لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

شیعیان حوثی: رییس جمهوری پیشین یمن تحت تعقیب است


عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری برکنار شده یمن
عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری برکنار شده یمن

شیعیان حوثی یمن روز سه شنبه پنجم اسفند گفتند عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری برکنار شده کشور که ماه ژانویه پس از کنترل پایتخت توسط شورشیان از صنعا گریخت و اکنون در تلاش برای بازگشت به قدرت است، باید محاکمه شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این اقدام بحران داخلی یمن را وارد مرحله تازه‌ای کرده است.

تحولات اخیر، فقیر‌ترین کشور جهان عرب را در آستانه تجزیه بین شورشیان شیعه حوثی در شمال که پایتخت را در کنترل دارند و جنوب کشور که طرفدار عبد ربه منصور هادی هستند، قرار داده است.

آشفتگی سیاسی در یمن همچینن تلاش‌های آمریکا برای مبارزه با گروه‌های وابسته به القاعده را تحت الشعاع قرار داده است. این گروه‌ها که چندین بار به اهداف آمریکایی حمله کرده‌اند، مسئولت حمله ترورریستی ماه گذشته در پاریس را هم به عهده گرفتند.

روز سه شنبه یک زن فرانسوی و از کارکنان بانک جهانی در مقابل ساختمان یک وزارتخانه در صنعا ربوده شد. هنوز هیچ گروهی مسئولیت گروگانگیری را به عهده نگرفته است. بسیاری از کشورهای اروپایی از مدتی پیش سفارت خود را در صنعا تعطیل کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی سبا که اکنون در کنترل شورشیان است به نقل از کمیته انقلابی حوثی‌ها گفت این گروه فعالیت‌های «مشکوک» عبدربه منصور هادی را تحت نظر دارد ولی درباره حکم دستگیری او توضیحی ندادند.

حوثی‌ها می‌گویند «اقدامات غلط و بی‌رویه او به مردم یمن آسیب رسانده است» و از جامعه بین‌الملل خواسته‌اند او را یک مجرم تحت تعقیب تلقی کنند.

این گروه به کارمندان دولت یمن و سفارتخانه‌هایی که هنوز عبدربه منصور هادی را رییس جمهوری کشور تلقی کنند، هشدار داده که «باید پاسخگوی این اقدام خود باشند».

حوثی‌ها که از اقلیت شیعه زیدیه هستند و حدود یک سوم جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند، سال گذشته با پیشروی از مناطق تحت نفوذ خود در شمال کشور بالاخره در ماه سپتامبر پایتخت را تصرف کردند. آن‌ها ماه گذشته کاخ ریاست جمهوری در صنعا را تصرف کرده و عبدربه منصور هادی و نخست وزیر را در حصرخانگی قرار دادند.

پس از استعفای رییس جمهوری و نخست وزیر در اعتراض به اقدامات آن‌ها، شبه نظامیان حوثی با انحلال پارلمان و تشکیل کمیته انقلابی به عنوان عالی‌ترین نهاد حکومتی، قدرت را به طور کامل در دست گرفتند.

هفته گذشته عبدربه منصور هادی به شهر عدن گریخت و با پس گرفتن استعفایش خود را تنها رهبر مشروع کشور اعلام کرد. او در جنوب با رهبران قبایل محلی، نمایندگان پارلمان منحل شده و مقامات امنیتی دیدار کرده است.

او روز سه شنبه رییس اداره امنیت و پلیس عدن را که از نزدیکان علی عبدالله صالح، رییس جمهور پیشین است و اکنون به حوثی‌ها پیوسته است برکنار کرد و از وزیر دفاع خواست ستاد مشترک نیروهای مسلح را به عدن منتقل کند.

با این حال با توجه به تفرقه در ارتش و وابستگی‌های قبیله‌ای و سیاسی هنوز روشن نیست که عبدربه منصور هادی تا چه اندازه نفوذ خود را در ارتش حفظ کرده است.

قرار است شورای امنیت قطعنامه‌ای علیه حوثی‌ها و علی عبدالله صالح صادر کند. سال گذشته این شورا عبدالله صالح و دو تن از رهبران حوثی‌ها را تحریم کرد.

XS
SM
MD
LG