لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

هنیه: حماس نتیجه همه پرسی درباره صلح با اسرائیل را می پذیرد


اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس در نوار غزه
اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس در نوار غزه
اسماعيل هنيه، نخست وزير دولت حماس در نوار غزه گفته است که اگر اکثريت فلسطينی ها در يک همه پرسی توافق صلح ميان محمود عباس و اسرائيل را بپذيرند، جنبش حماس نيز آن را خواهد پذيرفت.

اسماعيل هنيه روز چهارشنبه در يک نشست خبری کم سابقه در شهر غزه گفت: «حماس نتيجه رفراندومی را که مورد پذيرش اکثريت ملت فلسطينی باشد، حتی اگر با آرمان ها و اصول اوليه حماس در تضاد باشد، قبول خواهد کرد.»

آقای هنيه سازش با اسرائيل و رسيدن به صلح با اين کشور را مشروط به آن دانست که در همه پرسی از سراسر فلسطينی های جهان، اين انديشه مورد حمايت اکثريت باشد، و تاکيد کرد که در همه پرسی، رای همه فلسطينی های غزه، کرانه باختری و فلسطينی های پراکنده در سراسر جهان بايد لحاظ شود.

وی همچنين گفت که اگر در همه پرسی، استقلال کشور فلسطين در مرزهای سال ۱۹۶۷ پذيرفته شود، حماس نيز آن را خواهد پذيرفت.

در همين حال، نخست وزير دولت حماس گفت: «اسرائيل نخواهد گذاشت که فلسطينی ها به حاکميت ملی خود برسند» و افزود: اميدی به موفقيت روند مذاکرات صلح نيست.

وی می گوید که سران تشکيلات فلسطينی نيز «اذعان کرده اند که نتيجه هجده سال مذاکره آنها با دولت های اسرائيل، صفر بوده است.»

در حالی که آمريکا و بسياری از کشورهای غربی با حماس رابطه ای ندارند و آن را به عنوان يک موجوديت تروريستی می بينند، آقای هنيه گفت که حماس «آماده همکاری با هر کشور غربی است که حاضر به کمک به فلسطينی ها برای اعاده حقوق شان باشد.»

اسماعیل هنيه سازش با اسرائيل و رسيدن به صلح با اين کشور را مشروط به آن دانست که در همه پرسی از سراسر فلسطينی های جهان، اين انديشه مورد حمايت اکثريت باشد، و تاکيد کرد که در همه پرسی، رای همه فلسطينی های غزه، کرانه باختری و فلسطينی های پراکنده در سراسر جهان بايد لحاظ شود.
آقای هنيه مشخصا، وزيران امور خارجه کشورهای اروپا را فراخواند که در مخالفت خود برای ديدار با نمايندگان دولت حماس «تجديد نظر» کنند.

آمريکا و کشورهای غربی از محمود عباس و جنبش ميانه روی فتح که عمليات مسلحانه عليه اسرائيل را ترک کرده، حمايت می کنند و با نمايندگان تشکيلات فلسطينی و فتح مراوده دارند.

آمادگی برای مذاکره درباره شالیط

آقای هنيه در نشست خبری خود همچنين گفت که حماس آماده ورود به دور تازه ای ازمذاکرات با اسرائيل بر سر آزادی گيلعاد شاليط، سرباز اسرائيلی اسير در دست حماس است، ولی آزادی شاليط را به عملی شدن خواسته حماس در زمينه آزادی شمار زيادی از زندانيان امنيتی فلسطينی از زندان های اسرائيل مشروط کرد.

ايگال پالمور، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائيل در واکنش به اظهارات هنيه گفت: اگر حماس سه اصل تعيين شده از سوی کميسيون چهار جانبه صلح خاورميانه را بپذيرد؛ اسرائيل را به رسميت بشناسد، قراردادهای سياسی پيشين اسرائيل و فلسطينی را قبول کرده و راه ترور را ترک کند، صلح عملی خواهد شد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس تحليل کرده است که اظهارات بيان شده از سوی هنيه در نشست خبری کم سابقه او، حاوی ديدگاه های ملايم تری نسبت به قبل بود.

سخنان اسماعيل هنيه در مورد پذيرش نتيجه همه پرسی از فلسطينی ها، در صورتی که اکثريت آنها پيمان صلح با اسرائيل را قبول کنند، به اين مفهوم است که حماس با انديشه «دو ملت، دو کشور»؛ کشور اسرائيل برای يهوديان و شهروندان عرب آن و کشور فلسطين برای فلسطينی ها، کنار می آيد.

ناظران می گويند که ميان ديدگاه های سران حماس که مقيم غزه و کرانه باختری هستند با سران حماس در کشورهای عربی، تفاوت ملموسی وجود دارد.

دیدگاه های متضاد سران حماس

سران حماس در اراضی فلسطينی ديدگاه های ملايم تری نسبت به کنار آمدن با موجوديت اسرائيل دارند در حالی که خالد مشعل و موسی ابومرزوق، دو رهبر برجسته حماس در سوريه، به تازگی دوباره بر لزوم «به دست گرفتن اسلحه» در برابر اسرائيل سخن گفتند.

خالد مشعل، رييس دفتر سياسی حماس، در روزهای اخير در نشست اعلام برپايی «تشکيلات ملی وفاداری به اصول اساسی فلسطينی» در دمشق بر «پنج اصل» که هيچ فلسطينی هيچگاه نبايد از آنها عدول کند، سخن گفت.

خبرگزاری رويترز بيست و هفتم نوامبر گزارش داد که «پنج اصل» بيان شده از سوی مشعل از اين قراراست: اعاده تمامی اراضی فلسطين، اسرائيل در هيچ بخش ارض فلسطين جايی ندارد، بيت المقدس پايتخت فلسطين است، مقاومت تنها راهکار راهبردی فلسطينی ها برای آزادی فلسطين است و کشورمستقل فلسطين بخشی از ملل عرب و کشورهای اسلامی است.

اساسنامه حماس از سال ۱۹۸۸، بر نابودی اسرائيل و برپايی کشور فلسطين از «رود تا دريا» تاکيد دارد. اين اساسنامه راهکار تحقق اين خواسته را «مقاومت مسلحانه» در برابر اسرائيل، به عنوان «اشغالگر» می داند.

خالد مشعل هفته گذشته از اينکه امکان عمليات «مقاومت مسلحانه» از نيروهای حماس در کرانه باختری سلب شده، ابراز ناخشنودی کرد و گفت همکاری های امنيتی ميان تشکيلات فلسطينی با اسرائيل محدوديت زيادی برای عمليات مسلحانه هواداران تشکل های مسلح ايجاد کرده است.

منظور حماس از «رود تا دريا» اين است که مساحت کشور موعود فلسطين بايد از ساحل دريای مديترانه تا رود اردن را در برگيرد؛ بدين مفهوم که در هيچ بخشی از اين سرزمين نبايد موجوديت سياسی ديگری برقرارباشد.

با وجود اين، خالد مشعل نيز در برخی مصاحبه ها با رسانه های غربی در سه سال اخير از احتمال پذيرش کشور فلسطين در مرزهای سال ۱۹۶۷ سخن گفته است، هرچند که بعدا خطاب به افکار فلسطينی و عربی منکر بيان چنين نظری شده است.

حماس، رقيب فتح، از تابستان سال ۲۰۰۷ بر باريکه غزه تسلط يک جانبه دارد. نزاع اين دو جنبش فلسطينی از آن زمان تا کنون ادامه يافته و تکاپوی بسيار کشورهای عربی، بويژه عربستان، قطر و مصر برای آشتی آنها ناکام بوده است.

در همين حال، اسرائيل و تشکيلات خود گردان فلسطينی نيز در تلاش خود برای فروپاشی دولت حماس در غزه ناکام شده اند و سران حماس عليرغم تحمل نبردی سخت با اسرائيل در ژانويه ۲۰۰۹، جای پای خود را در اين باريکه محصور تقويت نيز کرده اند.
XS
SM
MD
LG