لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

آلمان سه مرد سوری را به ظن ارتباط با گروه «خلافت اسلامی» بازداشت کرد


دولت آلمان اعلام کرد سه مرد جوان سوری که روز سه‌شنبه ۲۳ شهریور بازداشت شده‌اند از اعضای گروه «خلافت اسلامی» هستند و توسط شبکه قاچاق عوامل حملات تروریستی فرانسه نوامبر سال گذشته به آلمان منتقل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دادستان فدرال آلمان اعلام کرد واحدهای ویژه پلیس این سه نفر را در ایالت اشلسویگ هولشتاین در شمال کشور و به ظن ارتباط با گروه «خلافت اسلامی» بازداشت کرده است و «برای اجرای عملیاتی که به آنها اطلاع داده شده و یا در انتظار دریافت رهنمود بودند» به آلمان آمده‌اند.

توماس دمایزیر وزیر کشور آلمان گفت این افراد اواخر سال ۲۰۱۵ و احتمالا با کمک همان شبکه‌ای که عوامل حملات تروریستی ماه نوامبر پارسال را به پاریس منتقل کرده بود وارد آلمان شده‌اند.

او افزود: «همه شواهد نشان می‌دهند همان شبکه قاچاق که عوامل حملات تروریستی پاریس را منتقل کرده بود این افراد را به آلمان آورده است. شواهد نشان می‌دهند که مدارک شناسایی آنها در همان کارگاه در منطقه ساخته شده است».

پس از حملات تروریستی سال گذشته و جاری در فرانسه، بلژیک و آلمان از نظر امنیتی در حال آماده باش هستند.

در تابستان سال جاری میلادی سه حمله تروریستی از سوی متقاضیان پناهندگی در آلمان روی داده و گروه «خلافت اسلامی» مسئولیت دو مورد از این حملات را برعهده گرفته است.

سال گذشته حدود یک میلیون پناهجو و مهاجر وارد آلمان شدند و از زمان وقوع حملات تروریستی نگرانی در مورد مهاجران و پناهجویان مسلمان افزایش یافته و بر فضای سیاست آلمان تاثیر گذاشته است.

حزب سوسیال مسیحی ایالت بایرن، متحد سنتی حزب دمکرات مسیحی آنگلا مرکل او را تحت فشار قرار داده تا برای پذیرش پناهجویان و مهاجران در هر سال یک سقف ۲۰۰ هزار نفری تعیین کند. خانم مرکل تاکنون حاضر نشده تعیین رقم مشخص را بپذیرد.

در عملیات بازداشت این سه مرد سوری که سن آنها بین ۱۷ تا ۲۶ سال است، بیش از ۲۰۰ مامور پلیس شرکت داشتند.

به گزارش یک شبکه تلویزیونی آلمانی این افراد پس از هجوم نیروهای پلیس به یک اقامتگاه پناهجویان در شهری واقع در شمال هامبورگ بازداشت شدند. مقامات پلیس هنوز اعلام نکرده‌اند در بازرسی از خانه این افراد چه چیزهایی پیدا شده است.

وزیر کشور آلمان گفت دو تن از عوامل حملات تروریستی سال گذشته در پاریس خود را به عنوان متقاضی پناهندگی ثبت‌نام کرده بودند.

او افزود: «این نشان می‌دهد گروه خلافت اسلامی برای ایجاد بی‌ثباتی در اروپا و آلمان عوامل خود را در میان پناهجویان به اروپا می‌فرستد».

او افزود: «ارتباط این افراد با عوامل حملات فرانسه به این مورد اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. باید دید این ارتباط فقط بین افراد مشخصی بوده و یا یک شبکه گسترده‌تر است. این نشان می‌دهد داعش فقط قصد حمله به فرانسه، بلژیک، آلمان و یا ایتالیا را ندارد بلکه هدف آن تمامی غرب است».

دادستان فدرال آلمان نیز اعلام کرد یکی از مظنونان به نام ماهر در سپتامبر ۲۰۱۵ به داعش پیوسته و در شهر رقه، مرکز خلافت خودخوانده این گروه آموزش نظامی دیده است.

به گفته او، در ماه اکتبر این متهم و دو مظنون دیگر به نام‌های محمد و ابراهیم به بخش عملیات در خارج از قلمرو داعش پیوسته و به اروپا سفر می‌کنند.

این طور گفته می‌شود که گروه «خلافت اسلامی» پاسپورت، بیش از هزار دلار پول نقد و تلفن‌های موبایل مجهز به سیستم‌های ارتباطی ویژه در اختیار آنها قرار می‌دهد.

مظنونان در نوامبر ۲۰۱۵ و در اوج بحران پناهجویی از طریق ترکیه و یونان خود را به آلمان رسانده‌اند.

XS
SM
MD
LG