لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۴

يک فرمانده ديگر گروه حزب‌الله لبنان در سوريه «کشته شد»


يک مقام امنيتی لبنان به خبرگزاری فرانسه گفته که يکی ديگر از فرماندهان مهم ميدانی گروه حزب‌الله لبنان در سوريه کشته شده است. از اين فرمانده با نام «علی الحسين بزی» اسم برده شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، علی الحسين بزی روز يکشنبه هفدهم آذر در نبردهای ميدانی با معارضين سوری در منطقه «نبُک» کشته شد.

يک وب‌سايت همسو با حزب الله لبنان در منطقه «بنت جبيل»، زادگاه بزی، با تاييد کشته شدن اين فرمانده حزب‌الله، «شهادت» او را «در هنگام انجام ماموريت جهادی» توصيف کرد.

خانواده علی الحسين بزی در سال‌های گذشته در شهرک حرت سيدا زندگی می‌کردند.

اين سومين فرمانده ميدانی حزب‌الله لبنان است که در هفته‌های گذشته در سوريه کشته می‌شود.

همزمان، وبسايت‌های ديگر همسو با حزب‌الله از کشته شدن دو عضو ديگر اين سازمان شيعی در نبردهای روز يکشنبه در سوريه خبر داده و اسامی آنها را علی صالح و قاسم غملوش ذکر کرده و گفته‌اند که اجساد آنها در پی بازگشت به لبنان، به خاک سپرده شدند.

حسن نصرالله دبير کل حزب‌الله سه شنبه گذشته با تاکيد دوباره بر ادامه حضور شبه نظاميان حزب‌الله در سوريه برای مقابله با کسانی که «نيروهای تکفيری، سلفی‌ها، القاعده و ساير مخالفان مقاومت» خواند، شمار اين نيروها را «محدودتر از آنچه که تصور می‌شود» توصيف کرد.

چهارشنبه گذشته نيز پس از کشته شدن حسان هولو اللقيس از فرماندهان مهم حزب‌الله در سوء قصد مسلحانه از سوی افرادی ناشناس در پارکينگ خانه‌اش در محله الحدث در جنوب بيروت، گفته شد که او از برنامه‌ريزان عمليات ميدانی حزب الله در سوريه بوده است.

حزب‌الله تاييد کرد که حسان هولو اللقيس از فرماندهان بسيار نزديک به حسن نصرالله بود، و اتهام قتل او را متوجه اسرائيل کرد- هرچند که دو تشکل سنی سلفی منطقه مسئوليت اين ترور را بر عهده گرفتند.

کارشناسان نظامی گفته‌اند که سوء قصد به حسان هولو اللقيس ممکن است که يکی از ترورهای مهم هدفمند پس از قتل عماد مغنيه باشد.

مغنيه که به مثابه رييس ستاد حزب‌الله بود، فوريه سال ۲۰۰۸ در انفجاری در کفرسوسه در دمشق، زمانی که تازه از جشن سالگرد انقلاب ايران در سفارتخانه جمهوری اسلامی ايران، بيرون آمده بود، کشته شد.

در اين ميان، شبکه تلويزيونی العربيه روز يکشنبه مدعی شد که شبه نظاميان حزب‌الله و تيپ شيعه عراقی «ابوالفضل العباس» در عمليات ميدانی روزهای گذشته در زينبيه و منطقه بساطين حجيره حدود پنجاه کشته داده‌اند.

به گزارش العربيه، اين تلفات در جريان نبردهايی ميان اين نيروهای شيعی اعزامی به سوريه با عوامل سنی «جبهه النصره» و «سرزمين اسلامی عراق و شامات» روی داده است.

اين درحالی است که ارتش سوريه می‌گويد، نيروهای وفادار به بشار اسد در روزهای گذشته در عملياتی در تپه‌های «القلمون» پيروزی‌های چشمگيری کسب کرده و روز يکشنبه نيز جای پای خود را در شهرک «نبُک» که تا پيش از اين يکی از مراکز استقرار مخالفين بود، تقويت کردند.

مراکز استقرار قوای حزب‌الله در سوريه

کارشناسان نظامی می‌گويند، شبه نظاميان اعزامی حزب‌الله به سوريه ماموريت کنترل محل‌های نبرد در نزديکی مرز سوريه و لبنان و همچنين در دمشق و حومه آن را در دست دارند.

حسن نصرالله سه شنبه گذشته در مصاحبه تلويزيونی با شبکه لبنانی «او.تی.وی» به اين مناطق اشاره کرد و گفت در استان‌هايی وسيع از سوريه، مانند ديرالزور در شرق سوريه و يا استان درعا در جنوب سوريه، بندر لاذقيه و بندر طراطوس در ساحل دريای مديترانه و يا استان شمالی حلب، «حتی يک نيروی حزب‌الله مستقر نيست».

نصرالله تاکيد کرد که برای حزب‌الله کمک به حکومت بشار اسد در حفظ دمشق و نيز حومه پايتخت، استان حمص و مرزهای سوريه با لبنان، اولويت دارد.

دبيرکل حزب الله همچنين گفت نيروهايش «حتی متحمل يک اسير نشده اند» اما تاييد کرد که حدود دويست نفر از اين نيروها در اين دوره نبردها در سوريه کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG