سوپرمارکت های بسياری در سراسر عربستان به شرکت «المراعی» خبر دادند که نيازی به خريدهای بيشتری ندارند زيرا خريداری برای محصولات قبلی نداشته اند، بلکه سهام شرکت در بورس سعودی نيز در ظرف روز يکشنبه به ميزان ۲.۳ درصد کاهش يافت.

شرکت «المراعی» که قيمت ها را از اول ژوئيه افزايش داده بود، ناچار شد که افزايش بها را لغو کند و قيمت های قبل از اين تاريخ را رعايت کند.

وزير بازرگانی سعودی روز يکشنبه گفته بود هر شرکتی که بهای کالاها را بيشتر از حد مجاز تعيين شده از سوی دولت افزايش دهد و موجب نارضايی مردم گردد، «خطاکار» محسوب شده، با مجازات لازم روبرو می شود.

سخنگوی شرکت «المراعی» روز دوشنبه در واکنش گفته بود که اين کمپانی «مطيع» نظر دولت است.

از شش ماه پيش که موج اعتراض ها در شمال آفريقا و خاورميانه آغاز شد، حکومت عربستان همواره از سرايت تظاهرات به اين سرزمين که پايه های حکومت پادشاهی سعودی را بلرزاند، نگران بوده است.

هنوز اندکی از سقوط حسنی مبارک در مصر نگذشته بود که پادشاه عربستان تسهيلات مالی و اقتصادی بسياری برای شهروندان سعودی درنظر گرفت و حتی پول های نقدی را به هر يک از اتباع کشور هديه کرد.

هرچند در گذشته برخی از روزنامه های عربستان انتقادهايی عليه افزايش قيمت کالاها و بالا رفتن هزينه زندگی می نوشتند، اما به نظر می رسد که در ماه های اخير گوش حکومت برای شنيدن انتقادها بازتر شده باشد زيرا حکومت سعودی می داند که اين اعتراض ها از ظرفيت تبديل شدن به تظاهرات خيابانی برخوردار است.

موفقيت چشمگير و بسيار سريع جوانان سعودی در راه انداختن اعتراض فيس بوکی که منجر به کاهش بهای شير و لبنيات توليدی در شرکت «المراعی» شد، تنها اعتراض شهروندان اين کشور از طريق اينترنت نيست.

ماه گذشته هنگامی که يک زن سعودی فيلم هايی از رانندگی خود را از اينترنت پخش کرد و خواهان رانندگی زنانِ دارای گواهینامه کشورهای خارجی شد، در يک روز جمعه، صدها زن، درحالی که برخی از آنان مورد حمايت شوهر، برادر و پدر خود بودند، اقدام به رانندگی کردند.

سعودی ها با خرسندی از کاهش قيمت بهای شير و لبنيات، گفته اند که حال از طريق اينترنت برای کاهش بهای برنج، شکر و روغن زيتون تلاش خواهند کرد.

بدين ترتيب نه ضرب شمشير، که فيس بوک، هدفی را در اين کشور سنتی تامين کرده که تا قبل از اين رسيدن به آن، بسيار دشوار می بود.
XS
SM
MD
LG