لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۰

اوربان: مجارستان مهاجران «شورشی» را بازداشت خواهد کرد


ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان
ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، روز جمعه ۲۰ شهریور هشدار داد پلیس این کشور از هفته آینده با موج مهاجرانی که به گفته او نظم را به هم ریخته، ایستگاه‌های قطار را اشغال کرده و از ثبت‌نام خود سر باز می‌زنند با روش‌های شدیدتری برخورد خواهد کرد.

خاک مجارستان به یکی از گذرگاه‌های اصلی مهاجران برای رسیدن به کشورهای ثروتمند اروپای غربی مثل آلمان و سوئد بدل شده است. دولت این کشور برای جلوگیری از ورود مهاجران با سرعت در حال احداث یک حصار در مرزهای این کشور با صربستان است که قرار است تا ماه اکتبر تکمیل شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در سال جاری تاکنون ۱۷۰ هزار پناهجو از طریق صربستان وارد خاک مجارستان شده‌اند. اکثر آن‌ها تلاش می‌کنند در خاک مجارستان ثبت نام نشوند چون نمی‌خواهند در این کشور سرگردان بمانند. هدف آن‌ها رسیدن به آلمان یا اتریش است که در هفته‌های اخیر به طور موقت تصمیم گرفته‌اند این پناهجویان را بپذیرند.

ویکتور اوربان پس از ملاقات با مانفرد وبر رییس فراکسیون احزاب دست راستی در پارلمان اروپا در یک کنفرانس خبری گفت: «با توجه به اینکه ما با شورش مهاجران غیرقانونی روبرو هستیم پلیس تاکنون بدون توسل به زور وظایف خود را به بهترین شکل انجام داده است. این مهاجران ایستگاه‌های قطار را اشغال کرده، حاضر نیستند انگشت نگاری شوند، همکاری نمی‌کنند و حاضر نیستند به محل‌هایی بروند که برای آن‌ها سرپناه، غذا و کمک‌های پزشکی فراهم شده است. آن‌ها علیه نظام قانونی مجارستان شورش کرده‌اند».

نخست وزیر مجارستان افزود از روز ۱۵ سپتامبر که مقررات سختگیرانه‌تری در مورد مهاجران به اجرا گذاشته می‌شود، کسانی که به شکل غیرقانونی از مرزهای این کشور عبور کنند بازداشت خواهند شد.

او گفت: «از روز ۱۵ سپتامبر دولت مجارستان عبور غیرقانونی از مرزهای کشور را نخواهد بخشید».

او در عین حال از اتحادیه اروپا خواست که به یونان، اولین کشور محل ورود پناهجویان کمک کند.

اکثر این مهاجران اتباع کشورهایی نظیر سوریه، عراق و افغانستان هستند که از جنگ و ناامنی در کشورهای خود گریخته‌اند. آن‌ها پس از عبور از آب‌های مدیترانه به یونان آمده و از آنجا با طی کردن خاک مقدونیه و صربستان خود را به مجارستان می‌رسانند.

ویکتور اوربان در بخش دیگری از سخنانش گفت: «در مورد ایجاد یک سیستم حقوقی و قانونی مشخص باید سریع تصمیم گیری شود و نیروهای امنیتی اروپایی باید در مرزهای یونان مستقر شوند که از این پس به جای قوانین یونان این نیرو بتواند مقررات و نظم اروپایی را در آنجا برقرار کند».

دولت مجارستان، یونان را متهم کرده که از اجرای وظایف خود طبق قوانین و معاهده‌های اروپایی شانه خالی می‌کند.

از منظر مجارستان و سایر منتقدان دولت یونان، این کشور اولین قلمرو اتحادیه اروپاست که مهاجران وارد آن می‌شوند و طبق معاهدات موجود این کشور باید تمام کارهای مربوط به اسکان اولیه، شناسایی و ثبت نام این افراد و شروع روند قانونی پذیرش پناهندگی را انجام دهد.

همزمان سربازان و تعداد زیادی از زندانیان مجارستان مشغول کامل کردن یک حفاظ مرزی بزرگ هستند که هدف از آن جلوگیری از ورود مهاجران از طریق خاک صربستان است.

XS
SM
MD
LG