لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

اعتصاب طرفداران حزب الله لبنان گسترش می یابد


تجمع طرفداران حزب الله در بیروت
تجمع طرفداران حزب الله در بیروت

گروه های مخالف دولت فواد سینیوره در لبنان، و در راس آن ها حزب الله، اعلام کرده اند که با برگزاری اعتصابات سراسری در هفته آینده بر شدت اعتراضات خود می افزایند.


به گفته مخالفین، اعتراضات تا زمان کناره گیری دولت فواد سینیوره ادامه خواهد داشت. تغییر روند مخالفت ها و گسترش اعتراضات، زمانی صورت می گیرد که بسیاری از کارشناسان از فرسایشی شدن اعتراضاتی که با برگزاری راهپیمایی و بست نشینی از دو ماه پیش آغاز شد، سخن می گویند.


با گذشت چندین هفته و برآورده نشدن خواسته های طرفداران سرنگونی دولت لبنان، حسن نصر الله رهبر حزب الله با شرکت در یک گفت و گوی تلویزیونی، اعلام کرد که طرفداران وی بر اعتراضات شدت می بخشند. در میان معترضین علاوه بر هواداران حزب الله، طرفداران گروه امل و سیاستمدار مسیحی این کشور، میشل عون نیز حضور دارند.


سعد حریری، فرزند رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان و عمده سنی مذهب ها و گروه های مسیحی مخالف سوریه از دولت فواد سینیوره حمایت می کنند.


عمر موسی دبیر کل اتحادیه عرب، دیروز نسبت به بحرانی شدن اوضاع در لبنان هشدار داد. وی از رهبران این کشور خواست، تا به برگزاری کنفرانسی که برای مذاکره در مورد لبنان تشکیل خواهد شد، کمک کنند.
علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، نیز دیروز گفت: کشورش هیچ سودی از بحرانی شدن اوضاع لبنان نمی برد. آقای لاریجانی مسئله لبنان را یک مسئله داخلی خواند، که باید توسط گروه های لبنانی حل شود.


غرب و عمده کشورهای عرب، جمهوری اسلامی را متهم به حمایت از حزب االله می کنند. جمهوری اسلامی همواره این موضوع را رد کرده است.


با آغاز اعتراضات توسط حزب الله، کارشناسان داخل وخارج لبنان بارها نسبت به بروز جنگ داخلی در این کشور هشدار داده اند. تاکنون حزب الله از هرگونه درگیری مسلحانه با ارتش و گروه های داخلی لبنان خودداری کرده است.


XS
SM
MD
LG