لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

دانشمندان آلمانی دست مصنوعی نرم و منعطف ساختند


تا چندی پيش دست‌های مصنوعی نرم و منعطفی که توسط روبات کار می‌کند را فقط می‌شد در فيلم‌های علمی _ تخيلی ديد. ولی دانشمندان آلمانی اکنون يک دست مصنوعی با استفاده از مواد نرم و قابل انعطاف ساخته‌اند که به خوبی می‌تواند اشيا را بردارد و جابجا کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، انگشتان اين دست مصنوعی از موادی مثل لاستيک و سيليکون ساخته شده که به وسيله هوای فشرده شکل مناسب به خود می‌گيرند. استفاده از اين مواد به انگشتان اين دست مصنوعی توانايی‌های ويژه‌ای بخشيده که با انواع ديگر دست‌های مصنوعی که معمولا از قطعات مکانيکی ساخته می‌شوند کاملا متفاوت است.

اين دست مصنوعی جديد در جريان کنفرانس علوم روبات در شهر برلين رونمايی شد و يکی از اعضای هيات علمی قابليت‌های آن را به نمايش گذاشت.

با استفاده از فن‌آوری هوای فشرده در محفظه‌هايی که از مواد نرم ساخته شده‌اند اين دست مصنوعی متناسب با اندازه و شکل اشيايی که قرار است بردارد تغيير شکل می‌دهد.

به گفته يک از اعضای هيات علمی که اين وسيله را اختراع کرده است، اين دست مصنوعی به گيرنده‌های حسی نياز ندارد و می‌تواند تقريبا هر گونه شيئی را از يک مداد و عينک گرفته تا يک بطری بلند کند.

علاوه بر اين به خاطر نرم بودن پوسته آن اشيايی که توسط اين دست مصنوعی لمس می‌شوند آسيب نخواهند ديد. در عين حال جنس اين مواد طوری است که از حرارت آسيب نمی‌بيند.

اين گروه پژوهشی از دانشگاه برلين يک راهنمای کامل از نحوه تهيه اين دست مصنوعی را روی شبکه اينترنت منتشر کرده‌اند تا روبات سازان تازه‌کار بتوانند با استفاده از اين اطلاعات ساخت چنين وسيله‌ای را آزمايش کند.

خبرگزاری آلمان از قول پژوهشگران می‌نويسد که ساخت اين نوع دست مصنوعی چندان دشوار نيست و به نسبت دست‌های فلزی که با روبات کار می‌کنند و معمولا قيمت آنها بالای صد هزار دلار است بسيار ارزانتر تمام می‌شود.

به گفته آنها، هزينه مواد لازم برای تهيه اين نوع دست مصنوعی حدود ۵۰۰ دلار است اما نمونه‌ای که اين پژوهشگران آلمانی ساخته‌اند فقط می‌تواند اشيا با وزن کمتر از ۵۰۰ گرم را بردارد.

پژوهشگران آلمانی تاکيد می‌کنند که مسلما يک چنين ابزارهايی در آينده نزديک نخواهند توانست قابليت‌های دست انسان را پيدا کنند.
XS
SM
MD
LG