لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

هاشمی: بدخواهان از سر استیصال دست به دامان انگلیسی‌ها و داعش شدند


اکبر هاشمی رفسنجانی در پیامی که پس از اعلام نتایج انتخابات منتشر کرده از شکست تلاش‌های «بدخواهان داخلی» با هدف «به وحشت انداختن» مردم ایران اظهار خرسندی کرده است.

در این پیام که روز سه‌شنبه ۱۱ اسفند‌ماه منتشر شد٬ از «بد‌خواهانی» سخن به میان آمده است که به گفته وی، در انتخابات هفتم اسفند «دست به‌ دامان انگلیسی‌ها، داعش و وهابی‌های سلفی» شده بودند.

به گزارش سایت خبرآنلاین، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیام خود آورده که این افراد در انتخابات اخیر از «سر استیصال» قصد داشتند با «احساسات پاک مردم» بازی کنند و در این راه هم تا «حدودی» مردم را به «وحشت» انداختند.

وی اضافه کرده که «اکثریت مردم ایران آن وحشت را به جان خودشان انداختند» و بر «میانه‌روی» تاکید کردند.

اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات مجلس خبرگان لیستی با عنوان «خبرگان مردمی» ارائه کرد که ۱۵نفر از افراد لیست یاد شده توانستند وارد این مجلس شوند. نفر شانزدهم احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، است که همراه با محمد یزدی، رییس مجلس خبرگان، و محمدتقی مصباح یزدی در فهرست «خبرگان مردمی» نبود. دو نفر آخر از راهیابی به این مجلس بازماندند.

در جریان انتخابات هفتم اسفند بسیاری از محافظه‌کاران فهرست مورد حمایت هاشمی رفسنجانی را فهرست «انگلیسی» نامیدند.

این ادعا‌ها و حملات از زمانی آغاز شد که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در یکی از سخنرانی‌های پیش از انتخابات خود مدعی شد که «رادیو بی‌بی‌سی در انتخابات هفتم اسفند از فهرستی خاص حمایت می‌کند».

در پی این سخنان بود که حامیان رهبر جمهوری اسلامی حملات گسترده‌ای متوجه هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان کرده و از مردم خواستند که به فهرست نامزد‌های مورد حمایت آن‌ها رای ندهند.

پس از اعلام نتیجه انتخابات هفتم اسفند که منجر به شکست سنگین فهرست «ائتلاف اصول‌گرایان» در تهران شد٬ هاشمی رفسنجانی در پیامی پاسخ این حملات را داده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیام خود از «هماهنگی» بخشی از «امپریالیسم خبری خارج نشین» با «غول رسانه‌ای داخلی» برای «ترساندن» مردم در انتخابات انتقاد کرده است.

وی نوشته که این رسانه‌ها در جریان انتخابات «به انواع و اقسام تهمت‌ها، توهین‌ها و دروغ‌گویی‌ها متوسل شدند و با تعابیری زشت، مردم را از حضور در انتخابات می‌ترساندند».

در انتخابات هفتم اسفند آن‌طور که وزارت کشور اعلام کرده حدود ۶۲ درصد واجدین شرایط شرکت کردند و تاکنون ۸۳ منتخب اصلاح‌طلب، ۷۸ منتخب اصولگرا، ۶۰ منتخب مستقل و پنج منتخب از میان اقلیت‌های مذهبی به مجلس دهم راه یافته‌اند.

هر یک از جریان‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب خود را پیروز نهایی این انتخابات در کل کشور معرفی می‌کنند٬ به طوری که غلامعلی حدادعادل نیز اصول‌گرایان را پیروز دور دوم برگزاری انتخابات در برخی از حوزه‌های انتخابیه معرفی کرده است.

از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی، تکلیف ۲۲۱ کرسی در دور اول روشن شده و ۱۳۸ نفر هم برای مشخص شدن تکلیف ۶۹ کرسی دیگر در دور دوم به رقابت خواهند پرداخت.

غلامعلی حدادعادل که از راهیابی به مجلس دهم بازمانده است، روز سه‌شنبه درباره سرنوشت ۶۴ کرسی باقی مانده گفته است: «در مرحله دوم انتخابات٬ اصولگرایان بیشتری به مجلس راه پیدا خواهند کرد».

در این میان برخی رسانه‌ها و جریان‌های اصلاح‌طلب نیز اظهار امیدواری کرده‌اند در دور دوم انتخابات در نیمه دوم فروردین سال آینده٬ نامزد‌های بیشتری را وارد مجلس کنند.

شکست کامل فهرست «ائتلاف اصول‌گرایان» در حوزه انتخابیه تهران و پیروزی مطلق فهرست اصلاح‌طلبان در این حوزه به جنجال تازه‌ای در فضای سیاسی ایران تبدیل شده است.

برخی از رسانه‌ها و فعالان سیاسی محافظه‌کار در دو روز گذشته حملات و انتقاد‌های تندی متوجه تصمیم انتخاباتی آن‌ دسته از مردم شهر تهران کرده‌اند که پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

جعفر شجونی٬ عضو جامعه روحانیت مبارز طی سخنانی شهر تهران را «پایگاه اصلی ضدیت با انقلاب و ولی فقیه» معرفی کرده است.

برخی دیگر از رسانه‌های محافظه‌کار نیز شهر تهران را به شهر «کوفه» در زمان امام سوم شیعیان تشبیه کرده‌اند که این شبیه‌سازی با واکنش احمد مسجدجامعی مواجه شده است.

آقای مسجدجامعی که عضو شورای شهر تهران است روز سه‌شنبه گفته است: «عده‌ای به مردم تهران می‌گویند چون به لیست ما رای ندادید، اهل کوفه هستید».

وی اضافه کرده که «به عنوان نماینده مردم باید از آن‌ها دفاع کنیم و اجازه ندهیم به مردم توهین شود».

امیر محبیان یکی از تحلیل‌گران جریان اصول‌گرا نیز گفته است: «مقایسه مردم تهران با اهل کوفه با چه توجیه شرعی و عقلی سازگار است؟»

محبیان افزوده که «واقعاً چون تهرانی‌ها به لیست اصلاح‌طلبان رأی دادند باید آن‌ها را اهل کوفه و اصحاب یزید خواند؟ این گونه تحلیل با کدام منش و تحلیل امام و رهبری و عقل و منطق همخوان است؟»

وی افزوده است: «این روش که رقابت را بین لیست رهبری و لیست انگلستان نشان دهیم و بعد هم برنده را انگلیس با کدام عقل همخوان است؟»

در همین حال، برخی از چهره‌های محافظه‌کار که بار‌ها اعلام کرده‌ بودند به نتیجه انتخابات هر چه که باشد٬ گردن می‌گذارند درباره بیرون ماندن غلامعلی حدادعادل از فهرست ۳۰ نفره نمایندگان تهران در مجلس شبهاتی وارد کرده‌اند.

اسماعیل کوثری٬ نماینده تهران در مجلس نهم، گفته است: این موضوع که حداد عادل «از رتبه سوم یا هفتم به یک‌باره به رتبه ۳۱ نزول می‌کند جای تعجب و پیگیری دارد».

وی به نامه‌نیوز گفته است: «نمی‌گوییم تقلب شده اما احتمال تخلف وجود دارد و باید بررسی شود و به صورت مستند پاسخ داده شود».

آن‌طور که کوثری خبر داده شماری از اصولگرایان در حال تنظیم نامه‌ای درباره وضعیت حدادعادل در انتخابات برای ارسال به ستاد انتخابات وزارت کشور هستند.

این در حالی است که حدادعادل، سرلیست «ائتلاف اصولگرایان» در انتخابات دهمین دوره مجلس، اعلام کرده که «هنوز تصمیمی برای اعتراض به نتیجه انتخابات مجلس ندارم».

به گزارش خبرگزاری فارس٬ وی در باره شایعاتی مبنی بر برکناری نفر بیست و هشتم انتخابات مجلس در تهران و جایگزینی حداد عادل به جای وی گفته است: «من شب گذشته این خبر را در فضای مجازی شنیدم و اطلاع دیگری از این موضوع ندارم».

حدادعادل با این حال افزوده که «اعتراض حق همه است و اگر از مسیر قانونی بیان شود، کار بدی نیست».

XS
SM
MD
LG