لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۶

دستور هیگل برای ایجاد تغییرات اساسی در مدیریت توان هسته‌ای آمریکا


وزیر دفاع آمریکا روز جمعه ۲۳ آبان دستور تغییرات از صدر تا ذیل مدیریت نیروی هسته‌ای آمریکا را صادر کرد و گفت که فقدان توجه و سرمایه گذاری مستمر در این نیرو باعث شده که «به آرامی رو به افول برود».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، چاک هیگل اظهار داشت: وزارت دفاع بودجه نیروی هسته‌ای را به مدت پنج سال و سالانه ده درصد افزیش می‌دهد که افزایشی حدود ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود.

وی که توسط فرماندهان نیروی هوایی و دریایی همراهی می‌شد به خبرنگاران گفت: «بررسی‌های درونی و بیرونی که به دستور من دستور انجام شده‌اند نشان دهنده کمبود سرمایه گذاری و حمایت از نیروی هسته‌ای در دوره بسیار طولانی است و باعث شده امروزه برای تحمل فشارهای روزافزون، ظرفیت مانور کمتری داشته باشیم».

وزیر دفاع آمریکا افزود: «دلیل ریشه‌ای این مشکلات فقدان تمرکز، توجه و عدم اختصاص منابع لازم به طور مستمر است و به این احساس دامن زده که اشتغال در نیروی هسته‌ای فرصت‌های بسیار کمی برای رشد و پیشرفت فراهم می‌کند».

وزیر دفاع آمریکا ماه فوریه دستور دو بررسی جداگانه را یکی به مقامات پنتاگون و دومی را به کار‌شناسان خارج از این سازمان صادر کرد. این بررسی‌ها پس از انتشار گزارش‌های آسوشیتدپرس در باره لغزش در مدیریت، موازین اخلاقی و تمهیدات امنیتی و حفاظتی در سه پایگاه هسته‌ای نیروی هوایی انجام شدند.

چاک هیگل افزود: «خبر خوب این است که برخورد هسته‌ای در دنیا وجود نداشته است».

او با تایید سال‌ها غفلت، از جمله مشکلاتی که در سال ۲۰۰۸ باعث شد رابرت گیتس، وزیر دفاع وقت آمریکا، فرماندهان و مدیران ارشد نیروی هوایی را اخراج کند، وعده داد که معیارهای پاسخگویی مقامات را تغییر دهد.

آسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد: هدف این اقدامات چاک هیگل حل ریشه‌ای مشکلات است. بررسی‌ها به این نتیجه منجر شده که ساختار نیروی هسته‌ای آمریکا به حدی نامتجانس است که احتمالا در شکل فعلی قابل اداره نیست و به همین دلیل است که مقامات رده بالا از مشکلات رده‌های پایین بی‌اطلاع هستند.

در این بررسی‌ها برای نشان دادن میزان افت در واحدهای موشکی دوربرد و قاره‌پیما، گفته شده است که پرسنل بخش تعمیرات برای محکم کردن کلاهک‌های موشک «مینوتمن ۳» تنها یک مجموعه ابزار در اختیار داشتند و همه پرسنل تعمیرات در تمام پایگاه‌های موشک‌های دوربرد در داکوتای شمالی، وایومینگ و مونتانا مجبور بودند از آن استفاده کنند. در صورت نیاز، این ابزار‌ها باید با پیک فدرال برای پایگاه‌های دیگر ارسال می‌شد.

به گفته مقامات آمریکایی، یکی از اقدامات مهم چاک هیگل دستور انتصاب یک ژنرال چهار ستاره در مقام ریاست نیروی هسته‌ای نیروی هوایی است.

فرمانده ارشد نیروی هسته‌ای نیروی هوایی آمریکا در حال حاضر ژنرال سه ستاره استیفن ویلسون است. او مسئول ۴۵۰ موشک دوربرد مینوتمن و همچنین بمب‌افکن‌های هسته‌ای است.

تنظیم کنندگان این گزارش‌ها ژنرال بازنشسته نیروی هوایی «لاری دی ولچ» و دریادار بازنشسته «جان سی هاروی جونیور» هستند. آنها همچنین در یکی از مقررات ویژه نیروی هسته‌ای خطاهایی پیدا کرده‌اند. این مقررات به نام برنامه «قابلیت اطمینان پرسنل» با هدف کنترل سلامت روحی کارکنان برای واگذاری مسئولیت مهلک‌ترین سلاح‌های دنیا طراحی شده است.

تنظیم کنندگان این گزارش نتیجه گرفته‌اند که این برنامه در طول زمان به یک روش اداری سنگین و ناخوشایند تبدیل شده و از اهداف اولیه آن فاصله گرفته است. چاک هیگل دستور بازنگری در این برنامه را نیز صادر کرده است.

XS
SM
MD
LG