لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

«شکست دولت عراق در پیشرفت های سیاسی و امنیتی»


ارزيابی اداره حسابرسی دولتی بيانگر آن است که دولت عراق تنها ۲۰ درصد از اهداف اعلام شده را برآورده ساخته است.
ارزيابی اداره حسابرسی دولتی بيانگر آن است که دولت عراق تنها ۲۰ درصد از اهداف اعلام شده را برآورده ساخته است.

بر اساس گزارشی که از سوی نهاد محاسباتی آمریکا تهیه شده و در اختيار کنگره این کشور قرار خواهد گرفت، دولت عراق نتوانسته است به اهداف سياسی و امنيتی مد نظر در استراتژی واشينگتن دست يابد.


به گزارش خبرگزاری ها، نهاد محاسباتی دولتی که بازوی تحقيقاتی کنگره محسوب می شود، در گزارش خود اشاره کرده است که دولت عراق تنها توانسته است سه مورد از ۱۸ مورد اهداف اعلام شده توسط دولت جرج بوش را برای پيشرفت سياسی و امنيتی در اين کشور محقق کند.


اين ارزيابی بيانگر آن است که دولت عراق تنها ۲۰ درصد از اهداف اعلام شده را برآورده ساخته است.


گزارش این نهاد محاسباتی قرار است روز سه شنبه آينده به کنگره ارائه شود و روزنامه واشینگتن پست و خبرگزاری آسوشیتدپرس به نسخه ای از آن دست پیدا کرده اند.


این گزارش که در مقطعی حساس منتشر می شود، به نوشته روزنامه آمريکايی واشينگتن پست به «نحو قابل توجهی منفی» است.


اين گزارش اعلام می کند که گرچه ميزان حملات عليه نيروهای آمريکايی به واسطه عمليات جديد امنيتی در ماه های اخير کمتر شده است ولی در مقابل، تعداد حملات به شهروندان عراقی تغييری نکرده است.


گزارش اداره حسابرسی دولتی اعلام می کند که گرچه ميزان حملات عليه نيروهای آمريکايی بواسطه عمليات جديد امنيتی در ماه های اخير کمتر شده است ولی در مقابل تعداد حملات به شهروندان عراقی تغييری نکرده است.

در اين گزارش به پيشرفت سياسی در يک مورد و پيشرفت امنيتی در دو مورد اشاره شده است ولی اعلام می کند، «توانايی نيروهای امنيتی عراق بهبود نيافته است.»



گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا در واکنش به گزارش نهاد محاسباتی به واشينگتن پست گفته است: «ژنرال پتراوس (فرمانده ارتش آمریکا در عراق) و رايان کراکر (سفیر آمریکا در عراق) هر روز در عراق هستند و بايد منتظر ماند و ديد که آنها چه گزارشی دارند.»

وی افزود: «در حالی که ما شاهد پيشرفت در برخی زمينه ها به ويژه در امور امنيتی هستيم، جالب نيست که اداره حسابرسی اين برآورد را انجام داده و ارزيابی دشواری از اوضاع را در اختيار اعضای کنگره قرار داده است.»


انتظار می رود که دموکرات ها در پاييز سال جاری لايحه ای تازه ای به کنگره ارائه کنند که بر اساس آن خروج نيروهای آمريکايی از عراق بايد از بهار سال آينده آغاز شود.


دولت آمريکا در حال حاضر تحت فشارهای زيادی قرار دارد تا نشان دهد جنگ چهار ساله در عراق از لحاظ سياسی و کاهش خشونت ها پيشرفت داشته است.


ژانويه گذشته دولت بوش خواستار اعزام ۳۰ هزار نيروی اضافی به عراق شد تا با تشديد عمليات امنيتی در بغداد و برخی از استان های نا آرام اين کشور به مقابله با خشونت فزاينده در اين کشور بپردازد.


در ماه مه گذشته کنگره برای ارزيابی ميزان موفقيت های دولت نوری المالکی در عراق معيارهايی را در نظر گرفت و از اداره حسابرسی خواست تا در اين زمينه به تحقيق بپردازد.


همزمان اعلام شد که ژنرال ديويد پتراوس و رايان کراکر به نمايندگی از دولت آمریکا، تا روز پانزدهم ماه سپتامبر گزارش خود را درباره پيشرفت در امور امنيتی عراق به کنگره ارائه خواهند کرد.


استقبال از توقف فعاليت جيش المهدی


از سوی ديگر و در ارتباط با عراق، ارتش آمريکا روز چهارشنبه از تعليق فعاليت های جيش المهدی توسط مقتدی صدر، روحانی تندروی شيعه استقبال کرد.


کريس گارور، سخنگوی ارتش آمريکا در عراق گفت: «هر زمانی که يک نفر، به ويژه يک رهبر عراقی، به دنبال روش های عدم خشونت برای حل مسائل باشد و در راهی مسالمت آميز برای آينده عراق مشارکت کند، ما از آن استقبال می کنيم.»


گزارش ديگری حاکی است که دولت عراق نيز از اين اقدام مقتدی صدر استقبال کرده است.


XS
SM
MD
LG