لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۴

آژانس و «درماندگی» در حل مساله هسته ای ايران


همزمان با اجلاس جديد شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، کارشناسان و تحليل گران می گويند که آژانس برای روشن کردن موضع خود در قبال برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران، تحت فشار است.

يک کارشناس تسليحات اتمی و از مقام های پيشين آژانس می گويد که اعتبار نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، موجب نگرانی است.

به عقيده تحليل گران،‌ آژانس سرانجام بايد اعتراف کند که قادر به تاييد صلح آميز بودن برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران نيست.

به نوشته روزنامه آمریکایی «يو اس ای تودی»، ديويد آلبرايت کارشناس امور اتمی و مدير موسسه علوم و امنیت امنيت بین الملل که در دهه ۹۰ ميلادی مدت پنج سال از اعضای تيم بازرسان آژانس بود، می گويد: «نهاد وابسته به سازمان ملل وظايفی برعهده دارد و بايد نگران اعتبار خود باشد. بازرسان آژانس ماهها در تلاش برای بازديد از مجموعه نظامی پارچين در جنوب شرقی تهران پايتخت ايران ناکام ماندند ولی در همان حال مجبور بودند که کار خود را پيش ببرند؛ لازمه چنين امری تشديد در برخورد است و متاسفانه اين خود سبب افزايش خط اقدام نظامی می شود.»

يوکيا آمانو مديرکل آژانس روز دوشنبه گفت که بازرسان آژانس پس از ماهها تلاش در اين زمينه،‌ دچار نوميدی شده اند و بايد از اين دور باطل ملال آور بيرون آمد.

آقای آمانو خطاب به نمايندگان ۳۵ کشور عضو شورای حکام گفت: «به رغم گفت و گوهای حساس ميان ايران و آژانس از ژانويه ۲۰۱۲ به اين سو، هيچ نتيجه ملموسی به دست نيامده است. اين امر مستاصل کننده است، چرا که بدون درگير شدن کامل ايران، ما نمی توانيم روند حل تمامی پرسش های موجود، از جمله پرسش های مربوط به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ايران را آغاز کنيم.»

دخالت احتمالی شورای امنيت

روزنامه «يو اس ای تودی» از قول جيمز جفری سفير پيشين آمريکا در عراق و ترکيه و از مشاوران دولت جرج بوش در امور ايران معتقد است که به نظر می رسد مسير حرکت آژانس به سمت و سوی شورای امنيت است.

وی می گويد: ‌«وظيفه آژانس آگاه ساختن شورای امنيت از خطری است که صلح را تهديد می کند. اگر گزارش جديد آژانس، محکم و هشدار دهنده باشد، شورای امنيت برای اتخاذ تصميم به اقدام، از جمله اعمال تحريم های بيشتر تحت فشار خواهد بود.»

آقای جفری اضافه می کند که ماجرای برنامه اتمی جمهوری اسلامی، موجب بحث های بسيار جدی و کسل کننده در شورای امنيت خواهد شد براين اساس که چه گام های ديگری برای اعمال تحريم های بيشتر شورا عليه دولت ايران بايد برداشته شود.

ديويد آلبرايت هم معتقد است که آژانس {در مورد برنامه هسته ای دولت ايران} هرآنچه در توان داشته است، انجام داده و بايد خود را کنار بکشد تا موضوع به مقام های بالاتر ارجاع شود.

خبرگزاری رويترز در گزارشی نوشته است که در اجلاس جاری شورای حکام آژانس، ايالات متحده آمريکا و متحدان غربی اش می کوشند تا با توجه به بن بستی که در تلاش های آژانس بوجود آمده، موجبات فشار بيشتر جامعه جهانی عليه حکومت ايران را فراهم آورند؛ ولی روشن نيست که چين و روسيه با چنين اقدامی موافقت کنند.

رويترز همچنين نوشته است که علی اصغر سلطانيه نماينده جمهوری اسلامی ايران در آژانس، به خبرنگاران گفته که تهران به همکاری با آژانس ادامه خواهد داد ولی امنيت ملی آن بايد مورد توجه قرار گيرد.
XS
SM
MD
LG