لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

معترضان هنگ‌کنگی پس از حمله هواداران چین مذاکرات را قطع کردند


معترضان هنگ کنگی هوادار دمکراسی روز جمعه و پس از حمله هواداران دولت چین به چادرهای آن‌ها، گفت‌وگوهای برنامه ریزی شده با شورای اجرایی منطقه هنگ کنگ را به حال تعلیق در آوردند.

معترضان از ساکنان هنک کنگ خواسته‌اند که به آن‌ها بپیوندند و از پلیس درخواست کرده‌اند که در برابر مهاجمان از آنها حمایت کنند. فدراسیون دانشجویان هنگ کنگ، یکی از گروه‌های فعال در تظاهرات که اوایل هفته جاری ده‌ها هزار نفر را به خیابان‌ها کشاند، گفته است که هیچ گزینه دیگری به جز لغو مذاکرات ندارد.

يک هزار نفر از طرفداران دولت مرکزی چين با حمله به منطقه مونگ کوک - که از پرجمعيت‌ترين نقاط کره زمين محسوب می‌شود – بنرها و چادرهای حدود يکصد معترض حاضر در محل را پاره کردند و به زد و خورد با آنها پرداختند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در پی انتشار خبر درگيری‌های شديد در مونگ کوک، عده زيادی از معترضان برای کمک به ديگر مخالفان به محل شتافتند و به درگيری‌ها دامن زدند.

درگيری‌ها در نهايت با دخالت پليس و تشکيل زنجيره انسانی نيروهای ويژه ميان دو گروه پايان يافت.

به گزارش رسانه‌های محلی، درگيری‌های روز جمعه دست کم ۱۳۱ زخمی بر جای گذاشت.

اعتراض‌ها در هنگ کنگ در پی تصميم دولت چين برای کنترل انتخابات آتی منطقه در سال ۲۰۱۷ ميلادی آغاز شد. بر اساس تصميم پکن، کانديداها برای شرکت در انتخابات بايد توسط دولت تاييد صلاحيت شوند.

معترضان هنگ کنگی معتقدند که اين اقدام موجب خواهد شد تا تنها کانديداهای وفادار به دولت مرکزی تاييد صلاحيت شوند.

معترضين همچنين خواهان کناره گيری لئونگ چون يينگ، رييس شورای اجرايی هنگ‌کنگ، از قدرت هستند.

لئونگ موافقت خود را برای مذاکره با معترضان اعلام کرده است، اما همچنان قصد کناره گيری از قدرت را ندارد.

معترضان تا روز پنج شنبه به لئونگ فرصت داده بودند تا استعفايش را اعلام کند.

فدراسيون دانشجويان هنگ کنگ، دولت و پليس را به دسيسه چينی برای تحريک و حمله به معترضان متهم و تهديد کرده است که در صورت ادامه اين روند در مذاکرات شرکت نخواهد کرد.

پليس هنگ کنگ ضمن دفاع از عملکردش در جريان درگيری‌های روز جمعه، اعلام کرده است که فعلا برنامه‌ای برای جمع‌آوری چادرهای معترضين ندارد.

پليس اما به معترضان هشدار داده است که هر گونه تلاش برای اشغال يا محاصره ساختمان‌های دولتی عواقب سنگينی در پی خواهد داشت.

دولت هنگ گنگ در بيانيه‌ای اعلام کرده است که رفتار معترضان کاملا «غير قانونی، غير منطقی و غير انسانی» است و با هرج و مرج کامل برابری می‌کند. در ادامه بيانيه دولت آمده است که معترضان بايد هر چه سريعتر منطقه مونگ کوک را ترک کنند.

لئونگ به «کاری لام» وزير ارشد دولت هنگ کنگ ماموريت داده است تا با معترضان وارد مذاکره شود. لام روز جمعه معترضان را به بازگشت به خانه‌های‌شان فراخواند.

وی اظهار داشت که «طولانی شدن اعتراضات باعث تحريک احساسات شده و احتمال تشدید درگيری‌ها را بيشتر می‌کند».

آقای لام افزود: دولت در صدد است تا هر چه سريعتر جلسه‌ای را با نمايندگان معترضان برگزار کند.

عده‌ای از معترضان معتقدند که دولت محلی با به تاخير انداختن شروع مذاکرات منتظر کم شدن تعداد معترضان حاضر در خيابان‌هاست.

با توجه به بارش باران و شروع يک روز کاری پس از دو روز تعطيلی، از تعداد معترضين در نقاط مختلف منطقه در طول روز جمعه کاسته شده بود. اما با فرا رسيدن شب بار ديگر به تعداد جمعيت افزوده شد.

دولت مرکزی چين اعتراضات هنگ کنگ را «غير قانونی» خوانده و از تلاش‌های لئونگ چون يينگ برای پايان دادن به آنها اعلام حمايت کرده است. پکن همچنين برگزاری انتخابات کاملا آزاد در هنگ کنگ را رد کرده است.

معترضان هنگ کنگ نام جنبش خود را «انقلاب چتری» گذاشته‌اند، چرا که در جريان درگيری‌های يکشنبه هفته گذشته، عده زيادی از آنها با استفاده از چتر از خود در مقابل گاز فلفل نيروهای پليس دفاع کردند.

طولانی شدن اعتراضات در هنگ کنگ زمينه ساز کاهش بهای دلار هنگ کنگ و ارزش سهام در بازارهای منطقه شده است.

دولت مرکزی چين از سال ۱۹۹۷ کنترل هنگ کنگ را که پيش از آن مستعمره بريتانيا بود، به دست گرفت.

اين گزارش می‌افزايد که شاخص بازار سهام هنگ کنگ در ماه گذشته ميلادی به خاطر نامشخص بودن وضعيت اعتراضات تا ۷.۳ درصد افت داشته است.

XS
SM
MD
LG