لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجلس خبرگان شد


آقای هاشمی رفسنجانی رقیب انتخاباتی رییس جمهوری ایران به شمار می رفت.
آقای هاشمی رفسنجانی رقیب انتخاباتی رییس جمهوری ایران به شمار می رفت.

بر اساس گزارش منابع رسمی جمهوری اسلامی ايران، اکبر هاشمی رفسنجانی روز سه شنبه به عنوان رييس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شده است.


خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، در گزارشی اعلام کرد: «در دومين اجلاس رسمی چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبری، آيت الله هاشمی رفسنجانی با ۴۱ رای به عنوان رييس اين مجلس انتخاب شد.»


در انتخابات روز سه شنبه مجلس خبرگان، احمد جنتی، دبير شورای نگهبان و از روحانيون تندرو نيز نامزد بود که توانست ۳۴ رای را به خود اختصاص دهد و با فاصله کمتر از هفت رای از هاشمی رفسنجانی، از رسيدن به اين مقام بازماند.


بر اساس قانون اساسی ايران، مجلس خبرگان رهبری وظيفه دارد که رهبر جمهوری اسلامی را انتخاب و در دوران رهبری وی بر عملکرد او نظارت داشته باشد.



در انتخابات روز سه شنبه مجلس خبرگان، احمد جنتی، دبير شورای نگهبان و از روحانيون تندرو نيز نامزد بود که توانست ۳۴ رای را به خود اختصاص دهد و با فاصله کمتر از هفت رای از هاشمی رفسنجانی، از رسيدن به اين مقام بازماند.

اکبر هاشمی رفسنجانی جانشين علی مشکينی خواهد شد که روز هشتم مردادماه سال جاری بر اثر بيماری و کهولت سن درگذشت.


آيت الله مشکينی از حاميان دولت محمود احمدی نژاد بود و در ۱۱ دی ماه سال گذشته خورشيدی با حمايت از سياست های دولت نهم گفته بود: «رايحه خوش خدمت به مردم در دولت نهم استشمام می شود.»


آقای رفسنجانی پس از حسينعلی منتظری و علی مشکينی سومين رييس مجلس خبرگان است که از زمان پيروزی انقلاب بهمن ۵۷ بر اين کرسی تکيه می زند.


از زمان فوت رييس سابق مجلس خبرگان، بحث های زيادی درباره رقابت ميان آيت الله محمد تقی مصباح يزدی و اکبر هاشمی رفسنجانی برای بدست گرفتن رياست يکی از مهمترين ارکان نظام جمهوری اسلامی مطرح شد.


ولی به نظر می رسد که به رغم اين تقابل، آيت الله مصباح يزدی که از طرفداران سرسخت محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران است حاضر نشده تا به صورت مستقيم وارد جدال آشکار با هاشمی رفسنجانی شود و همفکر نزديک خود يعنی آيت الله احمد جنتی را برای نامزدی رياست کانديدا کرده است.


هاشمی رفسنجانی در سخنرانی های مهم خود در پيش و پس از چهارمين انتخابات خبرگان رهبری به صراحت از نظريه «رهبری شورايی» در برابر ايده «رهبری فردی» سخن گفته است.


رييس جديد مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با مجله حکومت اسلامی همچنين بر «انتصابی بودن» رهبر به جای «اکتشافی بودن» تاکيد کرده و از امکان بروز خطا در انتخاب رهبر توسط اعضای خبرگان سخن گفته است.


وی در اين مصاحبه گفته است:«البته معلوم نيست هميشه آن کسی که اصلح است، انتخاب شود. ممکن است در انتخاب اشتباه هم رخ بدهد؛ يعنی اکثريت اعضای مجلس خبرگان به يک فرد رای بدهند، اما در عين حال فرد اصلحی هم در جامعه وجود داشته باشد.»


انتخابات چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبری ۲۴ آذرماه سال ۸۵ برگزار شد که در جريان آن ۸۶ نماينده برای مدت نه سال جهت عضويت در اين مجلس برگزيده شدند.


«گزارشی از عملکرد رهبر ارائه نمی شود»


در همين حال، اکبر هاشمی رفسنجانی پيش از انتخاب به عنوان رياست مجلس خبرگان، در سخنانی بار ديگر تاکيد کرد که اين مجلس از عملکرد رهبری گزارشی ارائه نخواهد کرد.



اکبر هاشمی رفسنجانی پيش از انتخاب به عنوان رياست مجلس خبرگان، در سخنانی بار ديگر تاکيد کرد که اين مجلس از عملکرد رهبری گزارشی ارائه نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: «کميسيون هايی که در رابطه با تداوم شرايط رهبری فعاليت می کنند، اقدامات خود را به خوبی انجام می دهند و اين کميته ها گزارش های خود را به مجلس ارايه می کنند و ما نيز آن را به مقام معظم رهبری اعلام خواهيم کرد. در نظر نداريم که اين مسايل در سطح جامعه مطرح شود چون خبرگان رهبری به دنبال تبليغ نيست شايد روزی اين موارد اعلام شود.»


رييس جديد مجلس خبرگان رهبری، مشروعيت نظام جمهوری اسلامی را ناشی از «ولی فقيه» دانست و گفت: به طور طبيعی خبرگان رهبری جزو مهمترين ارکان کشور است؛ چون صلاحيت تداوم کار رهبری و شهادت بر ادامه شرايط رهبری برعهده اين مجلس قرار دارد.


آقای هاشمی رفسنجانی در بخش ديگری از سخنان خود به طرح خاورميانه بزرگ که توسط دولت آمريکا اعلام شده بود شديدا انتقاد کرد و آن را « شرورانه» خواند.


وی با ادعای اينکه غربی ها می خواهند مسلمانان منطقه را در مقابل هم قرار دهند، گفت:«آنها قصد ايجاد اختلاف بين کشورهای منطقه را دارند و همه کشورهای منطقه بايد مراقب باشند در اين دام نيفتند.»


رييس جديد مجلس خبرگان رهبری از همه نيروهای سياسی خواسته است تا بهانه به دست «ايادی غرب» نداده و آنها را «تحريک» نکنند.


وی افزود:«ممکن است کشور کوچکی نيز مسئله ای را عليه ما مطرح کند و عده ای نيز تاکيد کنند که بايد با آن مقابله صورت گيرد، اما بايد مراقب باشيم که هيچ تحريکی صورت نگيرد، زيرا مصالح عمومی جهان اسلام اهميت دارد.»


XS
SM
MD
LG