لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

شورای همکاری خلیج فارس اظهارات «هتاکانه» جنتی را محکوم کرد


نشست شورای همکاری خلیج فارس
نشست شورای همکاری خلیج فارس

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس روز یکشنبه ۱۲ بهمن آنچه که اظهارات «هتاکانه» دبیر شورای نگهبان در مراسم نمازجمعه تهران درباره مرگ ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان، خواند را محکوم کرد.

عبدالطیف الزیانی در بیانیه‌ای مطبوعاتی که خبرگزاری کویت و سایر رسانه‌های عربی منتشر کردند، گفته است: «هتک حرمت یک چهره برجسته ملت‌های عرب و مسلمان که زندگی‌اش را وقف خدمت به عرب‌ها، مسلمانان و امور انساندوستانه کرده، غیرقابل پذیرش است».

وی افزود: «اظهارات غیرمسوولانه و خصمانه جنتی خدشه‌ای به سوابق افتخارآمیز و خدمات بی‌شمار وی به ملت‌های عرب و مسلمان وارد نمی‌کند».

آیت‌الله احمد جنتی که خطیب نمازجمعه روز ۱۰ بهمن بود، در سخنانش با بیان اینکه باید به خاطر مرگ ملک عبدالله به مسلمانان «تبریک» گفت، اظهار داشت: «پادشاه قبلی عربستان با شیعه دشمنی بسیاری داشت و تکفیر را راه‌اندازی و از آن حمایت کرد. او به سزای اعمالش خواهد رسید و الان نیز در حال تحمل مجازات اعمالش است».

به گفته او، درگذشت ملک عبدالله را «باید به اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها و آن‌ها که در اینجا (ایران) نیز گاهی اوقات از سفره او تغذیه می‌کردند، تسلیت بگوییم و به مومنان و مسلمانان و کسانی که واقعا غصه اسلام و شیعه را می‌خورند تبریک بگوییم».

این اظهارات در حالی بیان شد که دولت حسن روحانی درگذشت پادشاه سابق عربستان را تسلیت گفته و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز در مراسم سوگواری وی شرکت کرده بود.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بخش دیگری از بیانیه خود درباره احمد جنتی تاکید کرد که «مواضع این دسته از مقام‌های ایرانی تنها باعث دور‌تر و دور‌تر شدن ایران از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد شد».

الزیانی از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است تا احترام بیشتری برای حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی سایر کشور‌ها قائل باشند و به بیان اظهارات افتراآمیز پایان دهند.

پادشاه عربستان، بامداد روز سوم بهمن در سن ۹۰ سالگی درگذشت. وی به بیماری ذات الریه مبتلا شده بود.

XS
SM
MD
LG