لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

رئیس‌جمهوری سابق گامبیا قبل از فرار، «۱۱ میلیون دلار را به سرقت برده است»


یحیی جامع تا اوایل هفته جاری مقام ریاست‌جمهوری گامبیا را در اختیار داشت.
یحیی جامع تا اوایل هفته جاری مقام ریاست‌جمهوری گامبیا را در اختیار داشت.

مشاور ویژه رئیس‌جمهوری جدید گامبیا می‌گوید که یحیی جامع در هفته‌های آخر ریاست‌جمهوری خود میلیون‌ها دلار را سرقت کرده، وجوه صندوق‌های دولتی را به یغما برده و خودروهای لوکس خود را با هواپیمای باری به خارج از کشور منتقل کرده است.

یحیی جامع که تا اوایل هفته جاری مقام ریاست‌جمهوری گامبیا را در اختیار داشت پس از شکست در انتخابات دسامبر گذشته حاضر نشد که از مقام خود کناره‌گیری کرد، ولی تحت فشار بین‌المللی و ورود نیروهای نظامی کشورهای غرب آفریقا به گامبیا این کشور را ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مای احمد فتی، مشاور ویژه آداما بارو، رئیس‌ جمهوری جدید گامبیا که اکنون در داکار، پایتخت سنگال، به سر می‌برد، روز یکشنبه سوم بهمن در یک نشست خبری گفت: رئیس‌جمهوری به زودی به کشور باز می‌گردد.

وی تایید کرد که یحیی جامع ظرف تنها دو هفته ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار پول به سرقت برده است. این چیزی است که تاکنون کشف شده است.

احمد فتی افزود: «گامبیا دچار فقر مالی شده است. صندوق‌های دولتی خالی هستند. این یک واقعیت عیان است. کارشناسان در وزارت دارایی و بانک مرکزی گامبیا این خبر را تایید کرده‌اند».

مشاور رئیس‌جمهوری جدید گامبیا گفت که یک هواپیمای باری کشور چاد، وسایل لوکس یحیی جامع را در آخرین ساعات ریاست‌جمهوری وی از کشور خارج کرد که در میان آنها تعداد نامشخصی خودرو نیز به چشم می‌خورد.

وی افزود که به مقام‌های فرودگاه گامبیا دستور داده شده است تا از خروج وسایل متعلق به یحیی جامع جلوگیری کنند. گذشته از این، مشخص شده که برخی از وسایل رئیس‌جمهوری سابق گامبیا در کشور گینه استوایی باقی مانده است که یحیی جامع و متحدان نزدیک او به آنجا پناه برده‌اند.

گینه استوایی عضو دادگاه کیفری بین‌المللی نیست و رهبر آن طولانی ترین دوره حاکمیت را در آفریقا یدک می‌کشد.

آقای فتی افزود که مقامات «از این وضعیت متاسف هستند»، ولی معلوم شده که خسارات عمده‌ای برجای مانده و دولت جدید برای جبران وضعیت صندوق‌های دولتی با منابع مالی حداقلی روبرو است.

یحیی جامع در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه دسامبر نخست شکست خود را در رقابت با آداما بارو پذیرفت ولی بعد خواستار برگزاری انتخابات مجدد شد که این امر با مخالفت جامعه بین‌المللی روبرو شد. آقای جامع در سال‌های اخیر گامبیا را جمهوری اسلامی اعلام کرده و این کشور را از جامعه مشترک المنافع و دادگاه کیفری بین‌المللی خارج کرده بود.

در همین حال، مشاور رئیس‌جمهوری جدید گامبیا صدور بیانیه مشترک از سوی سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و بلوک منطقه‌ای غرب آفریقا را تکذیب کرد که برخی حمایت‌ها از جامع، خانواده و اطرافیانش را از جمله اطمینان نسبت به اینکه دارایی‌های آنها ضبط نخواهد شد تضمین می‌کند.

وی گفت که چنین بیانیه‌ای وجود خارجی ندارد.

آسوشیتدپرس می‌گوید بیانیه یاد شده اظهار می‌دارد که تبعید جامع «موقت» بوده و این حق برای او محفوظ است که هر زمان صلاح دانست به گامبیا بازگردد.

به گفته رید برودی، وکیلی بین‌المللی در امور حقوق بشر، اگرچه این بیانیه حداکثر حمایت را از جامع به عمل می‌آورد ولی شامل عفو او نخواهد شد.

وی در‌ ای‌میلی نوشت: «بر اساس حقوق بین‌الملل، کسی نمی‌تواند در جرایم مشخصی مثل شکنجه یا کشتار سیاسی سیستماتیک مشمول عفو شود».

آداما بارو در حال تشکیل دولت و همکاری با مجمع ملی گامبیا برای لغو وضعیت اضطراری اعلام شده از سوی جامع در روزهای آخر او در قدرت است.

وی وعده داده است که بسیاری از اقدامات یحیی جامع را ملغی کند و یک کمیسیون حقیقت‌یاب و مصالحه را برای تحقیقات در زمینه نقض حقوق بشر از سوی رژیم جامع تشکیل دهد.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که موارد نقض حقوق بشر در گامبیا شامل بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه و حتی کشتن مخالفان است.

گزارش دیگری حاکی است تعدادی از ۴۵ هزار نفری که گامبیا را هنگام بحران ترک کرده بودند در حال بازگشت به کشور هستند. گامبیا یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و از سه طرف با سنگال هم مرز است.

XS
SM
MD
LG