لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

دیده‌بان حقوق بشر: ایران افغان‌ها را به اجبار به جنگ سوریه می‌فرستد


سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز جمعه ۹ بهمن اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هزاران افغان و برخی از آنها را به زور بسیج کرده و برای جنگ در کنار نیروهای هوادار بشار اسد به سوریه می‌فرستد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیتر بوکائرت مدیر بخش امور اضطراری سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت: «حکومت ایران علاوه بر دادن مشوق‌هايی به مهاجران افغان برای رفتن به جنگ سوریه، برخی از آنها را به زور اعزام می‌کند. تعدادی از این افراد گفته‌اند که حکومت ایران تهدیدشان کرده است در صورت نرفتن به سوریه از ایران اخراج خواهند شد».

به گفته آقای بوکائرت، تعدادی از پسران و مردان جوان افغان که ساکن ایران بودند در هراس از اعزام به جبهه‌های جنگ سوریه به اروپا گریخته‌اند.

حکومت ایران یکی از حامیان مالی و نظامی مهم رژیم بشار اسد است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:53 0:00
لینک مستقیم

حکومت ایران می‌گوید واحدهایی که تحت عنوان «تیپ فاطمیون» شناخته می‌شوند، متشکل از افغان‌های شیعه مذهبی است که برای حفاظت از اماکن مقدس شیعیان در برابر تندروهای سنی مثل گروه «خلافت اسلامی» به طور داوطلبانه در جنگ سوریه شرکت می‌کنند.

اما برخی گزارشات حاکی از آن است که ایران در ازای مشارکت مهاجران افغان در جنگ سوریه به آنها مشوق‌هایی مثل حق اقامت در ايران و حقوق ماهانه می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران شرکت نظامیان آن کشور در جنگ داخلی سوریه را همواره تکذیب کرده و تاکید می‌کند که فرماندهان نظامی ایران در سوریه نقش «مشاوران نظامی» را ایفا می‌کنند.

با این همه مراسم یادبود و تشیع جنازه این به اصطلاح «داوطلبانی » که از ایران، افغانستان و گاه از پاکستان به سوریه اعزام می‌شوند به خصوص در ماه‌های اخیر افزایش یافته است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که حدود سه میلیون مهاجر افغان که از سرکوب، خشونت و تداوم جنگ در افغانستان گریخته‌اند، در ایران زندگی می کنند.

فقط ۹۵۰ هزار نفر از این تعداد به عنوان پناهنده پذیرفته شده و سایرین معمولا بدون داشتن حق پناهندگی و یا اقامت قانونی به زندگی در ایران ادامه می‌دهند.

بیش از ده افغانی که سازمان دیده‌بان حقوق بشر با آنها مصاحبه کرده است گفته‌اند که خود آنها یا اعضای خانواده‌شان از سوی حکومت ایران استخدام و یا به زور مجبور شدند برای جنگ به سوریه بروند.

شش نفر از این افراد گفتند که در مراکز آموزشی وابسته به بسیج یا سپاه پاسداران در حومه تهران و شیراز آموزش نظامی دیده‌اند. دو نفر از آنها داوطلبانه به جنگ سوریه رفته‌اند ولی چهار نفر دیگر گفتند که خود آنها یا اعضای خانواده آنها به زور به سوریه اعزام شده‌اند.

این افراد گفتند افغان‌ها در بسیاری از جبهه‌های جنگ داخلی سوریه از جمله دمشق، حلب، دیرالزور، لاذقیه و حتی بلندی‌های جولان که در جوار مرز اسرائیل قرار دارد، شرکت داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG