لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۰

آلمان و فرانسه درباره حل بحران بدهی های اروپا به توافق رسيدند


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان (راست) همراه با نیکلا سرکوزی، رییس جمهور فرانسه.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان (راست) همراه با نیکلا سرکوزی، رییس جمهور فرانسه.
در آستانه نشست رهبران اتحاديه اروپا برای بحث پيرامون بحران بدهی های اين قاره، نيکلا سرکوزی و آنگلا مرکل، رهبران فرانسه و آلمان بر سر موضع واحد دو کشور برای مقابله با بدهی‌های يونان و جلوگيری از گسترش اين بحران به اسپانيا و ايتاليا به توافق رسيدند.

در بيانيه مشترکی که اوايل روز پنجشنبه دفتر نيکلا سرکوزی منتشر کرد، اعلام شد که «اين دو رهبر در باره موضع واحد فرانسه و آلمان به توافق رسيدند.»

استفن زيبرت، سخنگوی آنگلا مرکل نيز با تأييد اين توافق، افزود که رهبران دو کشور وضعيت بدهی‌ها را با ژان کلود تريخت، رئيس بانک مرکزی اروپا، و هرمن وان رومپوی، مسئول امور اتحاديه اروپا، به صورت مفصل مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

جزئياتی درباره اين توافق منتشر نشده است ولی تلويزيون آلمانی «ای آر دی» گزارش داده که مرکل و سرکوزی بر سر ساختار دخالت بخش خصوصی در ارائه يک بسته مالی توافق کردند ولی جزئيات آن بايد از سوی رهبران اتحاديه اروپا مورد بحث قرار گيرد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داده که انتشار اين خبر اميدواری‌هايی را در بازارهای مالی در باره اینکه يونان وام‌های جديدی دريافت خواهد کرد و اينکه ساز و کار دخالت بانک‌ها در اين روند مشخص خواهد شد، برانگيخته است.

گزارش شده که انتشار خبر اين توافق موجب بالا رفتن ارزش سهام بانک‌ها در بازارهای اروپايی شده است، به گونه ای که سهام دويچه بانک با سه دهم درصد افزايش به ۳۷ يورو و ۸۰ سنت رسيده است. همچنين سهام کومرز بانک، ديگر بانک آلمانی، با دو و يک دهم درصد ترقی به دو يورو و ۵۶ سنت افزايش يافت.

گری جنکينز از کارشناسان اقتصادی يک مؤسسه مالی گفته است: احتمالاً اين توافق مبتنی بر وضع ماليات بر بانک های اروپايی برای بازپرداخت بدهی‌های يونان باشد، يا اينکه دارندگان اوراق قرضه يونان، اوراق قدیمی خود را با برگه‌های جديد ۳۰ ساله عوض کنند.

موضوع وضع ماليات بر بانک اروپايی در روزهای اخير جنجال برانگيز شده است ولی آقای جنکينز می‌گويد که احتمالاً سياستمداران درباره اين موضوع به تبادل نظر بپردازند.

رهبران اروپايی قرار است روز پنجشنبه در بروکسل، پايتخت بلژيک، گردهم آيند تا در زمينه پرداخت بخش دوم از وام‌های بلندمدت خود به يونان تبادل نظر کنند.

صندوق بين‌المللی از رهبران اين قاره خواسته است تا در زمينه حل بحران دست به اقدام فوری بزنند يا اينکه بحران بدهی‌ها به ساير کشورهای اروپايی نيز سرايت خواهد کرد.

در همين حال، ژان کلود يونکر، رئيس يوروگروپ، روز پنجشنبه گفت که حل بحران بدهی‌های منطقه يورو نياز به «راه حل جهانی» دارد و «ما نمی‌توانيم هيچ امکانی را برای جلوگيری از سرايت اين بحران از دستور کار خارج کنيم.»

وی در عين حال تأکيد کرده که واحد پولی يورو در خطر نيست.

آقای يونکر با استقبال از توافق سرکوزی و مرکل گفته است که به نظر من اقدام آلمان و فرانسه در اين زمينه راهگشاست و روند تصميم‌گيری در نشست امروز اتحاديه اروپا را تسهيل می‌کند.

يونان که از يکسال پيش با بحران بدهی روبرو شده است تا کنون سه ميليارد و ۲۰۰ ميليون يورو از وام‌های بلند مدت ۱۱۰ ميليارد دلاری وعده داده شده از طرف اتحاديه اروپا و صندوق بين‌المللی پول را دريافت کرده است.

صندوق بين‌المللی پول می‌گويد يونان در اجرای اصلاحات اقتصادی پيشرفت‌هايی داشته است و برآورد کرده است که اين کشور در نیمه اول سال ۲۰۱۲، به نرخ رشد مثبت اقتصادی دست يابد.
XS
SM
MD
LG