لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

تماشای فيلم های ترسناک باعث کاهش وزن می شود


پوستر فیلم «درخشش» که در صدر فهرست فیلم های کالری سوز است.
پوستر فیلم «درخشش» که در صدر فهرست فیلم های کالری سوز است.
يک تحقيقات جديد نشان می دهد که تماشای فيلم های ترسناک می تواند کالری محصول يک بسته شکلات را بسوزاند و در صدر اين فهرست، فيلم «درخشش» یا Shining قرار دارد.

روزنامه «گاردين» بر اساس تحقيقاتی که اخيرا توسط پژوهشگران در دانشگاه «وست مينستر» لندن انجام شده است می نويسد کسانی که يک فيلم يک ساعت و نيمه ترسناک را تماشا کرده اند حدود ۱۱۳ کالری سوزانده اند که تقريبا معادل نيم ساعت پياده روی است.

در اين تحقيقات مشخص شده که بعضی از فيلم ها از ديگران موثرتر هستند. در ميان ده فيلمی که در اين تحقيقات مورد استفاده قرار گرفته اند فيلم «درخشش» ساخته استنلی کوبريک با سوزاندن ۱۸۴ کالری، فيلم «کوسه»(Jaws) با سوزاندن ۱۶۱ کالری و فيلم «طالع نحس» (The Exorcist) با سوزاندن ۱۵۸ کالری در صدر جدول قرار دارند.

اين تحقيقات نشان داده است فيلم های ترسناکی که تعداد صحنه های کوتاه و ناگهانی و دلهره آور آنها به مراتب بيشتر است در سوزاندن کالری موفق تر هستند. دليل آن اين است که تعدد و تکرار اين صحنه ها مرتب ضربان قلب را بالا می برند.

دکتر «ريچارد مکنزی» از پژوهشگران ارشد و متخصص سوخت و ساز سلولی و فیزیولوژی می گويد: «همه ده فيلمی که در اين تحقيقات مورد استفاده قرار گرفته اند ضربان نبض و قلب افراد را به شدت افزايش می دادند. همزمان با افزايش ضربان قلب سرعت گردش خون در سراسر بدن نيز شديدتر می شود و بدن به آدرنالين بيشتری نياز پيدا می کند. در حقيقت همين توليد و ترشح سريع آدرنالين در لحظات فشار جسمی و يا هراس شديد است که باعث می شود حجم بيشتری از کالری در بدن انسان بسوزد.»

روزنامه گاردين می افزايد پژوهشگران در اين تحقيقات که توسط يک موسسه کرايه فيلم به نام love film ترتيب داده شده بود ضربان قلب، ميزان جذب اکسيژن و دفع دی اکسيد کربن را در ميان افراد اندازه گيری کرده اند. آنها متوجه شدند که مصرف کالری افراد به هنگام تماشای فيلم های ترسناک به طور متوسط سه برابر می شود.

يکی از مديران موسسه love film می گويد که اکثر ما به هنگام تماشای فيلم های ترسناک جلوی چشم خود را می گيريم و يا حتی سرمان را جايی پنهان می کنيم که تمام صحنه های واقعا ترسناک را نبينيم. ولی اکنون با در نظر گرفتن نتايج اين تحقيقات آن عده از افرادی که واقعا می خواهند وزن کم کنند و کالری بسوزانند بايد به تک تک اين صحنه ها زل بزنند.
XS
SM
MD
LG