لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

«وزیر آموزش و پرورش ایران استیضاح می شود»


محمود فرشیدی در مصاحبه ای خود را موفق ترین وزیر آموزش و پرورش در تاریخ جمهوری اسلامی معرفی کرده بود.
محمود فرشیدی در مصاحبه ای خود را موفق ترین وزیر آموزش و پرورش در تاریخ جمهوری اسلامی معرفی کرده بود.

سرانجام پس از کش و قوس های بسيار روز سه شنبه اعلام شد که طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش ایران توسط هيات رييسه مجلس اعلام وصول شده است.



هيات رييس مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه و پس از اعتراض های گسترده نمايندگان مجلس طرح استيضاح وزير آموزش و پرورش را اعلام وصول و بدین ترتیب راه را برای تصمیم گیری درباره ماندن یا رفتن محمود فرشیدی از این سمت هموار کرد.

۳۸ نفر از نمايندگان مجلس شورای اسلامی نامه استيضاح وزير آموزش و پرورش را امضاء کرده اند که در ميان آنها نام نمايندگان جناح های سياسی مختلف به چشم می خورد.




نمايندگان مخالف وزير آموزش و پرورش در طرح خود با ابراز نارضايتی از عملکرد محمود فرشيدی ۱۷ مورد را برای دلايل استيضاح بر شمرده اند که از آن جمله می توان به « عملکرد ضعيف در پرداخت به هنگام معوقات و مطالبات قانونی فرهنگيان»، «کند شدن تحول در نظام آموزشی»، « عملکرد ضعيف در پيگيری مسائل معيشتی معلمان و بويزه عادلانه کردن نظام هماهنگ حقوق و مزايا» و « تغييرات گسترده در مديريت های تخصصی و کارشناسان» اشاره کرد.


از سال گذشته معلمان در اعتراض به عدم اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت و ضعف مديريتی وزير آموزش و پرورش جمهوری اسلامی خواستار استعفا يا برکناری وی توسط رييس جمهوری ايران بودند.

در بخشی ديگر از اين طرح، به «محقق نشدن برنامه ها و وعده های داده نشده در مجلس»، « عملکرد ضعيف در ساماندهی بهداشتی مدارس»، « ضعف نظارت بر نظام ارزشيابی تحصيلی و محتوای امتحانات مانند سوالات موهوم آزمون فرهنگيان» و « کم توجهی به ظرفيت ها و رهيافت های پژوهشی و کارشناسی در نظام آموزشی» در بيان علل استيضاح آقای فرشيدی عنوان شده است.


براساس گزارش خبرگزاری های ايران، نمايندگان امضاء کننده اين طرح، محورهای استيضاح را ۲۶ بند اعلام کرده بودند ولی با مخالفت هيات رييسه مجلس شورای اسلامی، اين محورها به ۱۷ بند تقليل پيدا کرد.


به رغم اينکه طرح استيضاح محمود فرشيدی يک ماه پيش به هيات رييسه مجلس ارائه شده بود ولی اين هيات تا روز سه شنبه از اعلام وصول آن خودداری کرد و دليل آن را ابهام در محورهای استيضاح عنوان نمود.


روز يکشنبه و به دنبال اعتراض برخی از نمايندگان مجلس هفتم درباره اعلام وصول نشدن طرح استيضاح، غلامعلی حداد عادل، رييس مجلس گفته بود که « در طرح استيضاح تقديم شده مواردی هست که خيلی کلی است.»


محمود فرشيدی که از دوسال پيش فعاليت خود را در اين وزارتخانه آغاز کرده است در ماه های اخير به خاطر عملکرد خود زير فشار شديد نمايندگان منتقد و معلمان معترض قرار داشته است.

وی از استيضاح کنندگان خواسته بود تا موارد مبهم را با مصداق مشخص کنند. اما طراحان اين طرح روز سه شنبه به اعتراض های خود ادامه دادند تا اينکه در آخر وقت روز سه شنبه مجلس، استيضاح محمود فرشيدی اعلام وصول شد.


زير فشار منتقدين


آقای فرشيدی که از دوسال پيش فعاليت خود را در اين وزارتخانه آغاز کرده است در ماه های اخير به خاطر عملکرد خود زير فشار شديد نمايندگان منتقد و معلمان معترض قرار داشته است.


از سال گذشته معلمان در اعتراض به عدم اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت و ضعف مديريتی وزير آموزش و پرورش جمهوری اسلامی خواستار استعفا يا برکناری وی توسط رييس جمهوری ايران بودند.


اعتراضات صنفی معلمان معترض با برخوردهای تند پليسی روبرو شد و دهها تن از اين معلمان و رهبران آنها در شهرهای مختلف بازداشت شدند که تعدادی از آنها هنوز در زندان به سر می برند.


انتشار سوالات آزمون فرهنگيان که گفته می شد در آنها به پيامبر اسلام توهين شده است موج انتقادها از عملکرد وزير آموزش و پرورش را گسترده تر کرد و واکنش برخی از روحانيون بلندپايه را برانگيخت.


وزير آموزش و پرورش اخيرا در يک مصاحبه با خبرنگاران ضمن ابراز بی اطلاعی از بازداشت معلمان گفته بود که او موفق ترين وزير آموزش و پرورش در تاريخ جمهوری اسلامی است.


XS
SM
MD
LG