لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

آغاز بهره برداری از پروژه ۱۷ ميليارد دلاری گازی عراق


بر اساس گزارش بانک جهانی، عراق سالانه ميلياردها دلار از سوزاندن گاز در مشعل‌ها زيان می‌بيند.
بر اساس گزارش بانک جهانی، عراق سالانه ميلياردها دلار از سوزاندن گاز در مشعل‌ها زيان می‌بيند.
پروژه توقف سوزاندن گازهای همراه در برخی مشعل‌های نفتی عراق با کمک پروژه ۱۷ ميليارد دلاری شرکت‌های خارجی آغاز و توليد گاز طبيعی از اين مخازن آغاز شده است.

گاز همراه، نوعی گاز طبيعی هست که همراه با نفت از چاه‌ها خارج می شود. برخی کشورها به خاطر نبود تکنولوژی و تجهيزات لازم قادر به مهار اين گاز نيستند و در نتيجه حجم عظيمی از گاز همراه در مشعل‌های دکل سوزانده می‌شوند.

برای نمونه، بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمريکا، ايران سالانه ۱۷ ميليارد متر مکعب گاز (روزانه ۴۷ ميليون متر مکعب) را در مشعل‌ها می‌سوزاند. اين رقم معادل دو برابر حجم توليد گاز از يک فاز ميدان پارس جنوبی است.

روزنامه فايننشيال تايمز روز چهارشنبه، ۱۱ ارديبهشت ماه، در گزارشی اعلام کرد که اولين فاز پروژه ۱۷ ميليارد دلاری گازی عراق با مشارکت شرکت هلندی-بريتانيايی رويال داچ شل و ميتسوبيشی ژاپن چهارشنبه به بهره برداری رسيد.

بر اين اساس، عمليات مهار، ذخيره و فرآوری حجم عظيمی از گاز همراه در بخشی از ميادين نفتی جنوب عراق آغاز شد.

بر اساس گزارش بانک جهانی، عراق سالانه ميلياردها دلار از سوزاندن گاز در مشعل‌ها زيان می‌بيند.

«شرکت گاز بصره» مسئول اين ميادين هيدروکربوری در عراق است.

اين گزارش می‌افزايد که گاز همراه مهار شده از فازهای اول ميادين نفتی رميله و قرنه، همچنين ميدان زبير برای استفاده در توليد برق استفاده خواهد شد و اين کشور را در مصرف برق خودکفا خواهد کرد.

پروژه استفاده از گاز همراه برای توليد برق در جهت خودکفايی عراق در حالی است که سهم عراق در سبد برق صادراتی ايران بسيار بزرگ است.

ايران روزانه ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ مگاوات برق صادر می‌کند که سهم عراق از اين حجم بيش از هزار مگاوات است.

ايران سالانه بيش از دو ميليارد دلار از محل صادرات برق درآمد دارد.
رويال داچ شل، ۴۴ درصد، شرکت دولتی گاز جنوب عراق ۵۱ درصد و ميتسوبيشی ۵ درصد در پروژه گازی ياد شده سهم دارند.

کل هزينه‌های جمع‌آوری گاز همراه اين پروژه (۱۳ ميليارد دلار)، به همراه پروژه جداگانه توليد و صادرات گاز مايع «ال ان جی» از گازهای همراه مهار شده اين مناطق به ارزش چهار ميليارد دلار در مجموع ۱۷ ميليارد دلار برآورد می‌شود.

علی الخضير، ریيس شرکت گاز جنوبی عراق، می‌گويد که روزانه ۲۰ ميليون متر مکعب از ۲۸ ميليون متر مکعب گاز استخراجی از اين ميادين در مشعل‌ها سوزانده می‌شود که به معنی هدر رفتن روزانه ميليون‌ها دلار سرمايه ملی است.

شرکت شل می‌گويد که بايستی يکسری تجهيزات و تغييرات به همراه توسعه تکنولوژی پروژه‌های موجود در اين مناطق اعمال شود تا حجم توليد کنونی گاز در اين ميادين به ۵۶ ميليون متر مکعب در روز افزايش يابد.

هانس نيجکامپ، ریيس شعبه عراق شرکت شل می‌گويد که اين شرکت تعهد کامل برای تهيه تکنولوژی، سرمايه گذاری و پرسنل مجرب برای عمليات اجرايی پروژه‌ها را دارد.

عراق در سال ۲۰۱۱ نيز يک تفاهمنامه غيرالزام آور با ايران بر سر واردات گاز برای تامين سوخت نيروگاه‌های برقی امضا کرده بود. به گفته مقامات ايران، اين تفاهمنامه برای صادرات روزانه ۲۵ ميليون متر مکعب گاز ايران به عراق و توليد ۲۵۰۰ مگاوات ساعت برق تنظيم شده بود.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمريکا که ماه گذشته منتشر شد، توليد کنونی گاز قابل مصرف ايران ۱۵۳ ميليارد متر مکعب در سال است که درست برابر با مصرفی داخلی گاز است، به عبارتی ايران از زمان عقد تفاهمنامه گازی با دولت بغداد تا ماه گذشته گاز مازادی برای صادرات نداشته است. از طرفی هنوز عمليات ساخت خط لوله انتقالی گازی ايران به عراق نيز آغاز نشده است.
XS
SM
MD
LG