لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۱

هلموت اشمیت صدراعظم پیشین آلمان در ۹۶ سالگی درگذشت


از هلموت اشمیت کتاب‌های زیادی درباره اقتصاد جهانی و اقتصاد چین منتشر شده است.
از هلموت اشمیت کتاب‌های زیادی درباره اقتصاد جهانی و اقتصاد چین منتشر شده است.

هلموت اشمیت صدراعظم پیشین آلمان و از سیاستمداران برجسته جهان در نیم قرن گذشته روز سه‌شنبه ساعت دو و نیم بعد از ظهر به وقت محلی در سن ۹۶ سالگی در هامبورگ شهر زادگاهش درگذشت.

نام آقای اشمیت با کنفرانس معروف گوادلوپ هم پیوند خورده است، کنفرانسی که گفته می‌شود در آن سران چهار کشور بزرگ غرب برسر تغییر نظام سیاسی ایران به توافق رسیدند.

آقای اشمیت که در ماه سپتامبربه دلیل بسته شدن یک رگ خونی جراحی شده بود، پس از این عمل طی هفته‌های گذشته در بیمارستان تحت درمان بود.

با وخیم شدن حال آقای اشمیت طی چند روز گذشته او که مخالف بردن خود به بیمارستان بود، در خانه‌اش و تحت نظر پزشک شخصی‌اش قرار داشت.

هلموت اشمیت در سال ۱۹۷۴ و پس از سقوط دولت ویلی برانت، صدراعظم آلمان شد و به مدت هشت سال در این مقام ماند. وی پیش از تصدی سمت صدراعظمی آلمان، مقام‌های وزارت دارایی و دفاع را عهده‌دار بود.

صدراعظمی هلموت اشمیت همزمان بود با شدت گرفتن اختلافات میان بلوک شرق و غرب بر سر مجهز شدن ناتو به موشک‌های پرشینگ. در صحنه داخلی هم صدراعظمی آقای اشمیت با اوج‌گیری فعالیت‌های تروریستی «فراکسیون ارتش سرخ» و ربوده شدن چند سیاستمدار محافظه‌کار توسط این گروه همزمان بود.

هلموت اشمیت در ائتلاف با حزب دمکرات آزاد آلمان صدراعظم بود ولی در سال ۱۹۸۲ پس از پیوستن حزب دمکرات آزاد به محافظه‌کاران مسیحی، دولت او از اکثریت افتاد و هلموت کهل صدر اعظم آلمان شد.

آقای اشمیت از سال ۸۳ یکی از مدیران مسئول هفته‌نامه «دی‌تسایت» شد و این مقام را تا سال‌های آخر عمر خود حفظ کرد. هلموت اشمیت که در سال ۱۹۱۸ در هامبورگ متولد شده بود در جنگ دوم جهانی خلبان بود و پس از جنگ، مقام‌های اداری زیادی را در زادگاه خود هامبورگ بر عهده داشت.

از هلموت اشمیت کتاب‌های زیادی درباره اقتصاد جهانی و اقتصاد چین منتشر شده و به عنوان یک کار‌شناس اقتصاد جهان شناخته شده بود.

وی همراه با ژیسکاردستن، رییس جمهوری وقت فرانسه، برای وحدت اروپا گام‌های زیادی برداشت و از بنیانگذاران اجلاس اولیه سران کشورهای قدرتمند اقتصادی بود.

نام هلموت اشمیت با کنفرانس معروف گوادلوپ هم پیوند خورده است. گفته می‌شود در این کنفرانس بود که سران چهار کشور بزرگ غرب، جیمی کارتر و ژیسکاردستن روسای جمهوری آمریکا و فرانسه، هلموت اشمیت صدراعظم آلمان و جیمز کالا‌هان نخست‌وزیر وقت بریتانیا درباره تغییر قدرت در ایران تصمیم گرفتند و برای به قدرت رسیدن آیت‌الله خمینی چراغ سبز نشان دادند.

هلموت اشمیت صاحب یک فرزند دختر بود. همسر او که ۶۸ سال با هم بودند در سال ۲۰۱۰ درگذشت.

XS
SM
MD
LG