لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

معاون صدراعظم: احتمالا تا پایان سال یک میلیون پناهجو وارد آلمان شوند


یک پناهجوی سوری در خاک یونان
یک پناهجوی سوری در خاک یونان

معاون صدراعظم آلمان روز دوشنبه ۲۳ شهریور گفت برخلاف پیش بینی قبلی که طی سال جاری تا ۸۰۰ هزار پناهجو وارد این کشور می‌شوند، این رقم احتمالا به یک میلیون نفر خواهد رسید.

زیگمار گابریل در نامه‌ای به اعضای حزب سوسیال دمکرات نوشت: «برخلاف آنچه که قبلا وزارت کشور پیش‌بینی کرده بود، میزان ورود پناهجو به خاک آلمان نه ۸۰۰ هزار نفر که یک میلیون نفر خواهد بود».

آلمان در هفته‌های اخیر با فشار زیادی از سوی موج پناهجویان سوری روبرو شده و به منظور مقابله با این وضعیت، از روز یکشنبه بازرسی‌های خود را در مرز با اتریش از سر گرفته است. اتریش نیز اقدامات مشابهی را به مرحله اجرا در آورده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای گابریل تصریح کرد: «هر کسی که در خاک آلمان برای پناهندگی اقدام می‌کند همین جا خواهد ماند. سیاست ما در این زمینه عوض نشده است».

وی افزود: «با این حال برنامه ما این است که مرز‌ها را در شرایط غیرقابل پیش‌بینی و استثنایی کنترل کنیم».

معاون صدراعظم آلمان تاکید کرد: «این وضعیت حاوی پیام روشنی به شرکای اروپایی ما است که حتی با وجود اینکه حاضریم تلاش مضاعفی انجام دهیم، آلمان به تنهایی نمی‌تواتند همه پناهجویان را بپذیرد».

وی گفت که «آلمان قدرتمند بوده و می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد. معهذا ظرف روزهای گذشته‌‌ همان طور که دیده‌ایم، به رغم قصد خیرخواهانه ما، ظرفیت پذیرش مهاجران به سقف خود رسیده است؛ بویژه به دلیل سرعت موج ورود پناهندگان».

یک زن و دختر پناهجوی سوری در مرز آلمان و اتریش از سوی پلیس بازرسی می‌شوند.
یک زن و دختر پناهجوی سوری در مرز آلمان و اتریش از سوی پلیس بازرسی می‌شوند.

​به گفته آقای گابریل، تمام وزیران دولت اعلام کرده‌اند که محل‌های اقامتی برای ورود افراد جدید تقریبا پر شده‌اند.

وی گفته که «به رغم بحث‌های زیاد با شرکای اروپایی‌مان، هنوز در زمینه دستیابی به یک راه حل جمعی مناسب برای مقابله بحران پناهجویان موفقیتی نداشته‌ایم».

در همین حال، سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفته که کشورش با وجود برقراری کنترل‌های مرزی، در‌هایش را به روی مهاجران نبسته است و لازم بود که برای برقراری نظم در مسیر درخواست پناهندگی اقدام موثری انجام داد.

استفن زیبرت تصریح کرد: «کنترل‌های مرزی موقت به معنای بستن مرز‌ها نیست، این کاملا متفاوت است. پناهندگان به آلمان خواهند آمد و ما امیدواریم که این اتفاق به صورت قاعده‌مند در آید».

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حاکی است که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار پناهجو که عمدتا از سوریه، پاکستان، افغانستان و کشورهای آفریقایی هستند وارد خاک اتحادیه اروپا شده‌اند.

قرار است روز یکشنبه وزیران کشور ۲۸ عضو اتحادیه اروپا برای نحوه مقابله با این موج پناهندگان که از پایان جنگ جهانی دوم در اروپا بی‌سابقه است، گردهم آیند.

در همین حال، رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه از کشورهای اروپایی خواست تا برای همراهی با بحران پناهجویان، سیاست‌های جامعی را به منظور توسعه مسیرهای مهاجرت اتخاذ کنند.

زید رعد الحسین خواستار پایان بازداشت و «بدرفتاری» با پناهجویان، بویژه کودکان، شد که به گفته او، از جنگ یا تحت تعقیب قرار گرفتن در حکومت‌هایی چون سوریه گریخته‌اند.

XS
SM
MD
LG