لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

اداره اطلاعات انرژی آمریکا: تولید نفت ایران تنها ۲۰ هزار بشکه افزایش یافته است


اداره اطلاعات انرژی آمریکا طی گزارشی ارزیابی کرده است که تولید نفت ایران از زمان قرارداد موقت هسته‌ای تا رسیدن به توافق جامع هسته‌ای تنها ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده است.

این گزارش که روز چهارشنبه ۱۸ شهریورماه منتشر شده است، می‌گوید که از آغاز سال ۲۰۱۴ تا سه ماهه اول سال جاری میلادی تولید نفت خام ایران در محدوده دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز باقی مانده است، اما در سه ماهه دوم سال تنها ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

این ارقام تنها تولید نفت خام ایران را در نظر می‌گیرد. انتظار می‌رود که تحریم‌ها علیه ایران تا پایان سال جاری برچیده شوند.

با این حال اداره اطلاعات انرژی آمریکا می‌گوید که اگر توافق جامع هسته‌ای به اجرا گذاشته شود و تحریم‌ها علیه ایران لغو شود، تولید نفت ایران به طور متوسط در سال ۲۰۱۶ حدود ۳۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت که بخش عمده آن در نیمه دوم سال آینده خواهد بود.

این در حالی است که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران طی ماه گذشته به کرات اعلام کرده است که به محض برچیده شدن تحریم‌ها، تولید نفت ایران روزانه تا ۵۰۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت و این رقم طی پنج تا شش ماه به یک میلیون بشکه خواهد رسید.

به گفته وی، ایران مصمم است که طی این دوره زمانی تولید نفت خود را به دوران پیش از تحریم‌ها، یعنی سه میلیون و ۶۰۰ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

این گزارش می‌افزاید که اقتصاد ایران به همراه مصرف داخلی نفت طی سال آینده چشم انداز مثبتی خواهد داشت.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در ادامه می‌نویسد که هنوز زمان برچیده شدن تحریم‌ها در هاله‌ای از ابهام است.

بر اساس این ارزیابی، بازگشت تولید نفت ایران به دوران قبل از تحریم‌ها بسته به چندین عامل از جمله کشش بازار، وضعیت میادین نفتی و زیرساخت‌های لازم برای افزایش تولید نفت، همچنین آهنگ شتاب زمان رفع تحریم‌ها است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین می‌گوید که تا پایان سال آینده میلادی انتظار نمی‌رود قیمت‌های جهانی نفت به بالای ۶۰ دلار به ازای هر بشکه برسد.

هم اکنون قیمت نفت شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا حدود ۴۴ دلار و ۴۵ سنت و قیمت نفت برنت دریای شمال حدود ۴۷ دلار و ۷۷ سنت است که نسبت به نیمه اول سال گذشته بیش از دو برابر کاهش نشان می‌دهد.

برای سومین ماه متوالی است که قیمت‌های نفت دوباره کاهش یافته و بنا به ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، علت امر آهنگ پایین رشد اقتصاد جهانی، افزایش نفت مازاد در بازار و امکان افزایش صادرات نفت ایران است.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود که قیمت نفت برنت در سال جاری به طور متوسط ۵۴ دلار و در سال آینده ۵۹ دلار باشد.

این گزارش همچنین می‌نویسد که تولید نفت آمریکا در ماه اوت نسبت به ماه قبل آن، روزانه تا ۱۴۰ هزار بشکه کاهش یافته و انتظار می‌رود این کاهش تا نیمه دوم سال ۲۰۱۶ ادامه یابد.

برای سال جاری انتظار می‌رود تولید نفت آمریکا بیش از ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار برای سال آینده نیز هشت میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز باشد.

XS
SM
MD
LG