لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

حوثی‌ها «نخستین شکست مهم» را در جنوب یمن متحمل شدند


به گفته شاهدان محلی و پیکارجویان در جنوب یمن، شبه نظامیان سنی روز دوشنبه توانستند پیکارجویان حوثی را از بخش‌های وسیعی از شهر دالیا عقب برانند. این بزرگ‌ترین شکست شیعیان حوثی مورد حمایت حکومت ایران است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، قبل از گسترش قلمرو تحت کنترل حوثی‌ها که از تابستان گذشته و با تصرف صنعا شروع شد و در ماه‌های اخیر به جنوب یمن رسیده است، شهر دالیا مرکز جدایی طلبی در جنوب این کشور بود.

پس از دو ماه درگیری مسلحانه که طی آن بخش اعظم شهر ویران شده است، شبه‌نظامیان سنی منطقه با تصرف یک پایگاه نظامی و مقر اصلی نیروهای امنیتی در این شهر توانستند تعادل قوا را به نفع خود تغییر دهند.

شاهدان و جنگجویان محلی می‌گویند که طی این نبرد‌ها ۱۲ پیکارجوی سنی و حدود ۴۰ نفر از شیعیان حوثی کشته شده‌اند.

یکی از پیکارجویان در خط مقدم به خبرگزاری رویترز گفت: «در جریان نبردهای سنگینی که از بامداد تا بعداز ظهر طول کشید نیروی مقاومت جنوب موفق شد شهر را از عوامل حوثی پاکسازی کند».

شاهدان عینی می‌گویند که حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی به مواضع شیعیان حوثی طی روزهای اخیر تشدید شده بود و جنگجویان سنی محلی با حمایت هوایی این ائتلاف توانستند پیشروی کنند.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی حملات هوایی به مواضع شیعیان حوثی و متحدان آن‌ها یعنی نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رییس جمهوری پیشین یمن را از دو ماه پیش آغاز کرد.

با این همه به نظر می‌رسد که هنوز هم شیعیان حوثی نیرومند‌ترین جناح در جنگ داخلی یمن هستند و در اکثر مناطق مورد مناقشه در نواحی مرکزی و جنوبی یمن دست بالا را دارند. حوثی‌ها مدعی‌اند که هدف آن‌ها ریشه کن کردن سیاستمداران فاسد و گروه‌های تندرو سنی است.

اما عربستان سعودی همسایه یمن و سایر کشورهای عربی منطقه نگران هستند که قدرت گیری شیعیان حوثی می‌تواند به پایگاهی برای جمهوری اسلامی ایران در شبه جزیره عربستان بدل شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ساکنان شهر تعز نیز گفتند که شیعیان حوثی توانسته‌اند حملات قبایل محلی و پیکارجویان تندرو سنی را در یک زدوخورد شدید در خیابان‌های شهر دفع کنند. بر اثر اصابت گلوله‌های توپ به یک مخزن سوخت و انفجار ناشی از آن ده نفر کشته شده‌اند.

با توجه به تشدید نبرد‌ها یک مقام یمنی گفت که مذاکرات پیشنهادی سازمان ملل متحد که قرار بود روز ۲۸ ماه مه در ژنو برگزار شود به تاخیر افتاده است.

دولت یمن که اکنون در تبعید در عربستان سعودی مستقر است از شیعیان حوثی خواسته تا مشروعیت این دولت را به رسمیت شناخته و از شهرهای بزرگ یمن خارج شود. قطعنامه‌ای که ماه گذشته در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد بر این دو اصل تاکید می‌کند.

یکی از مشاوران ارشد عبدربه منصور هادی رییس جمهوری یمن در تماس تلفنی از شهر ریاض به خبرگزاری رویترز گفت: «به دلیل عدم تعهد حوثی‌ها به قطعنامه شورای امنیت مذاکرات ژنو تا زمان نامشخصی به تعویق افتاده است. در عین حال تداوم جنگ در نواحی جنوبی کشور باعث می‌شود که رفتن به ژنو برای گفت‌وگو بسیار دشوار شود».

یک سخنگوی سازمان ملل متحد در شهر ژنو گفت هنوز نمی‌تواند به تعویق افتادن مذاکرات را تایید کند و برنامه‌های مربوط به شروع مذاکرات در روز پنجشنبه پیش می‌روند.

XS
SM
MD
LG