لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۸

آلمان یک شهروند ایرانی‌تبار را به اتهام قاچاق قطعات موشک بازداشت کرد


دادستانی فدرال آلمان اعلام کرد که یک شهروند آلمانی ایرانی‌تبار را به اتهام قاچاق برخی تجهیزات که در ساخت موشک کاربرد دارند، بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، دادستانی فدرال این کشور روز دوشنبه ۲۷ مرداد خبر داد که «دکتر علیرضا. ب»، ۶۳ ساله را به اتهام فروش تجهیزاتی مانند پمپ‌ها و شیرهای خلا با کاربرد دوگانه نظامی و غیر نظامی به ایران، بازداشت کرده است.

بر اساس قوانین آلمان، دادستانی حق انتشار نام متهم بدون ثابت شدن جرم را ندارد و به همین خاطر تنها حرف اول نام خانوادگی وی منتشر شده است.

این شخص به اتهام فروش ۱۰ محموله از تجهیزات یاد شده به یک شرکت ایرانی که قبلا به اتهام دست داشتن در برنامه موشکی ایران توسط اتحادیه اروپا تحریم شده بود، در ماه فوریه بازداشت شده است.

دکتر علیرضا محموله ها را از طریق شرکتی در یکی از کشورهای عربی منطقه خلیج فارس به ایران فروخته است.

در گزارش دادستانی نامی از شرکت‌هایی که این معامله را انجام داده‌اند، برده نشده است.

بر اساس این گزارش، فرد یاد شده تجهیزات با کاربرد دوگانه را در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ به ایران منتقل کرده است، اما در آخرین مورد دولت آلمان از انتقال این قطعات ممانعت به عمل آورده است.

این گزارش می‌گوید که دکتر علیرضا قبلا نیز به خاطر تلاش برای ارسال تجهیزات تحریمی به ایران در سال ۲۰۰۹ بازداشت و به حبس تعلیقی محکوم شده بود.

ارزش تجهیزاتی که وی به ایران ارسال کرده است، ۵۸۴ هزار دلار عنوان شده است.

روز دوشنبه همچنین شرکت مشاوره‌ای «پی وی سی» قبول کرد که به خاطر کمک به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و چند کشور دیگر، ۲۵ میلیون دلار جریمه پرداخت کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این شرکت مشاوره‌ای به بانک «توکیو-میتسوبیشی» کمک کرده است که داده‌های حمل و انتقال ۱۰۰ میلیارد دلار پول به کشورهای تحت تحریم آمریکا، از جمله ایران را از سیستم حذف کند.

بر اساس این گزارش، شمار نقل و انتقالات مالی این بانک از طریق سیستم مالی نیویورک طی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ بالغ بر ۲۸ هزار مورد بوده است.

در ژوئن سال گذشته این بانک ژاپنی موافقت کرده بود که به خاطر حذف غیرقانونی این داده‌ها، ۲۵۰ میلیون دلار جریمه به آمریکا پرداخت کند.

XS
SM
MD
LG