لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

فاطمه سالبهی در «زندان عادل آباد شیراز اعدام شد»


سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد فاطمه سالبهی که در سال ۱۳۸۸ و در سن ۱۷ سالگی به اتهام قتل همسرش بازداشت شده بود روز سه‌شنبه پس از گذراندن شش سال حبس، در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد.

برخی رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری روز دوشنبه از احتمال اعدام قریب الوقوع او خبر داده بودند چرا که این متهم به انفرادی منتقل و خانواده‌اش هم اطلاع یافتند که برای انجام آخرین دیدار، می‌توانند به زندان عادل آباد شیراز مراجعه کنند.

فاطمه سالبهی در سال ۸۹ به قصاص محکوم شد و دیوان عالی کشور در سال ۹۰ حکم او را تایید و نهایی کرد. دو سال پیش اما، بر اساس قانونی جدید موسوم به «قانون مجازات اسلامی»، فاطمه بار دیگر محاکمه شد.

از آنجایی که فاطمه در زمان ارتکاب جرم زیر سن قانونی بود، بندی از این قانون اجازه می‌دهد در صورتی که متهم از «کمال فکری» برخوردار نباشد، از گرفتن حکم اعدام معاف شده و مجازاتی به جز اعدام برایش در نظر گرفته شود.‌‌

رها بحرینی از سازمان عفو بین‌الملل به رادیو فردا می‌گوید که از‌‌ همان آغاز پزشکان اعلام کرده بودند که فاطمه دچار افسردگی است و در دادگاه تجدیدنظر هم نه پزشکان و روا‌شناسان، که خود قاضی «رشد و کمال فکری» متهم را با چند سوال تشخیص داده بود.‌‌

به گفته خانم بحرینی، «اعدام همیشه مجازاتی بی‌رحمانه است اما استفاده از مجازات اعدام بویژه در مورد آنهایی که هنگام ارتکاب جرم زیر سن قانونی بوده‌اند هولناک‌تر است».

عفو بین الملل می‌گوید این تاسف‌بار است که ۲۰ سال پس از پیوستن ایران به کنوانسیون جهانی حقوق کودک، همچنان چنین اعدام‌هایی در ایران صورت می‌گیرد.

گفت‌وگوی الهه روانشاد با رها بحرینی از عفو بین‌الملل درباره اعدام فاطمه سالبهی را اینجا بشنوید:

گفت‌وگوی الهه روانشاد با رها بحرینی از عفو بین‌الملل درباره اعدام فاطمه سالبهی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:07 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG