لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

«پنج مهندس هسته‌ای از جمله یک ایرانی در سوریه کشته شدند»


گروه ناظر حقوق بشر در سوریه مدعی شده است که فردی مسلح روز یکشنبه پنج مهندس هسته‌ای از جمله یک ایرانی را در سوریه کشته است. چهار مهندس هسته‌ای دیگر، همگی سوری بوده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه ۱۹ آبان ماه از قول گروه ناظر حقوق بشر در سوریه گزارش داد که این حمله مسلحانه در حومه دمشق پایتخت سوریه انجام شده است.

این گزارش می‌افزاید که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته و رسانه‌های دولتی ایران نیز واکنشی به این حادثه که در قلمرو تحت نظارت نیروهای وفادار به بشار اسد انجام شده است، نشان نداده‌اند.

گروه ناظر حقوق بشر در سوریه می‌گوید: این گروه از مهندسان هسته‌ای در حالی مورد هجوم قرار گرفتند که به صورت کاروانی کوچک در حال سفر به سمت یک مرکز تحقیقاتی در منطقه برزه بودند.

رویترز می‌نویسد که در صورت تایید رسمی موضوع، مشخص نیست که مهندسان هسته‌ای ایران چه فعالیتی در سوریه داشته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در طول جنگ داخلی سه ساله سوریه، همواره در کنار بشار اسد بوده و به ارتش وی کمک‌های نظامی زیادی کرده‌ است. ایران می‌گوید که این کمک‌ها شامل مشاوره نظامی به رژیم بشار اسد است.

خبر کشته شدن مهندسان هسته‌ای در سوریه در حالی رخ می‌دهد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران و سوریه تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. هر دو کشور نیز تلاش برای ساخت بمب هسته‌ای را تکذیب کرده‌اند.

آژانس سال گذشته گزارش داد که سوریه وجود «مقدار اندکی مواد هسته‌ای» در رآکتور مینیاتوری نوترون (ام اس ان آر) در نزدیکی دمشق را اعلام کرده است، رآکتوری که معمولا با سوخت اورانیوم با غلظت بالا فعالیت می‌کند.

اولی هاینونن معاون سابق دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادمان به رویترز گفته است که دو مرکز هسته‌ای در حومه دمشق وجود دارد که رآکتور مینیاتوری نوترون یکی از آنهاست.

وی افزود که به نظر نمی‌رسد این دو مرکز در حال فعالیت باشند. بازرسان آژانس قبلا سالی یک بار از این مرکز هسته‌ای دیدن می‌کرده است، اما از سال گذشته به خاطر اوج گرفتن تنش‌ها در سوریه امکان بازرسی از این راکتور را نداشته است.

رویترز می‌نویسد: گفته می‌شود در این راکتور یک کیلوگرم اورانیوم با غلظت بالا وجود دارد که از اورانیوم مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای که ۲۵ کیلوگرم با غلظت بالای ۹۰ درصد است، بسیار کمتر است.

اسرائیل در سال ۲۰۰۷ یک راکتور هسته‌ای سوریه را در دیرالزور بمباران کرد.

بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۰۸ این راکتور بمباران شده را بازرسی کردند، راکتوری که بنا به گفته منابع اطلاعاتی آمریکا طراحی کره شمالی بود و از آن برای تولید پلوتونیوم استفاده می‌شد.

XS
SM
MD
LG