لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

ایران فروش اسلحه آمریکایی به اعراب را محکوم کرد


سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه مطبوعاتی خود، ارتقای سطح مذاکرات ميان ايران و آمريکا را رد کرد.
سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه مطبوعاتی خود، ارتقای سطح مذاکرات ميان ايران و آمريکا را رد کرد.

جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه با محکوم کردن فروش ۲۰ ميليارد دلاری تسليحات به عربستان و ديگر کشورهای عربی، آمريکا را متهم کرد که در صدد «گسترش ترس» در منطقه است.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: «آمريکايی ها همواره يک سياست را در منطقه مورد توجه قرار داده اند و آن ايجاد ترس و نگرانی در کشورهای منطقه و تلاش برای مخدوش کردن مناسبات و روابط حسنه ميان آنها و همچنين تلاش برای ايجاد فرصت و زمينه ای جهت فروش تسليحات خود و اعمال صادرات آن به کشورهای منطقه است.»


رابرت گيتس و کاندوليزا رايس، وزرای دفاع و امور خارجه آمريکا روز دوشنبه راهی خاورميانه شدند تا درباره فروش تسليحات و جنگ افزارهايی به ارزش ۲۰ ميليارد دلار با مقامات عربستانی و ساير کشورهای عربی حاشيه خليج فارس به گفت وگو بپردازند.

وی اظهار داشت:« اين يک هدف عمده و اساسی است و در اين راستا طرح اتهامات ساختگی را متوجه برخی کشورهای منطقه کرده اند. آنچه خليج فارس به آن نيازمند است صلح، ثبات، امنيت، حرکت به سوی شکوفايی و توسعه اقتصادی است. اين امری است که همواره مورد توجه کشورهای منطقه بوده و اصلی است که آمريکایی ها همواره به دنبال مخدوش کردن آن بوده اند.»


رابرت گيتس و کاندوليزا رايس، وزرای دفاع و امور خارجه آمريکا روز دوشنبه راهی خاورميانه شدند تا درباره فروش تسليحات و جنگ افزارهايی به ارزش ۲۰ ميليارد دلار با مقامات عربستانی و ساير کشورهای عربی حاشيه خليج فارس به گفت وگو بپردازند.


به گفته کارشناسان سياسی هدف از اين معامله تسليحاتی گسترده مقابله با نفوذ رو به گسترش ايران در منطقه خاورميانه است که نگرانی آمريکا و ساير کشورهای عربی را برانگيخته است.


اسراييل که همواره با چنين معاملاتی مخالفت می کرد اين بار اعلام کرد که از آمريکا تضمين های لازم برای دريافت کمک های نظامی بيشتر به ارزش ۳۰ ميليارد دلار در ده سال آينده گرفته است.


واکنش به ارتقای سطح مذاکرات با آمريکا


سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی در ادامه مصاحبه مطبوعاتی خود، ارتقای سطح مذاکرات ميان ايران و آمريکا را رد کرد.


اظهارات اين مقام ايرانی پس از آن صورت می گيرد که شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا هفته گذشته اعلام کرد که واشينگتن هيچ برنامه ای برای مذاکره با جمهوری اسلامی در سطح بالاتر ندارد.


محمد علی حسينی، به خبرنگاران گفت که پيشنهادی مبنی بر مطرح بودن مذاکرات ميان ايران و آمريکا در سطحی بالاتر از سوی ايران مطرح نشده است و ضرورتی نيز برای ارتقای سطح اين مذاکرات ديده نمی شود.


واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در حالی ابراز می شود که روز چهارشنبه گذشته، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران در پايان نشست هفتگی هيات دولت ايران گفته بود که «افزايش سطح مذاکرات با آمريکا در صورتی که واشينگتن درخواستی رسمی ارائه کند، قابل بررسی است.»



پيشنهادی مبنی بر مطرح بودن مذاکرات ميان ايران و آمريکا در سطحی بالاتر از سوی ايران مطرح نشده است و ضرورتی نيز برای ارتقای سطح اين مذاکرات ديده نمی شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

آقای متکی در همين زمينه به ارتقای هيات مذاکره کننده دو کشور به سطح معاونان وزارت امور خارجه اشاره کرده بود ولی اين پيشنهاد از سوی وزارت امور خارجه آمريکا رد شد.


شان مک کورمک در واکنش به اين پيشنهاد گفت که در اين مقطع برنامه ای برای اين کار وجود ندارد و ارتباط با ايران از طريق کانال رايان کروکر کانال خواهد بود.


انتظار قدم های چشمگير


سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در ادامه گفت وگوی مطبوعاتی خود در خصوص ادامه مذاکرات ميان ايران و آمريکا حاضر به اظهار نظر نشد ولی گفت: «در قدم های ابتدايی نبايد توقع داشته باشيم که پيشرفت های چشمگيری حاصل شود.»


وی همچنين درباره تشکيل کميته امنيتی متشکل از کارشناسان ايرانی و آمريکايی درباره عراق گفت: در اين دور از گفت وگو ها بنا بر پيشنهاد طرف عراقی، يک کميته کارشناسی برای بررسی بيشتر مسائل امنيتی عراق تشکيل شد و رايزنی ها درباره مکانيزم اين کميته ادامه دارد ولی اکنون هيچ نشستی در اين خصوص در جريان نيست.


XS
SM
MD
LG