لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

انتقاد تلویحی فرمانده نیروی زمینی ارتش از سیاست خارجی دولت روحانی


احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش
احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش

فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران می‌گوید که «دشمنی» ایران و آمریکا «با دور هم نشستن چهار تا وزیر امور خارجه» تمام نمی‌شود و مسائل میان دو کشور «ریشه‌ای» است.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ احمدرضا پوردستان روز پنجشنبه ۱۴ مرداد در مراسم تودیع و معارفه فرمانده قرارگاه شمال غرب ارتش بدون اشاره‌ به نام مقام‌‌های دولت حسن روحانی خطاب به آنها گفته است: «مواظب این دشمن باشید و خوش گمانی به دشمن را کنار بگذارید».

این فرمانده ارتش در بخش دیگری از سخنانش گفته که «مسئولان آمریکایی در برجام بیشتر از مسئولان داخلی وعده می‌دادند که اوضاع خوب می‌شود».

به گفته وی، هدف آمریکا از این وعده‌ها «امیدوار» کردن مردم و کشاندن آنها به خیابان‌هاست٬ چرا که آنها «از فرصت‌های از دست‌رفته در فتته ۸۸ ناراحت هستند».

پوردستان همچنین افزوده که «قصد دشمن از تحریم‌های اقتصادی انداختن شکاف بین مردم و حاکمیت است، دشمن می‌خواست مردم را به خیابان‌ها بکشد».

این فرمانده ارتش در سخنانش آمریکا را متهم به تلاش برای «براندازی» نظام جمهوری اسلامی کرده و گفته این تلاش‌ها تاکنون به «جایی نرسیده است».

مذاکرات محمد‌جواد ظریف و جان کری وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و پنج کشور بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان که تیرماه پارسال منجر به امضای توافق‌نامه «برجام» شد٬ همواره مورد اعتراض محافظه‌کاران در ایران بوده است.

آنها در دو سال اخیر بارها از‌ دیدار‌ها و ملاقات‌های وزیر امور خارجه دولت یازدهم با همتایان آمریکایی و اروپایی خود انتقاد کرده و سیاست خارجی دولت را در تعارض با نظرات علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند.

فعالان سیاسی محافظه‌کار٬ امامان جمعه٬ روحانیون ساکن قم و گروهی از فرماندهان سپاه از جمله منتقدان مذاکرات ایران با آمریکا و توافق‌نامه هسته‌ای «برجام» هستند که دامنه انتقاد آنها از این توافق‌نامه در روز‌های اخیر افزایش یافته است.

فرماندهان ارتش که پیش از این در خصوص سیاست خارجی دولت یازدهم و مذاکرات هسته‌ای و توافق‌نامه «برجام» سکوت اختیار کرده بودند٬ در این هفته انتقاد‌های تندی متوجه این توافق‌نامه و عملکرد آمریکا در این زمینه کرده‌اند.

احمد‌رضا پوردستان از جمله فرماندهان ارتش است که طی چهار روز اخیر دو موضع‌گیری انتقادی علیه «برجام»٬ مواضع آمریکا در این رابطه و سیاست خارجی دولت حسن روحانی داشته است.

پوردستان روز ۱۱ مرداد نیز از «برجام» به عنوان وسیله‌ای برای تحقق اهداف آمریکا و «دشمن» در ایران به منظور به خیابان کشاندن مردم نام برده بود.

وی درسخنان خود باز هم بدون آنکه به نام دولت حسن روحانی اشاره کند٬ گفته بود: «باید از دشمنی که از در دوستی و صلح آمده پرهیز و احتیاط کرد و به هیچ وجه نباید درباره آن خوش گمان بود».

فرمانده نیروی زمینی ارتش همچین گفته بود که «در موضوع برجام، برخی مسئولان داخلی و برخی خارجی‌ها تلاش کردند که مردم را امیدوار کنند».

با گذشت حدود یک‌ سال از امضای سند «برجام»٬ مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند آمریکا و غرب به تعهدات خود در زمینه اجرای مفاد این سند به طور کامل عمل نکرده‌اند و آن را هر روز به تعویق می‌اندازند.

علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی نیز در هفته جاری توافق اتمی وین را «یک تجربه بی‌نتیجه» از مذاکره با آمریکا خوانده و گفته که «مشکلات و چالش‌های منطقه‌ای» دو کشور با مذاکره قابل حل نیست.

خامنه‌ای افزوده که «برجام بی‌نتیجه بودن مذاکره با آمریکایی‌ها، بدعهدی آنها و ضرورت بی‌اعتمادی به وعده‌های آمریکا را بار دیگر ثابت کرد».

سخنان خامنه‌ای در حالی بیان شده که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، پیش از این خبر داده بود که در مذاکرات اتمی، با موافقت رهبر ایران از «چند مورد» از خطوط قرمز تعیین‌شده صرف نظر شده بود.

XS
SM
MD
LG