لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

هایدن: بمباران تاسیسات اتمی ایران تنها از آمریکا ساخته است نه اسرائیل


مايکل هايدن، رييس پيشين سيا
مايکل هايدن، رييس پيشين سيا
مايکل هايدن، رييس پيشين سيا، می گويد که بمباران های پی در پی و موفق عليه سايت های هسته ای ايران تنها از عهده نيروی هوايی آمريکا برمی آيد و نه اسرائيل.

مايکل هايدن در مصاحبه ای با روزنامه اسرائيلی «هاآرتص» که در شماره روز سه شنبه، چهاردهم شهريورماه، آن منتشر شده است، اين را نيز گفته که تصمیم حمله به ايران بايد در آمريکا و در سال آينده ميلادی، ۲۰۱۳ يا ۲۰۱۴ گرفته شود و نه امسال.

آقای هايدن گفته که عملیات نظامی عليه سايت های هسته ای ايران نيازمند تکرار بمباران های هوايی خواهد بود و حمله ای محدود و يک بار کارساز نيست؛ امری که تنها نيروی هوايی آمريکا قادر به انجام موفق آن است.

ژنرال مايکل هايدن که در سال های رياست جمهوری جرج بوش رياست سيا را در دست داشت، در مصاحبه با هاآرتص گفته است که قصد کم کردن از اهميت و توانايی های نيروی هوايی اسرائيل را ندارد اما مجموعه شرايط مربوط به سايت های هسته ای ايران به گونه ای است که اين کشور به تنهايی نمی تواند با آن مقابله کند.

آقای هايدن اين را نيز گفته که امکانات اسرائيل در مقايسه با آمريکا، محدود است.

در زمان رياست ژنرال هايدن بر سيا بود که در سال ۲۰۰۷ نهادهای اطلاعاتی آمريکا ارزيابی کردند که ايران طرح های هسته ای خود را همزمان در چند مسير ادامه می دهد اما تصميم راهبردی برای ساختن بمب اتمی را متوقف کرده است.

آقای هايدن در مصاحبه با «هاآرتص» اين پرسش را رد کرده است که آمريکا به خاطر جلوگيری از حمله آن زمان اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران بوده که این ارزيابی را ارائه کرد. به باور وی، اين ارزيابی هنوز نيز پابرجاست.

در پاسخ به اين پرسش هاآرتص که در صورت رسيدن زمان حمله، کداميک از دو کشور اسرائيل يا آمريکا بايد حملات اوليه را انجام دهند؟، ژنرال هايدن گفته است که سکوت را ترجيح می دهد.

آقای هايدن در حالی با روزنامه هاآرتص مصاحبه کرده است که موجی از گمانه زنی های رسانه ای در اسرائيل و جهان در مورد حمله نظامی اسرائيلی به سايت های هسته ای ايران مطرح است.

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در هفته جاری دو بار در زمينه «خطرات» ناشی از ايران سخن گفت؛ وی روز سه شنبه، ايران را دارای يک «رژيم ظالم که در صورت دستيابی به جنگ افزار اتمی ظالم تر نيز خواهد شد» توصیف کرد، و روز يکشنبه نيز گفت که گزارش تازه آژانس بين المللی انرژی اتمی نشان می دهد که ايران در طرح های هسته ای خود، ضمن بی اعتنايی به جامعه جهانی، پيشرفت کرده است.

آقای نتانياهو خواهان تعيين «خط قرمز واضح» برای ايران شده است و از جامعه جهانی و بويژه باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا می خواهد که چنين «خط قرمز واضحی» را برای ايران قايل گردد.

همزمان، روزنامه اسرائيلی «معاريو» روز سه شنبه چهاردهم شهريور از آمادگی آمريکا برای دادن جنگ افزار و تجهيزات نظامی جديد به ارتش اسرائيل به عنوان مشوقی که نخست وزير و وزير دفاع اين کشور را از تصميم به حمله در آينده نزديک بازدارد، خبر داده است.

به نوشته معاريو، فشار شديدی که بنيامين نتانياهو و اهود باراک در هفته های اخير بر آمريکا در مورد ايران وارد کرده اند، در حال ثمر دادن است؛ از يکسو روزنامه «نيويورک تايمز» روز دوشنبه نوشت که باراک اوباما در حال بررسی اين امکان است که خط قرمز روشنی را همراه با جدول زمانی تعيين کند که ايران را در مورد جدی بودن گزينه نظامی از سوی آمريکا هراسان کند، و از ديگر سو، آمريکا به عنوان پاداشی برای صبوری اسرائيل، تجهيزات نظامی تازه ای از آمريکا بگيرد.

معاريو نوشت که اسرائيل بويژه مايل به دريافت تجهيزاتی است که دست اين کشور را در حمله، در صورت رسيدن به آن مقطع زمانی، باز بگذارد.

این روزنامه در گزارش خود به بخشی از اين تجهيزات اشاره کرده است؛ هواپيماهای سوخت رسان مدرن که آمريکا تاکنون آن را به هيچ يک از همپيمانان خود نداده است و باراک اوباما پيشتر متعهد به مجهز کردن اسرائيل به آن شده بود، و همچنين بمب های فوق سنگين سنگرکوب، که ارتش آمريکا خود به تازگی به آن مجهز شده است و اوباما برای تحويل آن به اسرائيل چندان روی خوشی نشان نمی داد.

به نوشته معاريو، مذاکراتی که هم اکنون ژنرال يعکوو عامی درور مشاور امنيت ملی اسرائيل با آمريکا انجام می دهد، برای دريافت جدول زمانی و نحوه تحويل اين تجهيزات «تشويقی» از سوی آمريکا به ارتش اسرائيل است.

اهود باراک وزير دفاع اسرائيل نيز خود به زودی راهی پنتاگون خواهد شد.

معاريو افزوده است که آمريکا همچنين در برابر اسرائيل متعهد می شود که اقدامات محرمانه را نيز عليه طرح های هسته ای ايران گسترش دهد و تلاش ويژه ای را برای توليد ويروس های رايانه ای جهت ضربه زدن به کامپيوترهای تاسيسات هسته ای ايران به کار برد.

به باور معاريو، به خاطر اين مجموعه چشمگير «مشوق ها» است که نتانياهو در روزهای اخير لحن خود را کمی تغيير داده است، بويژه اينکه پس از دوبار سخنان علنی و قاطع ژنرال مارتين دمپسی رييس نيروهای مسلح آمريکا در مخالفت با حمله، اسرائيل نگران است که آمريکا اين بار بخواهد که هشداری آشکار از سوی باراک اوباما برای خودداری از حمله به ايران، دريافت کند.
XS
SM
MD
LG