لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵

آژانس بین‌المللی انرژی: صادرات نفت ایران در ماه ژانویه افزایش یافت


آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که روز پنج شنبه ۲۴ بهمن ماه منتشر کرد، می‌گوید که صادرات نفت ایران در ماه ژانویه دوباره تا ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی به کشورهای چین، ژاپن و هند افزایش یافته است که «نتیجه کاهش بار تحریم‌های غرب علیه ایران به خاطر توافق هسته‌ای» ژنو است.

این نهاد بین‌المللی مستقر در پاریس که به ۲۸ کشور صنعتی مصرف کننده انرژی مشاوره می‌دهد، در ادامه می‌گوید که صادرات نفت ایران در ماه ژانویه به یک میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

بر اساس این گزارش، صادرات نفت خام ایران به سه کشور آسیایی یاد شده اگرچه افزایش یافته، اما واردات نفت ایران توسط کره جنوبی، تایوان و سوریه در این ماه کاهش داشته است.

گزارش ماه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی نیز می‌گفت که ایران در سال گذشته حدود یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه صادرات نفت داشت که نسبت به سال ۲۰۱۲ روزانه ۴۵۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌نویسد که صادرات نفت ایران از زمان تحریم‌های غرب تا پایان سال گذشته حدود ۶۰ درصد کاهش یافته بود.

گزارش‌های سه ماه اخیر این نهاد بین‌المللی حاکی است که صادرات نفت ایران در این مدت به صورت متوالی و پلکانی افزایش یافته است.

ایران و شش قدرت جهانی سوم آذرماه امسال به توافق شش ماهه هسته‌ای دست یافتند که از ۳۰ دی ماه اجرا شد. بر اساس این توافق، برخی تحریم‌ها از جمله پوشش بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران تعلیق و فشار آمریکا بر مشتریان نفتی ایران جهت کاهش هر چه بیشتر واردات نفت ایران به مدت شش ماه متوقف می‌شود.

آژانس در گزارش پنج شنبه خود می‌گوید که تخمین زده می‌شود ایران تا پایان ماه ژانویه حدود ۳۰ میلیون بشکه ذخیره شده در نفتکش‌ها داشته است که شش میلیون بشکه آن به سمت سواحل چین حرکت کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی تا ۳۰ هزار بشکه افزایش یافته و به دو میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه رسیده است که بیشتر به خاطر نیاز داخلی به مصرف بیشتر انرژی در ایران به دلیل سرمای زمستان بوده است.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید که به رغم اظهارات مقامات ایران برای عادی سازی روابط و بهبود روابط خارجی، امکان جذب سرمایه‌های چشمگیر در سایه توافق هسته‌ای برای این کشور فراهم نیست، همچنین قراردادهای جدیدی که دولت ایران در حال تدوین است شامل اعطای امتیاز و از نوع «مشارکت در تولید» نیست.

ایران اخیرا اعلام کرده بود که نوع جدیدی از قراردادهای نفتی را که جذابیت بیشتری برای شرکت‌های بین المللی دارد، تدوین می‌کند و قرار است در تابستان سال آینده خورشیدی طی کنفرانسی این قرارداد‌ها را رونمایی کند.

مقامات ایران هنوز دقیقا مشخص نکرده‌اند که این قرارداد‌ها چه فرقی با قراردادهای گذشته (بیع متقابل) دارد، اما صحبت‌های متناقضی درباره احتمال عقد قراردادهای «مشارکت در تولید» برای میادین مشترک یا آب‌های عمیق توسط مقامات ایران مطرح شده است.

در قرارداد مشارکت در تولید، شرکت طرف قرارداد با تامین سرمایه، تجهیزات و توسعه میدان، سهمی در مالکیت ذخایر میدان می‌گیرد. اما، قوانین ایران اعطای مالکیت میادین نفت و گاز به شرکت‌های خصوصی یا خارجی را ممنوع کرده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، نیز روز چهارشنبه، ۲۲ بهمن، در گزارش ماهانه خود حجم تولید نفت ایران در ماه ژانویه را دو میلیون و ۷۳۳ هزار بشکه اعلام کرد که نسبت به متوسط تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۳ حدود ۴۰ هزار بشکه در روز افزایش نشان می‌دهد.
XS
SM
MD
LG