لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

حسن خمینی از تجدیدنظر شورای نگهبان درباره رد صلاحیتش ابراز ناامیدی کرد


​​حسن خمینی در آزمون مجلس خبرگان رهبری شرکت نکرده بود.
​​حسن خمینی در آزمون مجلس خبرگان رهبری شرکت نکرده بود.

حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، ضمن ابراز «تعجب» از رد صلاحیتش در انتخابات مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد که بعید است اعتراض به رد صلاحیتش «مسیری جدید را بگشاید» اما «تنها با توجه به درخواست عمومی مردم و برخی بزرگان حوزه و سیاست» به عدم «احراز» صلاحیت خود اعتراض خواهد کرد.

بر اساس گزارش روز جمعه ۹ بهمن خبرگزاری ایسنا، وی در جمع تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران تاکید کرد از اینکه فقهای شورای نگهبان نتوانستند از «شهادت» علما و اساتید حوزه علمیه قم که بر آنها «سمت استادی» دارند و همچنین از نوشته‌ها و کتاب‌های او، «صلاحیت علمی»اش را احراز کنند، برای او و «بسیاری دیگر جای تعجب دارد».

به گفته حسن خمینی، «بزرگان و مراجع و اساتید عظیم الشان» حوزه علمیه قم نسبت به «صلاحیت علمی» او شهادت داده‌اند و «ده‌ها ساعت نوارهای درس و چندین جلد کتاب نیز» ضمیمه پرونده‌اش بوده است، با این حال شورای نگهبان «بر خلاف انتظار» صلاحیت او را «احراز» نکرده است.

وی افزوده است: بر این باورم که اگر آقایان نتوانستند از شهادت مراجع و علما و درس‌ها و نوشته‌ها به احراز برسند، بعید است بتوانند در آینده نیز به چنین مهمی دست یابند.

نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی تاکید کرد که احزار صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در دوره‌های قبل «از راه‌های به مراتب ساده‌تر حاصل شده بود» و در این دوره نیز برخی از کاندیداها بدون شرکت در آزمون مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت شده‌اند.

لینک مستقیم

حسن خمینی همچنین شایعه‌ها درباره دعوت او به «مصاحبه‌های علمی» به جز آزمون علمی مجلس خبرگان رهبری را تکذیب کرد و گفت که «هیچ گاه هیچ کس به هیچ نوع از اینجانب جهت مذاکره یا مصاحبه یا طریقه‌ای که به کشف علمیت بیانجامد دعوت نکرده است».

حسن خمینی شایعه‌ها درباره دعوت او به «مصاحبه‌های علمی» به جز آزمون علمی مجلس خبرگان رهبری را تکذیب کرد و گفت که «هیچ گاه هیچ کس به هیچ نوع از اینجانب جهت مذاکره یا مصاحبه یا طریقه‌ای که به کشف علمیت بیانجامد دعوت نکرده است».

حسن خمینی در آزمون مجلس خبرگان رهبری شرکت نکرده بود.

نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در آخرین اظهار نظر خود درباره شرکت نکردن نامزدها در آزمون مجلس خبرگان رهبری گفته بود که ممکن است صلاحیت نامزدهایی که در آزمون مجلس خبرگان رهبری شرکت نکرده‌اند «احراز» شود، اما عدم شرکت نامزدهایی که «حد علمی» مورد نظر فقهای شورای نگهبان را ندارند، «ابزار احراز اجتهاد» آنان را «سلب می‌کند».

رسانه‌های حامی حسن خمینی پیش از این گزارش‌هایی از تایید اجتهاد او از سوی تعدادی از مراجع تقلید و روحانیون سرشناس حوزه علمیه قم از جمله وحید خراسانی، عبدالله جوادی آملی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، محمد علوی گرگانی، علی‌اکبر مسعودی خمینی و علی کریمی جهرمی را منتشر کرده بودند.

با این حال اعضای شورای نگهبان اعلام کرده‌اند که داشتن تاییدیه از مراجع تقلید برای تایید صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری به تنهایی کافی نیست.

پیش از این برخی از شبکه‌های تلگرامی نزدیک به اصلاح طلبان اعلام کرده بودند که برخی از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری از جمله علیرضا اعرافی و محمد سعیدی، امامان جمعه قم بدون شرکت کردن در آزمون مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت شده‌اند.

شورای نگهبان پیش از این اعلام کرده بود کسانی که «صلاحیت علمی‌شان» پیش از این از سوی شورای نگهبان تایید شده است، از جمله اعضای فعلی مجلس خبرگان رهبری، نیازی به شرکت در آزمون مجلس خبرگان رهبری ندارند.

«دریافت ۸۰ شکایت»

در همین حال، مسئول ستاد دریافت شکایات داوطلبان مجلس خبرگان رهبری از دریافت ۸۰ طرح شکایت خبر داد.

محمدرضا موسی‌خانی روز جمعه به خبرگزاری صداوسیما گفت از ۸۰۱ نفری که برای مجلس خبرگان رهبری نامزد شده بودند ۳۷۳ نفر در آزمون شرکت کردند.

وی افزود: از این تعداد پس از اعلام نتایج آزمون و بررسی صلاحیت در مجموع ۱۶۶ نفر واجد شرایط شناخته شدند.

موسی خانی گفت: ستاد دریافت شکایات داوطلبان خبرگان رهبری از دیروز برای دریافت طرح شکایت داوطلبان به مدت سه روز تشکیل شده که تا امروز بیش از ۸۰ طرح شکایت دریافت شده است.

درخواست آیت الله امجد برای اعلام دلایل رد صلاحیتش

به جز حسن خمینی، برخی از نامزدهای سرشناس دیگر از جمله محمد موسوی بجنوردی، از شاگردان آیت‌الله خمینی، مجید انصاری، معاون پارلمانی رییس جمهوری و رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری رد صلاحیت شده‌اند.

در همین حال به گزارش وب سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی، محمود امجد از روحانیون نزدیک به جنبش سبز، با انتشار مطلبی در کانال تلگرام خود خواستار اعلام «مستندات تشخیصی سه فقیه» شورای نگهبان درباره دلایل رد صلاحیتش شد.

وی اعلام کرد که طبق آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، از مجموع شش فقیه شورای نگهبان، احمد جنتی، محمد یزدی و محمدرضا مدرسی یزدی به دلیل اینکه از حوزه انتخابیه تهران کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان رهبری شده اند، «نمی‌توانسته‌اند در انجام وظایف نظارتی مربوط به حوزه تهران دخالتی داشته باشند».

وی تاکید کرد: «به این دلیل، کسب اکثریت لازم قانونی برای رای گیری (حداقل چهار فقیه از شش فقیه عضو) جهت بررسی صلاحیت داوطلبین حوزه تهران، از ابتدای امر ممکن نبوده است».

پیش از این نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان، در پاسخ به مطالب منتشر شده درباره کاندیداتوری و نظارت همزمان تعدادی از فقهای شورای نگهبان برانتخابات مجلس خبرگان رهبری گفته بود که اعضای شورای نگهبان حق نظارت بر حوزه‌ای که در آن کاندیدا هستند را ندارند، «اما در مورد هیات مرکزی نظارت قاعده‌ای نداریم».

XS
SM
MD
LG