لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

کره شمالی همه برنامه های اتمی خود را متوقف می کند


طبق پيمان خلع سلاح اتمی سيزدهم فوريه سال جاری، در صورتی که کره شمالی به همه برنامه های اتمی خود پايان دهد.
طبق پيمان خلع سلاح اتمی سيزدهم فوريه سال جاری، در صورتی که کره شمالی به همه برنامه های اتمی خود پايان دهد.

يک روز پس از بسته شدن نيروگاه اتمی يونگ بيون در کره شمالی، اين کشور روز يکشنبه ۱۵ ژوئيه، از آمادگی خود برای توقف همه برنامه های هسته ای خبر داد.


کيم ميونگ گيل، ديپلمات ارشد کره شمالی در سازمان ملل، روز يکشنبه ضمن تاييد خبر بسته شدن مهمترين نيروگاه اتمی کره شمالی گفت: «اگر آمريکا به تحريم کره شمالی پايان دهد پيونگ يانگ حاضر است همه برنامه های هسته ای خود را متوقف کند.»


بنا به اظهارات گيل، کره شمالی بلافاصله پس از دريافت اولين محموله نفتی، نيروگاه يونگ بيون را تعطيل کرد و بازرسان آژانس می توانند برای تاييد رسمی اين خبر روز يکشنبه از اين نيروگاه ديدن کنند.


گزارش های رسيده از پيونگ يانگ حاکی است يک هيات ده نفره از بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی روز شنبه وارد کره شمالی شد تا بر روند تعليق برنامه های اتمی نيروگاه يونگ بيون نظارت داشته باشد.



پس از بسته شدن نيروگاه، گفت و گو در باره لغو تحريم های اقتصادی و حذف نام کره شمالی از فهرست کشورهای تروريستی در دستور کار قرار دارد.
نماینده کره شمالی در سازمان ملل

نماينده کره شمالی در سازمان ملل متحد گفت: «پس از بسته شدن نيروگاه، گفت و گو در باره لغو تحريم های اقتصادی و حذف نام کره شمالی از فهرست کشورهای تروريستی در دستور کار قرار دارد.»


پيش از اين، کريستوفر هيل، نماينده ويژه دولت آمريکا در گفت و گوهای شش جانبه، ابراز اميدواری کرده بود که برنامه های هسته ای کره شمالی تا پايان سال جاری ميلادی به طور کامل متوقف شود.


از سوی ديگر، چون يونگ وو، نماينده ويژه کره جنوبی در اين گفت و گوها، با اشاره به اين مطلب که تا توقف کامل برنامه های اتمی کره شمالی راه دشواری در پيش است، اقدام اخير پيونگ يانگ در بستن نيروگاه اتمی يونگ بيون را نقطه عطفی در جدال اتمی کره شمالی قلمداد کرد.


از دسامبر ۲۰۰۲ ميلادی که کره شمالی بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی را از آن کشور اخراج کرد، اين اولين باری است که نمايندگان آژانس از تاسيسات هسته ای آن کشور ديدن می کنند.


طبق پيمان خلع سلاح اتمی سيزدهم فوريه سال جاری، در صورتی که کره شمالی به همه برنامه های اتمی خود پايان دهد، علاوه بر ۵۰ هزار تن سوخت اوليه، ۹۵۰ هزار تن ديگر نفت در اختيار اين کشور قرار می گيرد و روابط ديپلماتيک پيونگ يانگ با جهان خارج به حالت عادی باز می گردد.


XS
SM
MD
LG