لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

مجارستان برای انتقال پناهجویان به اتریش آنها را سوار اتوبوس می‌کند


صدها نفر روز جمعه پای پیاده از بوداپست به سمت مرز اتریش به راه افتادند.
صدها نفر روز جمعه پای پیاده از بوداپست به سمت مرز اتریش به راه افتادند.

سخنگوی ریاست جمهوری مجارستان عصر جمعه ۱۳ شهریور اعلام کرد که بوداپست برای انتقال یک هزار و ۲۰۰ پناهجویی که پیاده به سمت مرز اتریش در حال حرکت هستند، ظرف ساعات آینده اتوبوس می‌فرستد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یانوش لازار گفت: این اتوبوس‌ها قرار است همچنین صد‌ها پناهجو را که در ایستگاه مرکزی بوداپست گرفتار شده‌اند به مقصد برساند.

لینک مستقیم

به گفته وی، فرستادن این اتوبوس‌ها برای پناهجویان به معنای این نیست که آن‌ها می‌توانند کشور را ترک کنند و همچنان باید منتظر پاسخ دولت اتریش باشند.

آقای لازار تصریح کرد: «دولت مجارستان از اتریش خواسته است تا موضع خود را درباره وضعیت مهاجران مشخص کند ولی هنوز پاسخی نداده است».

با این حال، یک سخنگوی وزارت کشور اتریش به رویترز گفته است که «ما از این خبر مطلع شده‌ایم و همراه با سازمان‌های انساندوستانه آماده رسیدن آنها هستیم».

سخنگوی ریاست جمهوری مجارستان با بیان اینکه بحران مهاجران، کشورش را «تکان داده است»، آلمان را به فرستادن «پیام‌های متناقض» و اتحادیه اروپا را به بی‌کفایتی در حل این بحران متهم کرد.

اقدام دولت مجارستان پس از آن صورت می‌گیرد که بیش از یک هزار پناهجوی گرفتار در این کشور که بیشتر آن‌ها سوری هستند، به دنبال ممانعت پلیس از سوار شدن به قطار، با پای پیاده در بزرگراه منتهی به مرز اتریش به راه افتادند. مسیر یاد شده ۱۷۱ کیلومتر است.

تصاویر زنده شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» نشان می‌داد که این گروه از پناهجویان تا اواخر جمعه همچنان در حال راهپیمایی بودند و واکنش آن‌ها به اقدام دولت مجارستان در فرستادن اتوبوس برای عزیمت آن‌ها به مرز اتریش، منفی بود.

یکی از این پناهجویان گفت که به دولت بوداپست اعتماد ندارد.

این پناهجویان بخشی از دو هزار مهاجری هستند که در ایستگاه مرکزی بوداپست، پایتخت مجارستان، گرفتار آمده بودند. مقام‌های مجاری مانع از سوار شدن این افراد به قطارهای مسیر اتریش و آلمان شده بودند چون ویزای شنگن نداشتند.

پلیس مجارستان همچنین روز جمعه با پناهجویانی که در اردوگاه‌های این کشور به وضعیت خود اعتراض داشته و از عزیمت آن‌ها به آلمان جلوگیری شده بود، درگیر شد و به سوی آن‌ها گاز اشک آور پرتاب کرد.

مجارستان طی ماه‌های اخیر همراه با ایتالیا و یونان به کشورهای در «صف مقدم» بحران مهاجران تبدیل شده است و این کشور فقط در ماه اوت پذیرای ۵۰ هزار پناهجو شده است که از بالکان وارد خاک آن شده‌اند.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، سه هزار و ۳۳۰ مهاجر روز پنجشنبه وارد مجارستان شدند. دولت راستگرای این کشور که ریاست آن با ویکتور اوربان است، برای مقابله با موج وسیع پناهجویان اقدام به کشیدن سیم خاردار در مرز ۱۷۵ کیلومتری این کشور با صربستان کرده است.

در همین حال، آمریکا روز جمعه اعلام کرد که ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار به کمیساریای عالی پناهندگان کمک خواهد کرد تا صرف تهیه غذا، آب و کمک‌های قانونی برای پناهجویانی شود که از طریق یونان، مقدونیه و صربستان وارد می‌شوند.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که ایالات متحده بیش از چهار میلیارد دلار به کسانی که درگیر چهار سال جنگ داخلی سوریه بوده‌اند کمک‌های انساندوستانه داشته است.

از سوی دیگر، یک مقام اتحادیه اروپا گفت برنامه این اتحادیه این است که ۱۲۰ هزار مهاجر دیگر در ۲۸ کشور اسکان داده شوند که شامل ۵۴ هزار مهاجر مستقر در مجارستان می‌شوند.

XS
SM
MD
LG