لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۰

نامزد حزب «لیبرتارین» برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا: حلب چیست؟


گفت‌وگوی تلویزیونی گری جانسون، نامزد حزب «لیبرتارین» برای کسب مقام ریاست جمهوری، روز پنجشنبه به سوژه انتقادی و در عین حال پرسش برانگیز رسانه‌های آمریکا تبدیل شد.

آقای جانسون در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در پاسخ به پرسشی در باره بحران آوارگان و پناهندگان حلب در سوریه دچار لکنت زبان شد و پرسید: «حلب چیست؟»

البته بسیاری می‌دانند که حلب از شهرهای مهم و بزرگ سوریه و این روزها محل یکی از شدیدترین جنگ‌های داخلی این کشور است که بر اثر آن صدها هزار از ساکنانش از خانه و شهر خود رانده شده و به انبوه پناهندگان سوری پیوسته‌اند. ولی گری جانسون در پاسخ به این پرسش «مایک بارنیکل» مجری شبکه یاد شده مبنی بر اینکه در صورت انتخاب شدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا برای شهر حلب چه خواهد کرد، با اندکی مکث از میزبانش پرسید: «حلب چیست؟»

دنباله گفت‌وگو به اختصار چنین بود:

بارنیکل: شوخی می‌کنید؟ حلب در سوریه، خاستگاه یکی از بزرگترین بحران‌های پناهندگان سوری است.

جانسون: بسیار خُب فهمیدم. در مورد سوریه فکر می‌کنم که به یک آشفتگی دچار شده است.

کاندیدای حزب لیبرتارین رشته کلام را به مخالفت با دخالت نظامی در کشورهای دیگر تغییر داد و گفت: «بحران پناهندگان در واقع ناشی از تغییر رژیم در آن کشور است که دولت ما از آن حمایت می‌کند و سرانجام این‌گونه رژیم‌ها موجب امنیت کمتری برای جهان می‌شوند».

آقای جانسون ابراز عقیده کرد که ایالات متحده باید دست در دست روسیه به جنگ سوریه پایان دهد.

مجری «ام‌اس‌ان‌بی‌سی»، گفت‌وگو، سراسیمگی و اشتباه میهمان برنامه را پی گرفت و گفت حلب یکی از نگرانی‌های عمده در گوشه و کتار گیتی محسوب می‌شود و بحران انسانی نه در تنها در سراسر سوریه بلکه بویژه در حلب موجب تشویش عمیق است. شما پرسیدید که «حلب چیست؟» واقعا فکر می‌کنید که سیاست خارجی آن‌چنان کم اهمیت است که کسی که کاندیدای مقام ریاست جمهوری است نباید بداند که حلب چیست و یا کجاست و چرا تا این حد مهم است؟»

گری جانسون در پاسخ گفت: « حُب نه؛ من حلب را می‌فهمم و می‌دانم که آنجا دچار بحران است ولی هنگامی که ما خود را با دخالت نظامی [در چنین کشورهایی] درگیر می‌کنیم و یا دچار بحران‌های انسانی می‌شویم، در بسیاری موارد وضعیت بدتر می‌شود».

کاندیدای مقام ریاست جمهوری آمریکا از حزب «لیبرتارین» اندکی بعد در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ گفت که فکرش «فوق‌العاده مغشوش» بوده و اعترف کرد که گناه اشتباه در مورد «حلب» را می‌پذیرد.

آقای جانسون افزود: «اهمیت موضوع را درک می‌کند و از بابت لغزش خود بسیار متاسف است، چرا که هیچ کس به اندازه او این موضوع را جدی نمی‌گیرد، از این پس باید هشیارتر باشد».

گری جانسون روز پنحشنبه به گونه غیرمعمول یک اطلاعیه مطبوعاتی منتشر کرد و در آن به طور مشروح اشتباه خود را توضیح داد و گفت او نیز انسانی است که دچار اشتباه می‌شود.

«من اهمیت و ژرفای بحران سوریه را درک می‌کنم و هر روز هم درباره آن صحبت می‌کنم، ولی لغزش در پاسخ به پرسش مربوط به "حلب" یک‌باره به مخفف نامی اندیشیدم و نه بحران سوریه».

روز پنجشنبه گزارشگری از خانم هیلاری کلینتون در مورد اشتباه آقای جانسون پرسید و او در پاسخ گفت: «در مورد حلب کافی است به نقشه نگاه کنید».

XS
SM
MD
LG