لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

«ارتش دختران پوتین» وارد می شود


ارتش دختران پوتین در حرکت «تی‌شرت‌های خود را پاره کنید» شرکت می کنند.
ارتش دختران پوتین در حرکت «تی‌شرت‌های خود را پاره کنید» شرکت می کنند.
«از گوشه و کنار جهان» عنوان اخبار کوتاهی است که در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی رخ می دهد ولی در لابلای اخبار سياسی و بين المللی گم شده و کمتر به آنها پرداخته می شود. در گزارش هفتگی «از گوشه و کنار جهان» که در وب سايت «راديو فردا» منتشر می شود گزيده ای از اين اخبار در اختيار علاقه مندان قرار می گيرد. در گزارش اين هفته، اين مطالب را می خوانيد: «ارتش دختران پوتين وارد می شود»؛ «کپی پوسترهای سينمای جهان به سبک ايرانی»؛ «ايده ای تازه در دنيای رمان»؛ «ساعت ها زير باران در انتظار مک دونالد» و «اقامت در کیش گران تر از تور قبرس»

ارتش دختران پوتين وارد می شود

وجهه «مردانه» و عرض اندام‌ های ولاديمير پوتين نخست‌ وزير روسيه در افکار عمومی اين کشور با پخش ويديويی تازه که به سرعت در اينترنت در حال پخش است رونقی دوباره به خود گرفته‌ است.

در اين کليپ ويديويی که انتشار آن با انتقاد مخالفان پوتين رو به ‌رو شده است، به عنوان يک ترفند تبليغاتی از دختران جوان سراسر روسيه خواسته شده تا در جبهه حمايت از آقای نخست‌ وزير متحد شوند و به نشانه عضويت در آنچه «ارتش پوتين» ناميده شده است «تی‌شرت‌های خود را پاره کنند.»

در روسيه عکس نخست‌ وزير اين کشور بر روی تی‌ شرت‌های مختلف ديده می‌شود و بر بيلبوردهای تبليغاتی مختلف تصاويری قهرمانانه از او به شکل جيمز باند نصب شده‌ است.

حتی يک فرقه در سيبری تشکيل شده که ولاديمير پوتين را به عنوان فردی که روح پولس، يکی از قديسان مسيحی، در جسم او حلول کرده پرستش می‌ کنند.

در کليپ ويديويی زیر، دختری شيک پوش، در خيابان‌های مسکو خرامان راه می ‌رود و از پوتين که به گفته او «ثبات و رفاه را برای روسيه به ارمغان آورده» تعريف و تمجيد می ‌کند.



کنستانتين کوژونيکف، از اعضای گروهی به نام «ارتش ضد پوتين»، به خبرنگار راديو اروپای آزاد/راديو آزادی می‌ گويد: «به نظر من گروه ارتش پوتين، جنبشی غيراخلاقی است و ويديوی آن‌ها تبليغی جلف است: آن‌ها سعی می‌کنند نوعی ايده سياسی را بين مخاطبان خود جا بيندازند و برای اين کار حتی از نشان دادن سينه زنان هم روگردان نيستند. اين نشان می‌دهد که پوتين از راه‌های عادی نمی‌ تواند رای کافی جلب کند.»


کپی پوسترهای سینمایی به سبک ايرانی

اخيرا پوستر برخی از فيلم های ايرانی در اينترنت منتشر شده و بحث پيرامون آنها به برخی از خبرگزاری ها و تلويزيون دولتی نيز کشيده شده است.

داستان از اين قرار است که طراحی اين پوسترها دقيقا کپی نمونه های خارجی است که تنها نام عوامل فيلم و چهره بازيگران در آنها تغيير کرده است.

امير شيبان خاقانی که اين پوسترها را طراحی کرده است، کپی برداری از نمونه های خارجی را انکار نکرده است ولی می گويد که «سفارش دهندگان آثار فوق از کپی بودن اين طرح ها آگاهی کامل داشته و به هيچ عنوان پنهانکاری در کار نبوده است.»

مهمترين اين پوسترها مربوط به فيلم هايی چون «جرم» و «محاکمه در خيابان» هر دو از ساخته های مسعود کيميايی و «حوالی اتوبان» ساخته سياوش اسعدی است.

کار به همين جا ختم نمی شود. روی جلد شماره ۲۹۲ نشريه «همشهری جوان» نيز از اين وضعيت بی نصيب نمانده است و آن نيز از پوستر فيلمی با شرکت جيم کری کپی برداری شده است.

در زير پوسترهای اصلی و کپی آنها به سبک ايرانی را ببينيد:




عکس های ديده نشده بيتلها

بيتلها که در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ از اسطوره های موسيقی جهان به شمار می رفتند همچنان در دنيای اخبار هنری پر سر و صدا هستند. به تازگی مجموعه ای از ۴۶ عکس ديده نشده از نخستين کنسرت اين گروه در ايالات متحده آمريکا در يک حراجی به معرض فروش گذاشته شد.

چهارشنبه گذشته، حراجی کريستيز در منهتن نيويورک مجموعه اين عکس ها را به قيمت ۳۶۱ هزار دلار فروخت. در اين مجموعه، پرتره جان لنون و پل مک کارتنی که در حال آواز خواندن هستند هر کدام به مبلغ سه هزار دلار و تصويری از جمع چهار نفره بيتلزها که پشت به دوربين هستند نيز ۶۸ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته شدند.

انتظار می رفت که اين عکس ها حداکثر تا ۱۰۰ هزار دلار فروخته شوند ولی رقم پيشنهادی تا ۳۶۱ هزار دلار بالا رفت. مايک ميچل ۶۵ ساله که عکاس اين مجموعه است و در آن زمان ۱۸ ساله بود می گويد هيچگاه فکرش را نمی کرد که چنين رقمی برای اين عکس ها پرداخت شود.

وی اين مجموعه ۴۶ تايی برای حراج را از ميان ۴۵۰ نگاتيو انتخاب کرد و درباره علت انتخاب زمان فعلی برای حراج آنها می گويد که «اکنون وقت آن بود.»

نخستين کنسرت بيتلها در آمريکا در ۱۱ فوريه سال ۱۹۶۴ در واشينگتن برگزار شد و آنها در سپتامبر همان سال بار ديگر به آمريکا بازگشتند و در بالتيمور به اجرای برنامه پرداختند.

ايده ای تازه برای دنيای رمان

کتاب و کتابخوانی امروز در سراسر جهان کمابيش از مشکلات مشابهی رنج می برند و در اين ميان، شايد نشر کتاب و تعداد خوانندگان مشکل مهمی نباشد، مسئله درآمدزايی از صنعت کتاب است. اوضاع به قدری وخيم شده است که برخی از اين دوران به عنوان «عصر تاريکی» ياد می کنند.

بر اساس گزارشی که نشريه اکونوميست در هفته اخير منتشر کرده است، «بوردرز»، از کتابفروشی های بزرگ، ناچار شده است که حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر از کارکنان خود را اخراج کند. به نظر می رسد اين صنعت نيازمند ايده های تازه و خلاق است.

اخيرا «unbound» از موسسه های تازه تاسيس بريتانيايی دست به ابتکار جديدی زده است، و برای کتابی که بخشی از آن نوشته شده است بازاريابی کرده و از کاربران می خواهد تا تعهد مالی بسپارند که کتاب را خريداری خواهند کرد. در صورتی که به اندازه کافی پول جمع آوری شود، نويسنده کار نوشتن را ادامه می دهد و تعهدکنندگان نسخه ای از کتاب را به صورت الکترونيکی دريافت خواهند کرد.

در اين پروژه، کاربران سايت برای نسخه الکترونيکی کتاب مورد نظر خود ۱۰ پوند می پردازند و در صورتی که مايل به صرف ناهار با نويسنده باشند بايد تا ۲۵۰ پوند بپردازند.

نخستين پروژه مربوط به رمانی با عنوان «ماشين های شيطانی» از تری جونز است که در ماه می سال جاری کليد خورد و در ۱۸ ژوئيه اعلام شد که کاربران تمام هزينه های در نظر گرفته شده برای کتاب را تقبل کرده اند. سه هزار نفر در خريد اين کتاب شرکت کردند که سهم هريک از آنها ۳۰ پوند- ۱۰ پوند برای نسخه الکترونيکی و ۲۰ پوند برای نسخه چاپی- بوده است.

قرار است «ماشين های شيطانی» در نوامبر سال ۲۰۱۱ منتشر شود. سود حاصل از اين مشارکت، ۵۰- ۵۰ ميان نويسنده و شرکت ياد شده تقسيم خواهد شد.

«مريلين مونرو»ی ابدی

مريلين مونرو، بازيگر سينمای هاليوود، از بت های قرن بيستم است؛ سکسی ترين و جذاب ترين چهره سينمايی. اواسط ماه ژوئيه، مجمسه ای هشت متری از اين شمايل (icon) سينمايی مشهور در شيکاگو نصب شده که از فولاد و آلومينيوم ساخته شده است.

خالق اين مجمسه غول پيکر، جی. سوارد جانسون است و منبع الهام وی، صحنه ای از فيلم «خارش هفت ساله» ساخته بيلی وايلدر است که در آن باد از دريچه مترو به زير لباس مريلين مونرو می وزد.

اين صحنه فيلم به يکی از تصاوير ماندگار در سينمای هاليوود تبديل شده است و لباسی که مريلين مونرو در اين صحنه بر تن کرده بود، ژوئن گذشته در يک حراجی به قيمت پنج ميليون و ۶۰۰ هزار دلار فروخته شد.

پيکره يک و نيم تنی مريلين مونرو تا بهار سال ۲۰۱۲ در معرض نمايش عمومی خواهد بود ولی با توجه به نقدها و اظهارنظرهايی که پيرامون آن صورت گرفته ظاهرا نتوانسته است تاکنون رضايت تماشاگران و منتقدان را به خود جلب کند.


ساعت ها زير باران شديد در انتظار مک دونالد

مک دونالد که بزرگترين رستوران زنجيره ای غذاهای سريع را در جهان در اختيار دارد اخيرا شعبه ای در سارايوو، پايتخت بوسنی و هرزه گوين، باز کرده که در نوع خود پر سر و صدا بوده است.

صدها نفر از مردم اين کشور ساعت ها زير باران شديد در صفی طولانی به انتظار نشستند تا نخستين شعبه امپراتوری مک دونالد باز شود و از آن همبرگر و فرنچ فرايز بخرند.

شهردار سارايوو اين رستوران را افتتاح کرد و به عنوان نخستين نفر سفارش غذا داد. هنوز کار اين رستوران شروع نشده، انتقادها از آن آغاز شده است و برخی ابراز نگرانی کرده اند که محصولات مک دونالد می تواند غذای سنتی اين کشور يعنی «کاواسيسی» را به دست فراموشی بسپارد. کاواسيسی يک نوع گوشت کبابی سنتی در بالکان و کشورهای حاشيه آن است.

شهردار سارايوو نگرانی ها را بی مورد دانسته و گفته است که «آيا مک دونالد، موقعيت پيتزا را در ايتاليا به خطر انداخته است يا سوسيس را در مونيخ؟ غذاهای اين رستوران تنها قدرت انتخاب را بيشتر می کند.»

مک دونالد از ده سال پيش ابراز علاقه کرده بود که در بوسنی و هرزه گوين فعاليت خود را آغاز کند ولی راه اندازی نخستين رستوران آن در سال ۲۰۰۷ کليد خورد. چهار سال طول کشيد تا امپراتوری مک دونالد بر بروکرواسی اين کشور غلبه کند و راه خود را در بوسنی باز کند.

مک دونالد که در سال ۱۹۵۵ فعاليت خود را آغاز کرده است در حال حاضر در ۱۱۸ کشور جهان ۳۲ هزار شعبه دارد و گردش مالی آن در سال ۲۰۱۰ نيز بيش از ۲۴ ميليارد دلار بوده است.


رونق بازار آثار هنری در کسادی اقتصاد

به رغم بحران اقتصادی جهان و سايه بدهی ها بر اقتصاد آمريکا و برخی از کشورهای اروپايی، بازار آثار هنری به صورت غير منتظره ای در حال رشد است و خريد اين آثار به عنوان يک سرمايه گذاری عالی مورد توجه قرار گرفته است. علت توجه به آثار هنری علاوه بر جنبه های زيبايی شناختی، نامشخص بودن آينده اوضاع اقتصادی و کاهش ارزش دلار است.

رونق اين بازار تا آنجا گسترده شده است که حراجی کريستيز نيويورک تنها در نيمه اول سال جاری حدود سه ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار اثر هنری فروخته است و پيش بينی می شود که تا پايان سال، رکورد فروش آثار هنری در سال ۲۰۱۰ را بشکند.

خريد و فروش آثار هنری به صورت آنلاين نيز رونق گرفته است. اخير نقاشی «گل ها» اثر اندی وارهول که در سال ۱۹۷۶ خلق شده است در وب سايت «آرت نت» به حراج گذاشته شد و رکورد تازه ای در خريد و فروش اينترنتی برجای گذاشت. اين تابلو به قيمت يک ميليون و ۳۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار فروخته شد.

اقامت در کيش، گران تر از تور قبرس

مسئولان ايرانی هر از چندگاهی آه و ناله سر می دهند که وضعيت گردشگری در ايران مناسب نيست و هتل های داخلی با مشکل مسافر دست و پنجه نرم می کنند. شايد يکی از دلايل مهم اين مشکل، قيمت سرسام آور هتل ها و مراکز اقامتی در ايران باشد. در اين زمينه بد نيست نگاهی بياندازيم به قيمت ها.

در گزارشی که اخيرا سايت «برنا» وابسته به سازمان ملی جوانان ايران منتشر کرده است، قيمت يک شب اقامت در سوئيت دو خوابه روبه دريا در يک هتل پنج ستاره در جزيره کيش حدود ۵۵۰ هزار تومان است. سوئيت يک خوابه در چنين هتلی ۴۴۷ هزار تومان و اتاق دو تخته نيز شبی ۲۰۰ هزار تومان است.

قيمت يک «اتاق قاجار» در يک هتل پنج ستاره در اصفهان شبی ۴۱۰ هزار تومان و «اتاق صفويه» شبی ۵۷۰ هزار تومان است.

در گيلان، سوئيت رو به دريا شبی ۴۶۱ هزار تومان و سوئيت رويال ۵۸۶ هزار تومان است.

قيمت اتاق در هتل های ايران به اندازه ای گران است که بسياری ترجيح می دهند برای گردشگری راهی ديگر کشورها شوند. بر اساس همين بررسی، هزينه تور يک هفته ای به کشوری مانند قبرس و اقامت در يک هتل پنج ستاره آن، معادل دو شب اقامت در يک سوئيت جزيره کيش است. اين در حالی است که قيمت تور خارجی شامل پرواز، ويزا، اقامت، گردش و حتی يک وعده غذاست.
XS
SM
MD
LG