لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

فرانسه تحویل نخستین ناو هلیکوپتربر به روسیه را تعلیق کرد


نمایی از ناو ولادی‌وستک در غرب فرانسه که روسیه ۴۰۰ ملون خود را برای آموزش در آن به این کشور اعزام کرده است.
نمایی از ناو ولادی‌وستک در غرب فرانسه که روسیه ۴۰۰ ملون خود را برای آموزش در آن به این کشور اعزام کرده است.

رییس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه ۱۲ شهریور اعلام کرد که تحویل نخستین ناو هلیکوپتربر به روسیه را تعلیق کرده است. این اقدام به تلافی آنچه که دخالت روسیه در شرق اوکراین به نفع جدایی طلبان هوادار مسکو خوانده شده است، صورت می‌گیرد.

پاریس قرار بود که دو فروند از این ناو‌ها را به مسکو بفروشد. کار آماده‌سازی ناوهای سفارشی مسکو در غرب فرانسه در جریان است.

دفتر فرانسوا اولاند در بیانیه‌ای خبر داد: «رییس جمهوری اعلام کرده که به رغم چشم انداز برقراری آتش بس که هنوز باید تایید و اجرایی شود، شرایط تحویل نخستین ناو جنگی (به روسیه) محقق نشده است».

فرانسه از سوی متحدان غربی خود تحت فشار است تا قراردادی به ارزش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو برای فروش ناوهای هلیکوپتربر به روسیه را لغو کند.

قرار بود که نخستین ناو با نام «ولادی‌وستک» در ماه اکتبر تحویل ارتش روسیه شود.

در همین حال، خبرگزاری ایتارتاس به نقل از معاون وزیر دفاع روسیه نوشته که تصمیم فرانسه تاثیری بر مدرنیزه کردن و برنامه های اصلاحی ارتش این کشور ندارد.

یوری بوریسوف گفته است: «اگرچه این تصمیم ناخوشایند بوده و تنش‌ با شرکای فرانسوی‌مان را افزایش خواهد داد، ولی لغو این قراردادها برای مدرنیزه کردن (ارتش) تراژدی محسوب نمی‌شود».

آمریکا از اقدام فرانسه استقبال کرده و آن را «تصمیمی خردمندانه» خوانده است.

رییس جمهوری فرانسه هفته گذشته ضمن هشدار درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه گفته بود که اگر تایید شود نیروهای نظامی این کشور وارد خاک اوکراین شده‌اند چنین حرکتی «غیرقابل تحمل و غیرقابل پذیرش» است.

آقای اولاند روز چهارشنبه پس از دیدار با مشاوران نظامی‌اش گفت: «اقدامات اخیر روسیه حرکتی بر ضد بنیان‌های امنیتی اروپاست».

به گزارش خبرگزاری رویترز، تصمیم اخیر فرانسه در به تعلیق در آوردن تحویل نخستین ناو جنگی به روسیه احتمالا فشار‌ها را بر این کشور در نشست رهبران ناتو کاهش خواهد داد که قرار است هفته جاری در ولز برگزار شود و موضوع اصلی آن نیز بحران اوکراین و بالا رفتن تنش‌های میان روسیه و غرب است.

XS
SM
MD
LG