لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

فابیوس: روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران مواضع متفاوتی با غرب اتخاذ کرده


وزیر امور خارجه فرانسه می‌گوید که در جریان مذاکرات هفته گذشته بر سر برنامه هسته‌ای ایران، روسیه مواضع متفاوتی با غرب اتخاذ کرده است. همزمان دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که طرف‌های مذاکره در کاهش اختلافات میان خود توفیقی به دست نیاورده‌اند.

لوران فابیوس که روز سه شنبه، ۱۷ تیر ماه، در نشست کمیته امور خارجی مجلس فرانسه سخن می‌گفت، اظهار داشت: «با وجود آنکه تاکنون گروه پنج به علاوه یک متفق القول بوده‌اند، ولی ظرف‌های روزهای گذشته یکسری اختلافات راهبردی مشخصی میان نمایندگان روسیه و سایر اعضاء رخ داده است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی به مسائل مورد اختلاف میان طرفین اشاره نکرد ولی در عین حال گفت که ما خواهان تداوم یکپارچگی گروه پنج به علاوه یک هستیم.

آقای فابیوس همچنین اظهار داشت که هیچ یک از مسائل اصلی در گفت‌وگوهای میان ایران و گروه ۱+۵ مورد توافق قرار نگرفته است و ایالات متحده آمریکا از وزیران امور خارجه این گروه خواسته است تا به مذاکرات وین بپیوندند.

در حالی که جزئیات تایید شده‌ای از مذاکرات وین به بیرون درز نکرده است ولی دیپلمات‌های غربی ظرف روزهای گذشته از اختلاف بر سر سطح غنی سازی اورانیوم توسط ایران به عنوان یکی از موانع اصلی دستیابی به توافق نام می‌برند.

در حالی که گروه پنج به علاوه یک خواستار کاهش شدید میزان غنی سازی از سوی ایران هستند، مقام‌های جمهوری اسلامی نیاز به غنی سازی اورانیوم تا هشت سال آینده را ۱۹۰ هزار «سو» اعلام کرده‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۶ تیر ماه، در اظهاراتی با اشاره به گروه ۱+۵ گفت: «هدف آن‌ها این است که در موضوع ظرفیت غنی‌سازی، جمهوری اسلامی ایران را به ۱۰ هزار سو راضی کنند، البته ابتدا از ۵۰۰ سو و ۱۰۰۰ سو شروع کردند، که «۱۰ هزار سو محصول حدود ۱۰ هزار سانتریفوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالی‌که به گفته مسوولان مربوطه، نیاز قطعی کشور، ۱۹۰ هزار سو است.

به گزارش ایسنا، ظرفیت در غنی‌سازی به این معناست که هر سانتریفوژ با چه قدرت و توانی می‌تواند به غنی‌سازی بپردازد که ظرفیت و توان هر سانتریفیوژ در غنی‌سازی را با «سو» (Separate Work Unit) یا واحد کار جداسازی نشان می‌دهند.

علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، به همین خبرگزاری گفته است: «برای تامین سوخت سالانه نیروگاه بوشهر به ۱۹۰ هزار سو نیاز داریم، یعنی اگر ماشین‌های ما توان‌شان ۱۰ سو باشد به ۱۹ هزار سانتریفوژ نیاز است. در حال حاضر ایران سانتریفوژهایی در اختیار دارد که توان‌شان ۲۴ سو است، بنابر این اگر ۱۹۰ هزار را تقسیم بر ۲۴ کنیم به بیش از هفت هزار سانتریفوژ نیاز داریم که بتواند سوخت یک سال نیروگاه بوشهر را تامین کند».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که تامین سوخت نیروگاه بوشهر به مدت ۱۰ سال از سوی روسیه تضمین شده است.

مسئله ایجاد تغییرات در راکتور آب سنگین اراک یکی دیگر از اختلافات میان ایران و گروه ۱+۵ است که به گزارش خبرگزاری آلمان، دیپلمات‌های غربی از برخی پیشرفت‌ها در این زمینه خبر داده‌اند.

همزمان، یکی از دیپلمات‌های غربی که نامش فاش نشده، گفته است: «برخی مسائل اصلی وجود دارد که همچنان باید حل و فصل شوند».

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین همراه با آلمان از هفته گذشته دور ششم مذاکرات برای تبدیل توافق موقت سوم آذر پارسال میان طرفین در ژنو را به توافق نهایی و جامع آغاز کرده‌اند.

ایران و گروه پنج به علاوه یک باید تا روز ۲۰ ژوئیه- پایان مهلت توافق ژنو- مسائل باقیمانده درباره پرونده هسته‌ای تهران و همچنین نحوه رفع تحریم‌های جهانی را حل و فصل کنند.

XS
SM
MD
LG