لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

آژانس در گزارش برجام به یک «مشکل بالقوه» در برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد


یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۱۸ شهریور گزارش تازه‌ای درباره روند اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و قدرت‌های جهانی منتشر و تاکید کرد که نقض آشکاری از سوی ایران در ارتباط با این توافق مشاهده نکرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با این حال آژانس گفته است در یک مورد نگرانی بالقوه‌ای وجود دارد، و آن نیز این است که ایران کار ساخت «لوله‌های روتور» را برای سانتریفوژها را آغاز کرده است که از آن برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌شود.

ایران بر اساس مفاد برجام اجازه این کار را دارد ولی محدودیت‌هایی را در این زمینه پذیرفته است.

تهران برای پنج هزار و ۶۰ دستگاه سانتریفوژی که در حال تولید اورانیوم محدود با غنای پایین هستند، بایستی از آن دسته قطعات یدکی استفاده کند که از دستگاه‌های قدیمی برداشته شده است. درباره قطعات مورد نیاز برای سانتریفوژهای پیشرفته‌تر سختگیری شدیدی اعمال می‌شود.

آسوشیتدپرس می‌گوید بر اساس گزارش آژانس که یک نسخه از آن را بدست آورده است، «بحث‌های فنی مربوط» به این موضوع در جریان است.

اورانیوم بر اساس میزان غنی‌سازی آن کاربردهای گوناگونی از پزشکی و سوخت هسته‌ای گرفته تا ساخت سلاح اتمی دارد.

خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به گزارش آژانس خبر داده که ایران محدودیت‌های مربوط به میزان ذخیره اورانیوم و آب سنگین را رعایت کرده است، مواد هسته‌ای که در برنامه ساخت سلاح اتمی کاربرد دارند.

بر اساس توافق وین که تیرماه پارسال میان تهران و شش قدرت جهانی به دست آمد، ایران پذیرفت میزان ذخیره اورانیوم خود را با غنای ۳.۶۷ درصد حداکثر تا ۳۰۰ کیلوگرم حفظ کند و ذخیره آب سنگین که یک محصول غیررادیواکتیو است را نیز تا سقف ۱۳۰ تن در اختیار داشته باشد.

آژانس در گزارش روز پنجشنبه خود گفته است: «در دوره تهیه گزارش، ایران بیشتر از ۱۳۰ تن آب سنگین نداشته است... ذخیره کل اورانیوم با غنای پایین ایران هم از ۳۰۰ کیلوگرم فراتر نرفته است».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بازوی سازمان ملل در امور هسته‌ای است، بر اساس برجام موظف است به صورت دوره‌ای گزارشی از روند اجرای این توافق و پایبندی ایران به تعهداتش را ارائه کند.

خبرگزاری ایرنا گفته است که گزارش یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس، پنج صفحه‌ای و از کوتاه‌ترین گزارش‌های او بوده است که در اختیار ۳۵ عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته است.

شورای حکام آژانس قرار است در نشست آتی خود این گزارش را بررسی کند.

رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس، در واکنش به گزارش یاد شده گفته است که این نهاد، اقدامات ایران را در چارچوب برجام مورد تایید قرار داده است.

XS
SM
MD
LG