لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۸

تیم فوتبال اسپانيا در نيمه نهایی به آلمان رسيد


دوید وی یا (راست) با گل پیروزی بخش خود اسپانیا را به نیمه نهایی جام جهانی آفریقای جنوبی رساند.
دوید وی یا (راست) با گل پیروزی بخش خود اسپانیا را به نیمه نهایی جام جهانی آفریقای جنوبی رساند.
«داويد وى يا» بار ديگر منجى اسپانيا شد و تك گل او در دقيقه ۸۳ طلسم گل در بازى با پاراگوئه را شكست تا قهرمان اروپا چهارمين و آخرين تيم راه يافته به مرحله نيمه پايانى جام جهانى ۲۰۱۰ باشد.

پيش از اين «وى يا» در مسابقه حذفى با پرتغال تك گل پيروزى تيم اسپانيا را به ثمر رسانده بود. پيروزى بر تيم شجاع پاراگوئه باعث شد تا اسپانيا در مسابقه چهارشنبه شب نيمه پايانى در دوربان، پيكارى سخت و قابل توجه با تيم ملى آلمان داشته باشد.

آخرين حضور اسپانيا در مرحله نيمه پايانى در جام جهانى ۱۹۵۰ بود كه در آن دوره اين مرحله به صورت دوره ای انجام می شد.

در حالى كه دو تيم نيمه نخست را بدون گل سپرى كردند، در اواسط نيمه دوم ابتدا پاراگوئه و كمى بعد اسپانيا فرصت گلزنى را در برابر كاپيتان ايكر كاسياس و كاپيتان خوستو ويلار، به ترتيب دروازه بانان اسپانيا و پرتغال، از دست دادند تا بازى در آستانه تداوم در وقت اضافى قرار گيرد.

اما در فاصله هفت دقيقه به پايان مسابقه حركت پا به توپ آندرس اينيستا – بازيكن برتر اين مسابقه – در قلب دفاع پاراگوئه و پاس عالى به پدرو در جناح راست، با شليك محكم اين بازيكن به ديرك عمودى مخالف خورد و توپ بازگشته را گلزن اول اين جام مهار و بى درنگ شليك كرد كه پس از خوردن به ديرك عمودى راست و سپس ديرك عمودى چپ دروازه به درون آن پيچيد تا ياران دل بوسكه به تك گل پيروزى بخش برسند.

در حال حاضر «داويد وى يا» با پنج گل در صدر گلزنان اين دوره جام جهانى قرار دارد.

پاراگوئه در اين بازى حريفى تمام عيار و سرسخت براى اسپانيا بود و حتى لحظه اى كه صاحب پنالتى نخست مسابقه شد مى توانست براى پيروزى و نخستين صعود تاريخى به مرحله نيمه پايانى جام جهانى حساب باز كند. اما...

در ورزشگاه اليس پارك ژوهانسبورگ مسابقه با خطرهاى نه چندان جدى يك ساعت را پشت سر گذاشته بود كه در فاصله يك دقيقه دو خطاى پنالتى پياپى و كم سابقه در جام جهانى ولوله اى در ميان تماشاگران ايجاد كرد. در دقيقه ۶۲ به دنبال يك ضربه كرنر از جناح راست دروازه اسپانيا با خطاى پنالتى جرالد پيكه روى اسكار كاردوزو، مهاجم پاراگوئه منجر شد. ضربه پنالتى را خود كاردوزو در حالت متزلزل روحى زد و كاسياس توپ را مهار كرد.

در دقيقه ۶۳ خطاى پنالتى در دهانه دروازه پاراگوئه توسط آنتولين آلكاراز روى وى يا رخ داد كه ضربه نخست ژابى آلونسو به دليل ورود پيش از ضربه دو بازيكن اسپانيايى به داخل محوطه جريمه تكرار شد و ضربه تكرارى آلونسو را ويلا دفع و حتى در پى دفع سرگردان، روى مهاجم تيم اسپانيا خطاى پنالتى ديگرى آشكارا مرتكب شد كه داور از آن چشم پوشيد.

برخلاف تيم دل بوسكه كه همان آرايش تيم پيروز بر پرتغال را داشت، پاراگوئه به رهبرى جراردو مارتينو با شش تغيير نسبت به تيمى كه ژاپن را با ضربه هاى پنالتى شكست داد، به ميدان آمد.

غايبان بزرگ اين بازى روك سانتا كروز، ادگار بنيتز و لوكاس باريوس، سه مهاجم اين تيم بودند كه سانتا كروز و باريوس به عنوان بازيكن جانشين به ميدان آمدند و پس از گل «وى يا» تلاش ديرهنگام سانتا كروز در يك جدال بر سر توپ رها شده از مهار كاسياس به نتيجه نرسيد و دروازه بان اسپانيا با پا دفع خطر كرد.
XS
SM
MD
LG