لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۲

گروه ۱+۵ به مذاكره مستقيم با ايران «متعهد» است


شوراى حكام آژانس بين المللى انرژى اتمى عصر سه شنبه تمام بحث هاى خود را به موضوع برنامه اتمى ايران اختصاص داد.
شوراى حكام آژانس بين المللى انرژى اتمى عصر سه شنبه تمام بحث هاى خود را به موضوع برنامه اتمى ايران اختصاص داد.
اعضای گروه پنج به علاوه يك روز سه شنبه با انتشار بيانيه مشتركى اعلام كردند كه بر تهعد خود مبنى بر مذاكره مستقيم با ايران براى حل و فصل برنامه اتمى اين كشور متعهد هستند.

نمايندگان كشورهاى آمريكا، روسيه، چين، فرانسه، آلمان و بريتانيا اين بيانيه را در نشست پشت درهاى بسته شوراى حكام آژانس صادر كردند.

در اين بيانيه آمده است: ما به راه حل جامع ديپلماتيك از جمله گفت و گوى مستقيم با ايران اعتقاد راسخ داریم.

كشورهاى عضو گروه پنج به علاوه يك از ايران خواستند تا از اين فرصت براى تعامل با آنها و در نتيجه براى افزايش فرصت ها به منظور پيشبرد مسير مذاكره استفاده كند.

خاوير سولانا، مسئول امور سياست خارجى اتحاديه اروپا، در سال هاى اخير به عنوان نماينده گروه ۱+۵ بارها با نمايندگان ايران در باره حل و فصل برنامه اتمى تهران كه موجب نگرانى غرب است مذاكره كرده است.

وى در سال ۲۰۰۷ با سفر به تهران بسته اى حاوى مشوق هاى اقتصادى به مقام هاى جمهورى اسلامى ارائه داد كه بر اساس آن، ايران در مقابل تعليق غنى سازى اورانيوم نيروگاه راكتور سبك و ساير مشوق ها دريافت مى كند.

كشورهاى گروه پنج به علاوه يك از تهران خواسته اند «تا بدون تاخير موارد مورد درخواست شوراى حكام را برآورده سازد و قطعنامه هاى شوراى امنيت را به اجرا درآورد.»
ايران به طور رسمى به اين بسته پاسخ نداده است ولى تاكيد مى كند كه تعليق غنى سازى «خط قرمز» آن است.

برنامه اتمى ایران در دستور كار شوراى حكام

شوراى حكام آژانس بين المللى انرژى اتمى كه تا روز جمعه نشست آن ادامه دارد عصر سه شنبه تمام بحث هاى خود را به موضوع برنامه اتمى ايران اختصاص داد.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، اين نخستين بار در سال هاى اخير است كه گروه پنج به علاوه يك در يكى از نشست هاى آژانس بين المللى انرژى اتمى بيانيه مشتركى را منتشر مى كند.

روز دوشنبه، محمد البرادعى، مدير كل آژانس در گزارشى به شوراى حكام بار ديگر ايران را متهم كرد كه در مسير بازرسى هاى آژانس سنگ اندازى مى كند و از تهران خواست تا بن بست موجود در روند همكارى خود را بشكند.

وى گفت كه آمادگى دولت آمريكا براى مذاكره با ايران مى ‌تواند موفقيت آژانس در رسيدگى به اين پرونده را به همراه داشته باشد.

آژانس بين المللى انرژى اتمى به رغم شش سال بازرسى و تهيه گزارش هاى منظم از فعاليت هاى اتمى ايران گفته است كه نمى تواند ماهيت صلح آميز اين برنامه را تاييد كند.

اين نهاد بين المللى از تهران خواسته است تا در باره فعاليت هاى نظامى – اتمى احتمالى خود كه مى گويد اسناد آنها را از سازمان هاى اطلاعاتى به دست آورده است، به صورت شفاف با آژانس همكارى كند و به بازرسان اجازه دهد تا از تمام تاسيسات اتمى اين كشور بازديد كنند.

جمهورى اسلامى ايران اين اسناد را «جعلى و ساختگى» خوانده است و مى گويد كه برنامه اتمى اش اهداف صلح آميز دارد.

كشورهاى گروه پنج به علاوه يك از تهران خواسته اند «تا بدون تاخير موارد مورد درخواست شوراى حكام را برآورده سازد و قطعنامه هاى شوراى امنيت را به اجرا درآورد.»

شوراى امنيت با تصويب سه قطعنامه تنبيهى از تهران خواسته است تا با آژانس همكارى كرده و فعاليت هاى هسته اى خود را تا روشن شدن ماهيت صلح آميز آن متوقف كند.

ايران اين درخواست را رد كرده است.
XS
SM
MD
LG