لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

سخنگوی قوه قضاییه ایران: برای غنچه قوامی هنوز حکمی صادر نشده است


غنچه قوامی از دهم آبان در اعتصاب غذا به سر می‌برد.
غنچه قوامی از دهم آبان در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه ایران می‌گوید، درباره پرونده غنچه قوامی حکمی صادر «نشده» و دادگاه به یک اتهام دیگر وی که پیش از این برای آن «قرار منع تعقیب» صادر کرده بود، دوباره رسیدگی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای روز دوشنبه ۱۹ آبان در نشست خبری هفتگی خود گفت که «برخلاف اظهارات» وکیل غنچه قوامی رسیدگی به پرونده وی «پایان نیافته» و هنوز حکمی برای او صادر «نشده» است.

غنچه قوامی، شهروند بریتانیایی ایرانی‌الاصل، که سی‌ام خرداد امسال برای تماشای مسابقات والیبال به ورزشگاه دوازده هزارنفری آزادی تهران رفته بود، به دلیل اعتراض به راه ندادن زنان به ورزشگاه از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و ساعاتی بعد آزاد شد.

او چند روز بعد برای پس گرفتن لوازم شخصی خود اقدام کرد که دوباره بازداشت شد.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل غنچه قوامی، روز ۱۱ آبان از «صدور» حکم یکسال زندان برای موکل خود خبر داده و در عین حال گفته بود که دادگاه پرونده را مجددا به دادستانی ارسال کرده است.

آقای علیزاده طباطبایی با اشاره به «پایان رسیدگی» به پرونده موکلش گفته بود: «دادستانی نمی‌تواند کیفرخواست را تغییر دهد مگر اینکه اتهام و دلایل جدیدی باشد که آن هم پرونده‌ای جدا خواهد بود؛ یعنی نیازمند تفهیم اتهام، انجام تحقیقات و تشکیل پرونده جدید است».

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این اظهارات وکیل غنچه قوامی گفت که پایان جلسه دادگاه به معنای «ختم رسیدگی» نیست.

وی گفت که غنچه قوامی در همین پرونده اتهام دیگری نیز داشته که نسبت به آن «قرار منع تعقیب» صادر شده است.

به گفته آقای محسنی اژه‌ای، نسبت به «قرار منع تعقیب» اعتراض شده که دادگاه این اعتراض را پذیرفته و به این پرونده دوباره رسیدگی می‌شود.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، معاون اول قوه قضاییه گفت: «جرم وی مرتبط با‌‌ همان پرونده‌ای است که در حال بررسی بود و موضوع جدیدی نیست».

رسیدگی به اتهام جدید غنچه قوامی در حالی است که وزارت امور خارجه بریتانیا روز ۱۱ آبان ماه نسبت به گزارش‌های منتشر شده در خصوص صدور حکم یکسال زندان برای این شهروند ایرانی- بریتانیایی، ابراز نگرانی کرده بود.

شیخ احمد الفهد آل‌صباح، رییس شورای المپیک آسیا، نیز پیش از این خواستار توضیح جمهوری اسلامی درباره دلایل بازداشت و حبس غنچه قوامی شده بود.

محمدرضا داورزنی، رییس فدراسیون والیبال ایران، روز ۱۸ آبان بازداشت غنچه قوامی را یکی از «بهانه‌های» پس گرفتن میزبانی بازی‌های جوانان از ایران اعلام کرده بود.

فدراسیون جهانی والیبال، آرژانتین را به عنوان میزبان رقابت‌های نوجوانان جهان معرفی کرد. این در حالی است که کنگره جهانی ۲۰۱۴ در ایتالیا، میزبانی این مسابقات را به ایران سپرده بود.

به گفته خانواده غنچه قوامی، فرزند آنها از روز ۱۰ آبان «در اعتصاب غذا به سر می‌برد».

XS
SM
MD
LG