لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

همبرگر ۳۰۰ هزار دلاری وارد بازار می شود


پژوهشگران به اين نتيجه رسيده اند که با توليد باريکه هايی از گوشت بر گرفته از بن ياخته ها يا سلول های بنيادی در آزمايشگاه، نخستين همبرگر آزمايشگاهی يا مصنوعی جهان را به زودی سر سفره ها خواهند برد.

روند کشت و توليد اين همبرگر مصنوعی چنان پر مشقت است و کار می برد که محصول نهايی سيصد هزار دلار خرج بر خواهد داشت.

همين پژوهشگران پيش بينی می کنند که نخستين همبرگر سيصد هزار دلاری تا هشت ماه ديگر عرضه خواهد شد. البته، اين آغاز کار است و احتمالا تا ده سال ديگر، بی نياز به گاوداری های بزرگ، همبرگرهای آزمايشگاهی را ارزان تر از همبرگرهای طبيعی می توان خريد.

توليد انبوه گوشت گاو، خوک، جوجه و بره در آزمايشگاه، نياز و تقاضا برای اين فرآورده را که در عرض چهل سال آينده ميزان آن دو برابر اکنون خواهد شد، يکسره برآورده خواهد کرد و تا حد چشمگيری از آسيب های کشاورزی به محيط زيست نيز خواهد کاست.

روزنامه ديلی تلگراف، چاپ انگلستان پاييز گذشته خبر داد که پرفسور ماک پائوز، استاد دانشگاه ماستريخت هلند، با بهره گرفتن از سرمی برگرفته از جنين اسب موفق شده است باريکه ای از ماهيچه توليد شده از بن ياخته های خوک را در آزمايشگاه کشت کند.

پروفسور پوز روز يکشنبه در ديدار سالانه آکادمی توسعه علم در ونکوور کانادا اعلام کرد که تيم او موفق شده است همين روند را با بهره گيری از ياخته های گاو و سرم گوساله به انجام رساند و به توليد نخستين همبرگر مصنوعی يک گام نزديک تر شود.

با اين حال به گفته وی، تا رسيدن به مرحله توليد بيفتک آزمايشگاهی به مدت زمان بيشتری نياز است.

در همين سخنرانی پرفسور پوز وعده داد که در پاييز آينده اسناد مستندی را عرضه خواهد کرد که نشان می دهد که با ياری بن ياخته ها می توان فرآورده ای ساخت که حس شود گوشت است و شبيه گوشت باشد و حتی ای بسا مزه گوشت هم بدهد.

پرفسور پوز می گويد بشر به گله های محدودی از گاو، خوک، بره و جوجه به عنوان گله های ويژه برداشت بن ياخته نياز خواهد داشت و با همين گله های محدود، نياز بشر به گوشت تامين خواهد شد.

برای توليد يک همبرگر کامل به سه هزار باريکه بافت ماهيچه نياز است که درازای هر کدام سه سانتی متر و پهنای هر کدام يک و نيم سانتی متر با قطر نيم ميلی متر خواهد بود و توليد آن شش هفته به درازا خواهد کشيد.

اين گوشت را سرانجام با ۲۰۰ باريکه بافت چربی توليد شده به همان صورت، چرخ می کنند و همبرگر آماده ذغال آتشين است.

البته تا آن زمان ده سالی بايد صبر کرد به شرط آن که بودجه تحقيقات در اين زمينه تامين باشد. رستوران های زنجيره ای مک دونالد هنوز در اين باره اظهار نظر نکرده است.
XS
SM
MD
LG