لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

حال حسنی مبارک، رییس جمهوری پیشین مصر وخيم اعلام شد


حسنی مبارک در جریان جلسه دادگاه محاکمه وی
حسنی مبارک در جریان جلسه دادگاه محاکمه وی
همزمان با اعلام وخامت شديد وضعيت جسمی محمد حسنی مبارک ریيس جمهوری پیشین مصر توسط منابع پزشکی، شايعاتی در خصوص مرگ او در برخی از رسانه‌های مصری و عربی منتشر شده است.

شامگاه شنبه، ۲۰ خرداد، خبرگزاری الشرق الاوسط مصر به نقل از منابع امنيتی بلند پايه اين کشور گزارش داد که مبارک هر لحظه در خطر سکته مغزی به سر می‌برد.

بنا بر اين گزارش، يک تيم پزشکی برای تحت نظر قرار دادن وضعيت جسمی مبارک در بيمارستان زندان مزرعه الطره تشکيل شده است. گزارش نخست اين تيم پزشکی حاکی است که وضعيت جسمی ریيس جمهوری پيشين مصر هر لحظه وخيم‌تر می‌شود. ضربان قلب او منظم نيست و به طور مرتب از تنگی نفس رنج می‌برد؛ مساله‌ای که پزشکان را بر آن داشت تا به او کپسول اکسيژن وصل کنند.

حسنی مبارک به اتهام قتل تظاهرکنندگان در جريان نا آرامی های سال گذشته مصر به حبس ابد محکوم شده است. حکومت او که بيش از ۳۰ سال دوام يافت، سرانجام در انقلابی مردمی سرنگون شد. او هم اکنون در بيمارستان زندان مزرعه الطره بستری است.

خبرگزاری الشرق الاوسط افزوده است که مبارک از افسردگی شديدی رنج می‌برد. اين افسردگی از زمان ملاقات همسرش سوزان و همسران فرزدانش علاء و جمال با او در روز يکشنبه هفته گذشته تشديد شده است. فريد الدين الديب وکيل مدافع مبارک خواستار آن شده است که با توجه به اين شرايط، او را به محل بازداشتش در مرکز پزشکی جهانی باز گردانند.

از سويی سايت روزنامه مصری «الوفد» گزارش داد که روز يکشنبه سوزان مبارک همراه با همسران علاء و جمال بار ديگر با رويس جمهوری پيشين مصر در بيمارستان زندان ملاقات کردند. دادستانی مصر پیش از این با ملاقات همسر مبارک با او مخالفت کرده بود.

در همين حال، برخی از سايت‌ها و رسانه‌های مصری و عربی، خبری مبنی بر مرگ مبارک منتشر کرده‌اند. اين خبر به سرعت در شبکه‌های اجتماعی توئيتر و فيس بوک منتشر شده است.

سايت روزنامه «الدستور» مصر به نقل از منابعی مطلع خبر داده است که مبارک روز شنبه دچار مرگ بالينی شده و تلاش‌ها برای احيای او با شکست مواجه شده است.

اين گزارش افزوده است: شاهدان عينی می گویند که برخی از افراد، قبرستان خانواده مبارک را که در آن نوه ‌اش – فرزند علاء- به خاک سپرده شده، باز می‌کنند و گويا آن را برای مراسم به خاک سپاری آماده می‌کنند.

مبارک وصيت کرده است که او را پس از مرگش در کنار نوه‌اش به خاک بسپارند.

خبر مرگ مبارک از سوی هيچ کدام از منابع رسمی مصر تاييد نشده است. با این حال، برخی از رسانه‌های ايرانی از چند روز پيش اقدام به انتشار خبر مرگ مبارک کرده‌اند.

فريد الدين الديب وکيل مدافع مبارک، خبرهايی که در خصوص مرگ او در زندان منتشر شده است را رد کرد و گفت: «مبارک همچنان زنده است. اما وضعيت جسمی او بسيار وخيم است و ادامه اين وضعيت می‌تواند به مرگ او منجر شود».

الديب در مصاحبه با سايت عربی شبکه «سی ان ان» اظهار داشت که مبارک از نارسايی قبلی ناشی از بسته شدن رگ‌ها رنج می‌برد که برای او مشکلات تنفسی ايجاد می‌کند.

وکيل مدافع مبارک از سازمان‌های حقوق بشر مصر خواست تا برای نجات جان مبارک و انتقال او از بيمارستان زندان به بيمارستان تخصصی مداخله کنند.

او گفت که در جريان ديدار اخيرش با مبارک، ریيس جمهوری پيشين مصر سه بار به اغما رفت.
XS
SM
MD
LG