لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

رييس دفتر آيت الله خامنه ای: ايران روزانه ۲۰ ميليون بشکه نفت توليد می کند


محمد محمدی گلپایگانی می گوید که «سرعت پیشرفت در کشور خیره کننده بوده است.»
محمد محمدی گلپایگانی می گوید که «سرعت پیشرفت در کشور خیره کننده بوده است.»
در حالی که بر اساس آمارهای رسمی وزارت نفت ايران و سازمان کشورهای صادر کننده اوپک، توليد نفت ايران بین سه تا چهار ميليون بشکه در روز است، رييس دفتر آيت الله علی خامنه ای می گويد که «ايران روزانه ۱۹ تا ۲۰ ميليون بشکه نفت توليد می کند.»

محمد محمدی گلپايگانی که به رشت سفر کرده است روز چهارشنبه در «گردهمايی طلاب و روحانيون استان گيلان» گفته است: «تا سال ۱۳۶۷ ميزان نفت استخراجی از چاه های نفتی کشور روزانه هشت تا ۹ ميليون بشکه بود و در حال حاضر روزانه ۱۹ تا ۲۰ ميليون بشکه در کشور استخراج می شود.»

بر اساس گزارش های «خبرگزاری ايسنا» و همچنين «خبرگزاری دانشجو» رييس دفتر آيت الله خامنه ای اين حجم از توليد را نشانه «پيشرفت ايران» دانسته و گفته است که «پس از گذشت سه دهه از پيروزی انقلاب اسلامی و با رهبری داهيانه مقام معظم رهبری جهش علمی، اقتصادی و ... در ايران به نقطه قابل توجهی دست پيدا کرده است.»

محمد محمدی گلپايگانی افزوده است: «سرعت رشد پيشرفت در کشور چشم های بسياری از کشورهای دنيا را به خود خيره کرده است.»

انتشار آمار توليد بی سابقه نفت در ايران از سوی رييس دفتر رهبر جمهوری اسلامی در حالی صورت می گيرد که آمارهای رسمی داخلی و بين المللی به شدت با رقم اعلام شده از سوی وی تفاوت دارد و اين در حالی است که توليد نفت ايران طی يکسال اخير نيز افت قابل توجهی داشته است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در گزارش ماهانه خود که روز ۲۱ تيرماه منتشر شد، اعلام کرد که توليد نفت ايران در حال حاضر به دو ميليون و ۹۶۳ هزار بشکه در روز رسيده است و بر اساس گزارش خبرگزاری رويترز، صادرات نفت اين کشور نيز به يک ميليون و يکصدهزار بشکه در روز کاهش يافته است.

مقام های وزارت نفت جمهوری اسلامی رقم تولید نفت ایران را چهار میلیون بشکه در روز عنوان کرده اند که با رقم مورد ادعای رییس دفتر آیت الله خامنه ای ۱۶ میلیون بشکه تفاوت دارد.

بالاترين ميزان توليد نفت ايران در تاريخ خود به سال ۱۳۵۶ و دوران محمدرضا پهلوی باز می گردد که شش ميليون بشکه نفت در روز بود.

در حال حاضر عربستان سعودی با توليد ۹ ميليون ۸۸۸ هزار بشکه نفت در روز بزرگترين توليد کننده اين محصول خام در دنيا است و روسيه و آمريکا در رده های بعدی هستند.

حجت الاسلام محمد محمدی گلپايگانی، رييس دفتر رهبر جمهوری اسلامی ايران، در بخش ديگری از سخنان خود به مقايسه توليد نفت ايران و آمريکا پرداخته و گفته است: «روزانه مردم آمريکا ۲۵ ميليون بشکه نفت مصرف می کنند که تنها ۱۵ ميليون بشکه آن در داخل اين کشور تامين می شود و مابقی آن از کشورهای ديگر خريداری می شود.»

آمار توليد روزانه ۱۵ ميليون بشکه نفت از سوی آمريکا توسط محمدی گلپايگانی در حالی منتشر می شود که توليد روزانه نفت اين کشور هشت ميليون بشکه است.

وی با بیان اينکه «کمبود نفت در آينده، تمدن پوشالی غرب را تهديد می کند»، افزود: «مسئله اصلی دشمنان، زمينه سازی برای غارت درازمدت انرژی منطقه خليج فارس است و آنهايی که خيال می کنند اگر ايران کوتاه بيايد آمريکا سازش می کند، اشتباه فکر می کنند.»

مناسبات ايران و آمريکا در سال های اخير بر سر پرونده هسته ای جمهوری اسلامی دچار تنش های شديدی شده است و مقام های جمهوری اسلامی در تبليغات گسترده خود سعی دارند تا نشان دهند که به رغم تحريم های گسترده بين المللی عليه تهران، پيشرفت های خيره کننده ای در ايران صورت گرفته است.

آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ايران و محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اين کشور در سخنرانی های مختلف خود تاکيد کرده اند که اقتصاد غرب و بويژه آمريکا در حال فروپاشی است و ايران بايد برای اداره جهان برنامه های خود را ارائه کند.

محمود احمدی نژاد روز ۱۳ تيرماه با اشاره به اينکه تحريم های اعمال شده بر ايران «سنگين ترين و شديدترين تحريم هايی است که عليه يک کشور اعمال می شود» گفت که «امروز آمريکايی‌ها در وضعيت اضمحلال بوده و رو به سقوط هستند و جمهوری اسلامی ايران در مسير شکوفايی و صعود قرار دارد.»
XS
SM
MD
LG