لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

کاوشگر «فیله» با موقعیت مکانی نا‌معلوم، حفاری روی دنباله‌دار را آغاز کرد


کاوشگر اروپایی «فیله» حفاری روی سطح دنباله‌دار را با هدف جمع آوری داده‌های علمی آغاز کرده است. اما مسئولان کنترل این ماموریت روز جمعه گفتند مشکل تمام شدن شارژ باتری، دست کم در وضعیت فعلی، ممکن است دسترسی به این اطلاعات را غیر ممکن کند.

کاوشگر «فیله» اولین فضاپیمایی است که روز چهارشنبه ۲۱ آبان بر سطح یک دنباله‌دار فرود آمد. این کاوشگر پس از فرود، اولین تصاویر را از سطح جرم یاد شده به نام «چوریوموف ۶۷ پی» به زمین ارسال کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دو زوبین تعبیه شده برای فرود کاوشگر، پس از تماس با سطح دنباله‌دار به درستی عمل نکردند. اشکال یاد شده باعث بلند شدن آن از این دنباله‌دار شد. پس از دو ساعت کاوشگر دوباره به سطح این جرم فرود آمد.

پس از یک بلند شدن دیگر که مدت آن کوتاه تربود داشنمدان تصور می‌کنند «فیله» روی یک صخره کم ارتفاع بر سطح این جرم فضایی نشسته است.

مسئولان کنترل این ماموریت در سازمان فضایی اروپا هنوز محل قرار گرفتن کاوشگر «فیله» روی سطح دنباله‌دار را نمی‌دانند اما تصور می‌کنند در کنار یک صخره که مانع تابش نور به صفحه‌های خورشیدی کاوشگر شده، فرود آمده است.

به گفته دانشمندان، این کاوشگر اکنون با انرژی باتری کار می‌کند که ممکن است به زودی تمام شود.

فیلیپ گودون مدیر پروژه سازمان فضایی اروپا گفت: «فیله» با استفاده از این انرژی توانست با موفقیت دستگاه حفاری را به کار بیندازد و با ایجاد حفره‌ای به طول ۲۵ سانتی‌متر در سطح دنباله‌دار جمع آوری نمونه را آغاز کرده است.

او در یک توضیح آنلاین به خبرنگاران گفت: «مکانیزم‌ها کار کرده‌اند. اما متاسفانه ما ارتباط را از دست داده‌ایم و داده‌های دیگری نداریم».

آسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد دانشمندان امیدوارند مواد زیر پوسته دنباله‌دار را مطالعه کنند. این دنباله‌دار با سرعت ۶۶ هزار کیلومتر در ساعت در فاصله ۵۰۰ میلیون کیلومتری زمین در حرکت است. این مواد زیر پوسته از چهار و نیم میلیارد سال پیش تغییر نکرده‌اند و در نتیجه یک کپسول زمانی کیهانی محسوب می‌شوند.

اما استفان اولامک، رییس عملیات «فیله»، گفت: در حال حاضر برای ما روشن نیست انرژی باتری‌ها برای برقراری ارتباط با کاوشگر کافی است یا نه.

او افزود: «ممکن است باتری پیش از برقراری ارتباط دوباره تمام شود».

آقای اولامک می‌گوید: کاوشگر در حال حاضر «مقدار محدودی انرژی» از صفحه‌های خورشیدی دریافت می‌کند و مهندسان پروژه تلاش می‌کنند راه‌هایی برای جابجا کردن صفحه‌ها برای دریافت نور بیشتر از خورشید پیدا کنند.

حرکت سیگنال‌ها بین روزتا، فضاپیمای مادر کاوشگر «فیله»، و زمین ۲۸ دقیقه طول می‌کشد و به همین دلیل برقراری ارتباط با این کاوشگر کند است. فضاپیمای روزتا در بالای دنباله‌دار در پرواز است.

هولگر سیرکس، پژوهشگر ارشد سامانه‌های دوربین روزتا، گفت از روی شکلی که کاوشگر از روی دنباله‌دار بلند شد تصور می‌کند باید فیلمی از محلی در حدود ۵۰۰ متری بالای سطح دنباله‌دار گرفته شده باشد.

او گفت: «ما باید قادر به دیدن جهت برگشت و برگشت مجدد کاوشگر باشیم که می‌تواند اطلاعات با ارزشی به گروه پژوهش بدهد».

این اطلاعات هنوز در دست دانشمندان نیست با این حال متخصصان باید ناحیه‌ای بین یک تا دو کیلومتر مربع را برای پیدا کردن «فیله» حستجو کنند.

حتی اگر «فیله» تمام انرژی باتری را مصرف کند، در ماه‌های آینده در حالت خوابیده در سطح دنباله‌دار باقی می‌ماند. این ستاره دنباله‌دار در یک مدار بیضوی شش و نیم ساله به دور خورشید می‌گردد و در حال حاضر به خورشید نزدیک‌تر می‌شود.

بنابر این در تئوری، اگر دنباله‌دار به شکلی از کنار خورشید عبور کند که صفحه‌های خورشیدی «فیله» نور بیشتری جذب کنند ممکن است این کاوشگر از خواب بیدار شود.

در همین حال مدارگرد روزتا در چند ماه آینده با استفاده از ۱۱ ابزار، جرم دنباله‌دار را تجزیه می‌کند.

دانشمندان امیدوارند این پروژه ۱۶ میلیارد دلاری به درک بهتر از دنباله‌دار‌ها و سایر اجرام فضایی کمک کند و شاید بتواند آن‌ها را به پیدا کردن منشا حیات در روی زمین نزدیک کند.

XS
SM
MD
LG