لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

طرح ايران برای برقراری امنيت و ثبات در عراق


ایران می گوید که طرح خود درباره برقراری امنیت در عراق را پیشتر در کنفرانس استانبول ارائه کرده بود.
ایران می گوید که طرح خود درباره برقراری امنیت در عراق را پیشتر در کنفرانس استانبول ارائه کرده بود.

جمهوری اسلامی ايران می گويد طرحی برای احيای ثبات و تامين امنيت عراق در نظر دارد که پيشتر آن را در اجلاس استانبول نيز ارائه کرده بود.


محمدعلی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در گفت وگو با خبرنگاران گفت: «خروج شرکت های امنيتی خصوصی از عراق و به کارگيری نيروهای شبه نظامی که با گروه های تروريستی سازمان يافته همکاری نداشته اند برای تامين امنيت عراق از موارد اين طرح جمهوری اسلامی است.»


آقای حسينی همچنين گفت: «با توجه به اختلاف نظرها، پيشنهاد ايران اين است که محورهای اختلافی فعلی مثل توزيع ثروت های نفتی، تعيين مرزها و موضوع شهر کرکوک تا دو سال به تعويق در آيد.»


  • «با توجه به اختلاف نظرها، پيشنهاد ايران اين است که محورهای اختلافی فعلی مثل توزيع ثروت های نفتی، تعيين مرزها و موضوع شهر کرکوک تا دو سال به تعويق در آيد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

اين نخستين بار است که جمهوری اسلامی به طور رسمی اعلام می کند که برای تامين امنيت در عراق طرحی را در کنفرانس همسايگان عراق در استانبول ترکيه ارائه کرده است.


اين کنفرانس دو روزه، هفته گذشته و با حضور وزاری امور خارجه کشورهای همسايه عراق و همچنين کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا برگزار شد.


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، همچنين در مورد آمادگی ايران برای از سر گيری دور سوم گفت و گوهای ايران و آمريکا حول محور تامين امنيت عراق گفت: «اگر طرف عراقی در اين مورد مصر باشد و آمريکا هم درخواست اش را از مجاری ديپلماتيک عرضه کند، ما اين موضوع را بررسی خواهيم کرد.»


روز شنبه، رايان کروکر، سفير ايالات متحده آمريکا در بغداد گفته بود که احتمال دارد در آينده نزديک با همتای ايرانی خود در عراق ديدار و مذاکره کند.


دو طرف تاکنون پيرامون مسئله امنيت و برقراری ثبات در عراق دو دور مذاکره داشته اند ولی از ماه اوت اين گفت وگو ها به حالت تعليق در آمده است.


آمريکا، جمهوری اسلامی ايران را به آموزش شبه نظاميان شيعه و ارسال سلاح به عراق برای استفاده عليه سربازان آمريکايی متهم می کند ولی ايران همواره اين ادعاها را رد کرده است.


رد احتمال حمله آمريکا به ايران

در حالی که بار ديگر رسانه های جهان موضوع حمله احتمالی آمريکا به ايران را مطرح کرده اند محمد علی حسينی اين اخبار را رد کرد.


وی گفت: «ما معتقديم که در شرايط فعلی، منطقه هيچ آمادگی برای بحران جديد ندارد و اصولا آمريکايی ها توانايی چنين مسئله ای را ندارند. البته مسئولين جمهوری اسلامی احتمالات ضعيف را هم در نظر می گيرد.»


اگر چه ايالات متحده آمريکا تاکيد می کند که به دنبال حل اختلاف نظرات خود با ايران از راه های ديپلماتيک است، اما همچنين تکرار می کند که «همه گزينه ها روی ميز قرار دارد.»


راهکار مسالمت آميز درباره مشکل پ کا کا


سخنگوی وزارت امورخارجه ايران، در پاسخ به خبرنگاران در مورد موضع ايران در قبال مناقشه ترکيه و کردهای جدايی طلب، بر استفاده از راهکارهای مسالمت آميز برای حل اين بحران تاکيد کرد.


ترکيه در ماه گذشته تعداد زيادی نيروی نظامی و تجهيزات جنگی را در مرز ترکيه و منطقه کردستان عراق متمرکز کرده است و گفته می شود آماده حمله نظامی به کردهای شورشی وابسته به حزب کارگران کردستان عراق، پ کا کا، است.


ايران در سال جاری تاييد کرد که چندين بار مواضع گروه پژاک، شاخه ايرانی پ کا کا، را در شمال عراق گلوله باران کرده است.


با اين حال، آقای حسينی با اشاره به مناقشه ميان ترک ها و کردهای شورشی گفت: تاکيد جمهوری اسلامی اين است که طرفين در برخورد با گروهک های تروريستی راه حلی را انتخاب کنند که کمترين هزينه را داشته باشد.


XS
SM
MD
LG