لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

تلاش دو سناتور جمهوریخواه برای مسدود کردن معاملات ایران با دلار


دو سناتور جمهوریخواه سنای آمریکا که با توافق هسته‌ای ایران مخالفند در تلاش هستند با ارائه لایحه‌ای از تصویب طرح دولت باراک اوباما برای تسهیل معاملات خارجی ایران به دلار جلوگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مارک روبیو و مارک کرک دو سناتور جمهوریخواه قرار است روز چهارشنبه ۱۸ فروردین پیش‌نویس لایحه‌ای را پیشنهاد کنند که از اجرای طرح وزارت خزانه‌داری آمریکا برای تسهیل معاملات خارجی ایران بر اساس دلار جلوگیری خواهد کرد.

نسخه‌ای از این پیش‌نویس در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفته است.

طبق این پیش نویس، وزارت خزانه‌داری آمریکا «از صدور جواز برای استفاده از دلار در بانک‌های خارجی برای معاملات با حکومت ایران و یا هر فرد ایرانی» و یا «از در اختیار قرار دادن دلار آمریکا به بانک‌های آمریکایی مستقر در خارج و یا دولت‌های خارجی و موسسات مالی خارجی برای معامله با ایران یا هر فرد ایرانی» منع خواهد شد.

مقامات دولت آمریکا بارها این ادعا را تکذیب کرده که گویا هدف از طرح جدید وزارت خزانه‌داری اجازه دادن به ایران برای دسترسی به سیستم مالی آمریکاست. مقامات دولتی می‌گویند ممکن است با تغییر برخی از مقررات قبلی، استفاده غیر مستقیم از دلار برای معاملات خارجی ایران به شرطی که بانک‌های آمریکایی یا بانک‌های ایرانی در آن دخالت نداشته باشند را بپذیرند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هفته پیش گزارش داد وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال بررسی طرحی است که بر اساس آن بانک‌های خارجی در معاملات قانونی با ایران می‌توانند برای تبدیل ارز از دلار استفاده کنند.

طبق توافق ایران با آمریکا و پنج قدرت جهانی دیگر در ازای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای تهران، بخش عمده‌ای از تحریم‌های خارجی علیه ایران لغو شد و میلیاردها دلار از دارایی‌های کشور که در بانک‌های خارجی مسدود بود آزاد شده است.

اما ایران می‌گوید هنوز تمامی وعده‌هایی که در این قرارداد منظور شده بود اجرا نشده‌اند چون تحریم‌های دیگر آمریکا که به خاطر نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم یا برنامه‌های موشکی ایران وضع شده‌اند هنوز به قوت خود باقی است.

وزارت خزانه‌داری و کاخ سفید هنوز در مورد تسهیل استفاده از دلار در معاملات خارجی ایران تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده و از قرار معلوم چنین تصمیمی به اجرای ضوابط مشخصی مشروط خواهد بود.

این طرح به ایران اجازه دسترسی به سیستم مالی آمریکا را نمی‌دهد و تهران حق نخواهد داشت مستقیما به دلار معامله کند. اما این تغییر برای اقتصاد ایران که سال‌ها زیر فشار تحریم‌ها بوده بسیار حیاتی است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید بسیاری از قانونگذاران آمریکایی ابراز نگرانی کرده‌اند که تصویب چنین طرحی دادن امتیازهای بیش از حد به حکومت ایران است و ممکن است راه را برای دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا هموار کند.

جمهوریخواهان و تعدادی از نمایندگان دمکرات تاکید می‌کنند که دولت باراک اوباما سال گذشته و همزمان با توافق هسته‌ای با ایران متعهد شد که ممنوعیت استفاده از دلار توسط ایران و سایر تحریم‌ها علیه آن کشور را که به برنامه‌های هسته‌ای ایران ارتباطی ندارند، حفظ کند.

اد رویس، نماینده جمهوریخواه و رییس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در مقاله‌ای که روز چهارشنبه در ستون دیدگاه‌های روزنامه «واشینگتن پست» منتشر شد گفت حتی اجازه دادن به ایران برای استفاده غیرمستقیم از دلار در معاملات خارجی «یک تغییر نگران کننده در سیاست‌های چند ماه پیش دولت باراک اوباماست و پولشویی حکومت ایران را تشدید خواهد کرد».

او در بخش دیگری از این مقاله افزود: «به ایران اجازه داده خواهد شد که با استفاده از دلار عملیات پولشویی خود را گسترش دهد و دولت آمریکا آن را نادیده خواهد گرفت».

XS
SM
MD
LG